בירושלים נערכים דיונים קדחתניים על מנת לבחון את התגובה לכניסת צבא רוסיה לשני מחוזות הבדלנים באוקראינה - לוגנסק ודונייצק. הדיונים מתקיימים במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל), ובסופם צפויה ישראל לפרסם הודעה שמתייחסת לצעד הרוסי.
לפי רוב ההערכות, ישראל לא תוכל להתחמק מלגנות את המהלך הרוסי, בשעה שהקהילה הבינלאומית תוקפת בחריפות את מוסקבה ואף מאיימת בסנקציות. בהתאם להערכה שישראל תגנה את רוסיה, נבדקת גם חומרת הגינוי. מנגד, ההודעה הישראלית תצטרך להיות כזאת שלא מרגיזה יותר מדי את הרוסים, אך בד בבד תציב את ישראל בצד הנכון של ההיסטוריה. לדברי בכיר ישראלי, "אי אפשר לעבור לסדר היום על מה שהרוסים עשו". בירושלים מתייעצים בנושא גם עם האמריקנים.
1 צפייה בגלריה
אנשים שעזבו את מחוז דונייצק מזרח אוקראינה מגיעים ברכבת לעיר ניז'ני נובגורוד ברוסיה
אנשים שעזבו את מחוז דונייצק מזרח אוקראינה מגיעים ברכבת לעיר ניז'ני נובגורוד ברוסיה
עוזבים את דונייצק
(צילום: AP)
משרד החוץ הקדים את פינוי צוות השגרירות באוקראינה מהבירה קייב לעיר לבוב במערב המדינה, בעקבות הנאום של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכניסת כוחות צבאו למחוזות הבדלנים. במקור תכננו במשרד החוץ לפנות את הצוות מחר בבוקר. ואולם, בעקבות ההתפתחויות הוחלט במשרד החוץ להקדים את הפינוי ללילה שחלף.
הדיפלומטים הישראלים, ובראשם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי ואנשי נתיב, התפנו בשיירת כלי רכב ללבוב - נסיעה שארכה כ-8 שעות. ישראל הודיעה לאוקראינים מראש על ההחלטה לעזוב ללבוב.

האוקראינים לא הסתירו את אכזבתם מההחלטה הישראלית אף על פי שישראל פינתה את הצוות מקייב הרבה אחרי האמריקנים, הבריטים, האוסטרלים, היפנים ומדינות נוספות שנציגי כמה מהן אפילו עזבו את המדינה ולא השאירו נציגות קונסולרית בלבוב.
ישראל עדכנה גם את רוסיה על החלטתה והעבירה לרוסים את המיקום המדויק של המשרדים בלבוב. הצוות הישראלי באוקראינה התמקם במשרדים זמניים שנשכרו בלבוב - שם יעניקו סיוע קונסולרי לישראלים שנשארו במדינה.
בתוך כך, גורמים בממשלת אוקראינה הביעו אכזבה מכך שישראל עדיין לא גינתה את רוסיה. ולדיסלב רויטברג, יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר ל-ynet: "אוקראינה היא מדינה דמוקרטית, וממשלה של אומה דמוקרטית תמיד מצפה משותפיה וממדינות דמוקרטיות, כמו גם מעצמה במקרים רבים, לגנות פעולות בעלות אופי אגרסיבי שכזה. פעולות המאיימות על הריבונות ושלמותה הטריטוריאלית של המדינה, בערך מה שקורה היום במזרח אוקראינה בהנהגת שכנתנו הלא-ידידותית.
"פעולות אגרסיביות וטוטליטריות המכוונות נגד מדינה ריבונית בכלל ובפרט נגד אוקראינה הן הפרה מוחלטת של זכויות בינלאומיות. היום זה אנחנו ומחר כל מדינה יכולה למצוא את עצמה במצב דומה. לשאלתך האם ממשלת ישראל מאוכזבת או כועסת על ישראל? את התשובה לשאלה מסוג זה אשאיר למשרד החוץ של אוקראינה, למרות שבאופן אישי אני רואה בכך שאלה רטורית".

חילוץ יבשתי של ישראלים

לפי ההערכות, מרגע שתחל הפלישה הצבאית הרוסית - ייסגר המרחב האווירי בקייב ולא ניתן יהיה לצאת מהמדינה בטיסה. הדרך היחידה לצאת מאוקראינה תהיה רק קרקעית, וישראל נערכת למבצע חילוץ יבשתי דרך המדינות שגובלות באוקראינה ובכללן רומניה, הונגריה, פולין, סלובקיה ומולדובה. כל המדינות האלה נענו לבקשת ישראל לאפשר מעבר של אזרחים ישראלים במקרה הצורך במעברי הגבול היבשתיים.
לאחר השלמת מבצע החילוץ הלילי, שוחח שר החוץ יאיר לפיד עם השגריר ברודסקי וצוות השגרירות שהגיע לעיר לבוב. השר לפיד הדגיש כי בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל עומדים השמירה על חייהם של שליחי המדינה ושל אזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה וכן לקהילה היהודית הגדולה במדינה. השר לפיד הודה לשגריר ברודסקי ולכל צוות השגרירות ומטה משרד החוץ על היערכות וביצוע מדויק ובצורה חלקה של הליך הפינוי.
השגריר ברודסקי אמר: "צוות השגרירות הגיע לעיר לבוב, אנחנו נמשיך לתת שירות לאזרחים הישראלים מכאן. אנחנו ממשיכים לקרוא לכל האזרחים הישראלים לעזוב את אוקראינה כמה שיותר מהר".
בינתיים השמיים בקייב עדיין פתוחים לטיסות. אתמול יצאו מהבירה שלוש טיסות לכיוון ישראל, אך הן לא היו מלאות. לפי הערכות במשרד החוץ, הישראלים שרצו לצאת מהמדינה כבר עשו זאת. כפי הנראה נותרו עוד כ-7,000 עד 8,000 ישראלים שנכון לעכשיו לא רוצים להתפנות. עד כה יצאו מאוקראינה כ-4,000 ישראלים.