3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
נתניהו ומעוז
נמשכים המגעים להקמת הממשלה השישית בראשותו של בנימין נתניהו: הסכם קואליציוני נחתם אמש (ראשון) בין הליכוד למפלגת נעם שמתנגדת ללהט"ב. נעם היא המפלגה השנייה שחותמת על הסכם עם הליכוד, אחרי שבסוף השבוע נחתם הסכם ראשון עם מפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר. במקביל נמשכים המגעים של הליכוד עם ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית.
לפי ההסכם של הליכוד עם נעם, תוקם רשות לזהות לאומית-יהודית במשרד ראש הממשלה שבראשה יעמוד יו"ר המפלגה, ח"כ אבי מעוז. הוא ימונה לתפקיד סגן שר ויהיה אחראי גם על כמה יחידות, ובכללן ארגון "נתיב" שפועל בקרב יהודים ובני משפחותיהם במרחב ברית המועצות לשעבר להידוק הקשר שלהם עם מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
מעוז לפני פגישתו עם נתניהו במצודת זאב בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פרסום ההסכם בין הליכוד ונעם. ראש הממשלה היוצא ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "עם כל יום שעובר מסתמן שבמקום ממשלת ימין על מלא, נבנית פה ממשלת טרלול על מלא. העובדה שנתניהו ימנה את אבי מעוז, נציגו של הרב טאו, לסגן שר בלשכת ראש הממשלה היא לא פחות מטירוף הדעת".
שר הביטחון היוצא ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "זו לא זהות יהודית - זו זהות גזענית. ניאבק בממשלה הקיצונית של נתניהו בכל הכלים שברשותנו". שרת התחבורה היוצאת ויו"ר העבודה מרב מיכאלי פרסמה תמונה של נתניהו ומעוז לצד הכותרת "ליגה אחרת". לדברי מיכאלי, "עידן החושך. מיועד לראשות הממשלה לצידו של גזען, שוביניסט והומופוב. הבטן מתהפכת. ניאבק בהם בכל דרך אפשרית. לא ניתן להם לדרדר את ישראל לתהום".
ח"כ גלעד קריב, אף הוא ממפלגת העבודה, אמר: "הצבתו של ח"כ מעוז בראש מנהלת לזהות לאומית היא יריקה בפרצופם של החילונים, המסורתיים, הנשים והקהילה הגאה. אחריותו על ארגון נתיב היא יריקה בפרצופם של רבים מיהודי התפוצות, שמפלגת נעם כופרת בזכותם לעלות לארץ. ח"כ מעוז יגלה שרוב הציבור יתייצב נגד ניסיונות ההדתה וזריעת השנאה של מפלגתו".
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב. "כל פגיעה תיענה בתגובה ציבורית רחבה"
(צילום: טל שחר)
גם באגודה למען הלהט"ב מתחו ביקורת על צירופו של מעוז לממשלה המיועדת. "ההסכם עם אבי מעוז ומינויו המסתמן לסגן שר במשרד ראש הממשלה היא נקודת שפל", אמרו באגודה. "מי שקרא לנו סוטים, פדופילים ובעלי נטיות הפוכות, מי שכל פעילותו עוסקת באובססיביות ברצון לשלול מאיתנו זכויות ולהכשיר שנאה כלפי להט"ב - אינו ראוי לכהן כסגן שר בממשלת ישראל.
"חשוב שיהיה ברור - ראש הממשלה הנבחר נתניהו ומפלגת הליכוד הם הנושאים מעתה באחריות המלאה למדיניות הממשלה הנכנסת כלפי הקהילה הגאה. לא נאפשר פגיעה ולו הקטנה ביותר בזכויות שלנו, כל פגיעה בזכויות להט"ב תיענה בתגובה ציבורית רחבה של הרוב המוחלט בחברה הישראלית. נמשיך להיאבק לשוויון זכויות מלא ולא נזוז מילימטר מכך".

מסרים מפויסים של סמוטריץ'

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול בהתייחסו לניסיונות להרכיב ממשלה חדשה כי "יש התקדמות משמעותית במשא ומתן, ואני יוכל לומר בביטחון מלא: בעזרת ה' תקום ממשלת ימין אמיתית בימים הקרובים". סמוטריץ' ציין עוד: "גילינו רצון טוב והרבה מאוד הבנה כדי שנוכל להקים את הממשלה בהקדם, ואני מעריך שאנחנו לקראת השלמת המשימה החשובה".
בשבוע שעבר תקף סמוטריץ' את התנהלות הליכוד, בהאשמה כי מפלגתו של נתניהו "החליטה לקבוע פגישות משא ומתן בקושי אחת לשלושה ימים, ובין לבין להכפיש ולהקטין אותנו, ולשלוח גדודי צייצנים ו'פרשנים' לשקר, לקלל ולגדף אותנו בוולגריות". בליכוד, מצידם, מתחו אז ביקורת על סמוטריץ': "הציבור מצפה להקמת ממשלה שתחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל - עזוב את הג'ובים ובוא לחתום על הקמת ממשלת ימין על מלא".

אתמול נשמע סמוטריץ' מפויס יותר בנוגע לליכוד, כשאמר כי "אני משוכנע שאחרי חמש מערכות בחירות שבהן הלכנו עם הליכוד ונתניהו בנאמנות מוחלטת, ושילמנו על כך מחירים לא פשוטים, הליכוד יחזיר לנו באותו המטבע ויבנה איתנו שותפות אמיתית גם בקואליציה. אני מציע ומבקש להתעלם מרעשי רקע של גורמי קצה שוליים שמנסים לסכסך, לפלג ולזרוע חוסר אמון".
בלילה שבין חמישי לשישי שעבר נחתם כאמור ההסכם הקואליציוני הראשון של הליכוד עם עוצמה יהודית, ולפיו איתמר בן גביר יכהן כ"שר לביטחון לאומי" - השר לביטחון הפנים עם סמכויות מורחבות. מספר 2 של עוצמה יהודית יצחק וסרלאוף ישמש כשר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי (ויהיה אחראי גם על השכונות). עמיחי אליהו ישמש כשר המורשת. בנוסף תקבל עוצמה יהודית תפקידים נוספים - אלמוג כהן יהיה סגן שר הכלכלה, צביקה פוגל יו"ר הוועדה לביטחון הפנים ולימור סון הר מלך יו"ר הוועדה לתמלוגי הגז ברוטציה. למעשה, כלל חברי סיעת עוצמה יהודית קיבלו תפקידים - שלושה שרים, סגן שר ושני ראשי ועדות.
בהכנת הכתבה השתתפה הדר גיל-עד
פורסם לראשונה: 20:16, 27.11.22