4 צפייה בגלריה
שיעור מתמטיקה
שיעור מתמטיקה
מבחן במתמטיקה. ארכיון
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת לגדולה והמאתגרת מכולן תתקיים מחר (יום שני) ומחרתיים, בצל סיומו אמש של מבצע "מגן וחץ". התלמידים ניצלו כל רגע לצמצם פערים ולפתור תרגילים ומשוואות, כדי להגיע לבחינה מוכנים ככל האפשר.
180 אלף תלמידים צפויים לגשת למועד הקיץ בבחינה השנה, לעומת 172 אלף בשנה שעברה. משרד החינוך הודיע כי תלמידים מיישובים של עד 40 קילומטרים מעזה, שיחושו כי אינם מסוגלים להיבחן, יוכלו לגשת למועד חלופי ותלמידים שיבחרו, ויקבלו תוספת של 25 אחוזים לזמן הבחינה.
4 צפייה בגלריה
יונתן בן יוסף
יונתן בן יוסף
"מנסים להתמקד במבחנים ובלימודים". יונתן בן יוסף
המפקחת הארצית על מקצוע מתמטיקה, ד"ר נרית נעמי כץ, מבקשת להרגיע את התלמידים לקראת בחינת הבגרות. "הבחינה הוגנת, ותואמת את הרמה המצופה מכם", אמרה. מנתוני משרד החינוך ל-2021, השנה האחרונה שיש לגביה נתונים עדכניים, עלה ש-54.6 אחוזים נבחנים ברמה של שלוש יחידות לימוד, 25 אחוזים בארבע יחידות לימוד ו-20.4 אחוזים בחמש יחידות.
הציון הממוצע בשלוש יחידות לימוד עומד על 79.8, ברמה של ארבע יחידות לימוד עומד על 82.8, ובחמש יחידות לימוד הציון הממוצע הוא הגבוה ביותר: 84.16. אגם אברג'ל, תלמידת כיתה י"א בתיכון אמית גוטוירט בשדרות, למדה בימים האחרונים בעיקר במרחב המוגן בבית, כשברקע קולות הירי ויירוטי כיפת ברזל. "אני לומדת בין אזעקה לאזעקה", היא סיפרה. "קשה להתרכז ככה, אבל מדי פעם יש הפסקות אש ואפשר ללמוד ברצף". אברג'ל לומדת גם במגמת מדעי המחשב והיא אוהבת מתמטיקה, "מאז שבכיתה ט' המורה רמי התחיל ללמד אותנו. כל הזמן מדברים איתנו על חשיבות לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה, גם לשירות משמעותי בצבא וגם לחיים".
4 צפייה בגלריה
טלי אברג'ל משדרות
טלי אברג'ל משדרות
"לומדת בין אזעקה לאזעקה". אגם אברג'ל
אגם מעדיפה שהבחינה לא תידחה בגלל המצב: "אני מאמינה שהבחינה תתקיים בסופו של דבר. הבנתי שגם בצוק איתן ניתנו הקלות ומועדים נוספים למי שרצה". יונתן בן יוסף, תלמיד כיתה י"א מבית ספר אורט מלטון בבת ים, שגם שם נשמעו אזעקות בימים האחרונים, אמר כי המצב הביטחוני גרם לחששות אצלו ואצל חבריו. "אנחנו מנסים להתמקד במבחנים ובלימודים ככל האפשר, ומקווים שזה לא יפגע בנו. מקווים שהמצב הבטחוני ישתפר ושכולם ירגישו טוב ובטוח לקראת המבחן", אמר. "לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד קשים, אך שווים את זה והדרך ללמוד היא לתרגל ולא לוותר. למידה בקבוצה היא דרך לימוד מעולה. ככה הצלחנו לראות טעויות משותפות וללמוד מהן. בפן המנטלי הלימודים קשים, אך בית הספר מכוון אותנו להצלחה ולהבנה שלמרות שהתרגיל קשה הכול אפשרי ופתיר".
