מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם במסגרת יום שישי האחרון של חודש הרמדאן, על רקע החשש בישראל מנקמה איראנית בעקבות חיסול הבכירים בדמשק - ואיים כי התגובה הזו תגיע. בתקיפות בדרום לבנון לפני נאומו, בעייתא א-שעב ובמיס א-ג'בל, חוסלו שלושה מחבלי חיזבאללה. בסביבות השעה 16:00 נשמעו אזעקות בקריית שמונה ובאזור.


5 צפייה בגלריה
ביירות לבנון צופים ב נאום חסן נסראללה
ביירות לבנון צופים ב נאום חסן נסראללה
צופים בנאום נסראללה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
5 צפייה בגלריה
טקס צבאי עם תרגילי סדר ולהקת ארגון הטרור לקראת נאום נסראללה
טקס צבאי עם תרגילי סדר ולהקת ארגון הטרור לקראת נאום נסראללה
הטקס הצבאי שלפני נאום נסראללה
במהלך נאומו של נסראללה, פורסמה הודעה על ביקור שר הביטחון יואב גלנט בבסיס חיל האוויר בתל נוף. "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד", אמר גלנט. "האויב נפגע קשות בכל המקומות ולכן מחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים בהגנה רב שכבתית".
בשיחה עם אנשי צוות האוויר אמר גלנט כי "אנו תוקפים בכל מקום שמדינת ישראל מחליטה כנגד כל אויב, זה יכול להיות בדמשק ויכול להיות בביירות. אנחנו תוקפים איפה שאנחנו מחליטים, ההתקפה שלנו היא חזקה מאוד, נמרצת מאוד, מדויקת מאוד ופוגעת באויב בצורה קשה. כתוצאה מזה הוא מחפש דרכי תגובה ודרכי התגובה האלה יכולות להגיע מכל מקום, ואנחנו נערכים אל מול העניין הזה".
לדברי גלנט, "היערכות פירושה הגנה חזקה, על הקרקע, הגנה באוויר. אנחנו יותר חזקים, אנחנו יותר מוכנים, אנחנו נדע להגן על עצמנו ונדע להיות אפקטיביים במקום המתאים. אני לא יכול להבטיח לכם שתצאו מחר לחופש, אבל אני יכול להגיד לכם שיהיה לכם מעניין, יהיה לכם מה לספר לילדים שלכם, אחרי זה לנכדים".

5 צפייה בגלריה
יואב גלנט לצוותי האוויר והקרקע של טייסת 133 בבסיס תל נוף
יואב גלנט לצוותי האוויר והקרקע של טייסת 133 בבסיס תל נוף
גלנט בתל נוף
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לפני נאום נסראללה נערך טקס צבאי עם תרגילי סדר, שבו השתתפה אף להקת ארגון הטרור. במהלך הנאום הרבה נסראללה לשבח את איראן, "בעמדתה, משנת 1979 תמכה איראן בכל מי שהתנגד לאויב, ובסיוע שלה היא שינתה משוואות רבות. איראן לא מפקירה את חבריה. קשר עם איראן הוא כבוד. מי שבקשר עם ישראל ומנרמל איתה את היחסים הוא זה שצריך להתבייש". לצד זאת הודה נסראללה כי איראן "איבדה את טובי מפקדיה".
"7 באוקטובר הוא נקודת מפנה בהיסטוריה, ומה שיהיה אחריו הוא לא כמו מה שהיה לפניו", אמר מזכ"ל חיזבאללה. הוא גיחך על שר הביטחון וראש הממשלה ואמר כי "המלחמה בעזה היא מלחמה של מי שאיבד את שפיותו. אחרי שישה חודשי מלחמה נתניהו וגלנט יוצאים מדעתם".
לדברי נסראללה, "ישראל נוקטת בהרעבה והרג בעזה כדי ללחוץ ולהפחיד כי אין לה אופק בשדה הקרב ולא במשא ומתן. אחרי שישה חודשים נתניהו לא מצליח לחסל את חמאס ולשחרר את החטופים. לנתניהו אין ברירה אלא לעצור את המלחמה וזה יהיה הפסד עבורם".
"תהיו בטוחים שהתגובה האיראנית לתקיפת הקונסוליה תגיע", איים נסראללה. "חלק מהלחימה זה התשת האויב בנוגע לעיתוי, המקום וצורת התגובה. אנחנו לא נכנסים לזה. אנחנו מחכים. הטיפשות של נתניהו בתקיפת הקונסוליה תפתח דלת לפתרון והכרעת הקרב".
הוא צעק ואמר: "אתם רוצים לפתוח במלחמה עם לבנון? משוגעים. ההתנגדות בלבנון לא פוחדת ממלחמה. היא מוכנה מכל הבחינות. בנשק העיקרי עדיין לא השתמשנו. אם הם רוצים מלחמה אנחנו אומרים להם - ברוכים הבאים. האויב יודע מה המשמעות של מלחמה עם לבנון".
בנאומו בשבוע שעבר הבהיר נסראללה כי על הלחימה מול ישראל ו"הנושאים הפוליטיים" הוא ירחיב בנאומו היום, אבל בעת שדיבר על ההרוגים "השהידים" קולו נשנק, והקהל בכה יחד איתו.
מוקדם יותר היום הפגינו עשרות אלפים בטהרן במסגרת "יום ירושלים" האיראני, שמתקיים מדי שנה בכל יום שישי האחרון של חודש הרמדאן כאות סולידריות עם הפלסטינים ובהתרסה נגד ארצות הברית וישראל.
כשלצידם ארונות הקבורה של שבעת האיראנים שחוסלו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק ביום שני האחרון - ובהם ארונו של מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, חסן מהדווי - קראו המונים "מוות לאמריקה ולישראל" ושרפו את דגלי שתי המדינות.


5 צפייה בגלריה
צעדת יום ירושלים באיראן
צעדת יום ירושלים באיראן
הצעדה בטהרן
(צילום: EPA/FAROOQ KHAN)
5 צפייה בגלריה
צעדת יום ירושלים באיראן
צעדת יום ירושלים באיראן
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
בצעדה נצפו גם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נחאלה וסגן ראש "מועצת הג'יהאד" של חיזבאללה נביל קאוק. לצידם צעדו בין השאר גם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, נשיא איראן איברהים ראיסי וקודמו חסן רוחאני.
מפקד משמרות המהפכה ניצל את האירוע כדי לאיים פעם נוספת על ישראל, וטען כי היא מתקיימת היום רק בזכות "החייאה של ארה"ב והמערב". לדבריו, "אם ההחייאה הזו תיפסק, הישות תיפול - והיום הזה לא רחוק".
פורסם לראשונה: 16:34, 05.04.24