דניאל פלג בן ה-14, תלמיד כיתה ח' בבית הספר אמי"ת כפר בתיה ברעננה, מנצל כל רגע להתכונן לבחינה במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. כבר שנים שהוא אוהב לפתור חידות מתמטיות, ומתמטיקה הוא המקצוע האהוב עליו. כשההורים ליאת וירון שמעו על התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה של אוניברסיטת בר אילן, הם הציעו לו להצטרף, והוא התלהב. "הייתה לי תמיכה מהמורים ומההנהלה של בית הספר להשתתפותי בתוכנית. המחנך והמנהל נתנו לי גב - בדחיית מבחנים או בהגשת עבודות כדי שלא יהיה לי לחץ רב.
4 צפייה בגלריה
דניאל פלג תלמיד כיתה ח' מרעננה
דניאל פלג תלמיד כיתה ח' מרעננה
אתגר לא פשוט לבני גילו. דניאל פלג
"למדתי לתכנן את הזמן. בהתחלה חששתי שהתוכנית תפריע לי לשחק כדורסל ולהיות עם חברים", אמר. "אני מאוד אוהב כדורסל והצלחתי לשלב בין שני העולמות. גם העומס לא גדול מדי, בשנה הראשונה לקח לי זמן להתרגל לקצב הלימוד, אבל אחר כך הכול זרם בקלות". הרב איתי עוזרי, מחנך כיתה ח' ורכז השכבה: "דניאל לקח על עצמו אתגר לא פשוט עבור בני גילו. לגשת לבגרות חמש יחידות במתמטיקה כבר בכיתה ח' זו משימה רצינית ביותר. אנחנו נפעמים איך הוא עומד בה ובגדול, ולא מוותר על ההצלחה בשאר המקצועות, לצד חיי החברה התוססים יחד עם חבריו לשכבה".

למידה בצל הטילים בעוטף עזה: "נלחמנו על כל ילד"

בנוסף למתח וההכנות לבגרות המאתגרת, תלמידי שדרות ועוטף עזה התמודדו בשבוע האחרון גם עם המתיחות וסכנת החיים מירי הטילים. למרות שנים רבות של חיים תחת איומי הצבע האדום, שיעור הזכאות במתמטיקה בשדרות גדל פי שלושה תוך שבע שנים. אחוזי הניגשים לחמש יחידות מתמטיקה בשני התיכונים הוותיקים בעיר זינק מ-5.9 בשנת 2014, ל-21.3 אחוזים בשנת 2021.
בבית הספר קריית חמ"ד אמי"ת ניגשו 0 תלמידים לחמש יחידות לימוד במתמטיקה בשנת 2014, ואילו כעבור שבע שנים - 17.7% מהתלמידים ניגשו לחמש יחידות. שרית סמואל, רכזת המתמטיקה באמי"ת גוטוירט, מלמדת את תלמידיה בימים אלה מרחוק. "הלמידה תחת הקאסמים כשכולנו בממ"דים לא פשוטה", אמרה. "אנחנו מקיימים המון שיחות אישיות עם התלמידים, ומנגד גם זוכים לחיזוקים מצד היועצות הבית ספריות שלנו שדואגות להכיל ולחזק.
"לא פשוט ללמוד בצל מלחמה, אך בזכות כל המעטפת בתוך בית הספר אנחנו צולחים גם את זה. לא ויתרנו, קיימנו שיעורי זום מבוקר עד לילה. את השעות הפרטניות לעיתים עשינו גם ב-2 בלילה", אמרה. סמואל מסבירה את התוצאות המרשימות בתוכנית מיוחדת והשקעה של המורים, תגבורים בשעות הצהריים והערב, מכינות קיץ ולמידה בחופשות סוכות, חנוכה ופסח.
"נלחמנו על כל ילד", אומרת סמואל. "ילד שביקש לרדת לארבע יחידות היה חייב להגיע לשיחת מנהל, וכמעט לא אושר לאף אחד לרדת. הכנו תכנית תמיכה אישית לכל תלמיד. הוספנו תגבורים, צמצמנו פערים הצלחנו". אדי דגן, מנהל אמי"ת גוטוירט, ואסף בן דוד, מנהל קריית חמ"ד אמי"ת, מדגישים את הדחיפה למצוינות וההשקעה התקציבית של עיריית שדרות והמורים שנותנים את הנשמה ולא מוותרים על אף תלמיד.

טיפים להצלחה, ופתרונות מבחן לדוגמה

וכיצד ממליצים המומחים לצלוח את המבחן המאתגר? הנה כמה טיפים מהמפקחת הארצית על מקצוע מתמטיקה, ד"ר נרית נעמי כץ:
1. אין חובה לכתוב תשובות לפי הסדר. 2. התחילו עם השאלות שאתם מרגישים הכי בטוחים בהן. 3. קראו את השאלה כולה לפני שתתחילו לענות. תבינו מה מבקשים, ואל תמהרו. 4. לפעמים דווקא שאלה שנראית מאיימת יכולה להיות שאלה שתצליחו בה. אל תפחדו לגשת לשאלות כאלה. 5. התשובה לסעיף אחד לרוב תעזור בסעיף הבא. 6. בשאלות בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי בסעיפי השאלה האחרונים אל תמהרו לחשב - קודם כל תחשבו. 7. נתקעתי המון זמן על שאלה וזה לא מצליח? כדאי לעבור הלאה. בהמשך יבוא לי הרעיון לפתור את התרגיל. 8. חשוב לקרוא בזהירות ובתשומת לב. אין נתונים מיותרים. 9. אם נשאר זמן בסוף הבחינה, כדאי לפתור מחדש סעיפים שאנחנו לא בטוחים לגביהם. 10. בדקו שבכל סעיף ותת-סעיף עניתם בדיוק על מה שביקשו.
אורן מנור, מורה בכיר למתמטיקה ברשת בתי הספר של יואל גבע, ממליץ "להנמיך לקראת נחיתה" ביום שלפני הבחינה. כלומר, ללמוד פחות, להירגע יותר ולישון כמה שיותר מוקדם. כבר בתחילת הבחינה כדאי לרשום נוסחאות בדף הטיוטה של המבחן. מנור ממליץ לא להתחפר בשאלה. תנו לה את זמן המחשבה הנדרש, אבל ברגע שאתם מרגישים שזה כבר יותר מדי - עברו לשאלה הבאה. בסוף המבחן תעברו על התשובות שלכם ותוודאו שאתם בטוחים בתשובותיכם. מומלץ להוסיף הסברים מילוליים לצד תהליכים טכניים ואלגבריים שבוצעו.
לריסה בורד, רכזת מתמטיקה בבית ספר אורט מלטון בבת ים, מוסיפה שלעיתים התלמידים נלחצים או חוששים, ולכן ממליצה בשלב ראשון, עוד לפני קבלת השאלון, לנשום עמוק ולומר לעצמנו: "זה לא גורלי - תמיד ניתן לתיקון. השקעתי, התכוננתי, הכינו אותי. אעשה את המקסימום ואצליח". חשוב להוריד את סף הלחץ ולהאמין בעצמנו ובדרך שבה השקענו.
בשלב השני, עם קבלת השאלון, יש לקרוא את כל השאלות בריכוז רב. לבחור את השאלות ה"ידידותיות" ,לא לשהות יותר מ15-10 דקות על כל שאלה, אלא אם כן מצליחים לפתור אותה. כדאי לסמן במרקר את הנתונים ומילות המפתח, ולסמן בווי (V) את סעיפי השאלות הפתורות. לפני ההגשה, כדאי לבדוק שנית שלא מגישים שאלה שאיננו רוצים שתיבדק. לכתוב בתחתית הבחינה אילו שאלות נרצה שיבדקו.
לפתרונות מבחן לדוגמא - לחצו כאן