3 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
הצנטריפוגות המתקדמות של איראן
(צילום: רויטרס)
אף שבירושלים מזהים שינוי בקרב ההנהגה האיראנית שמכינה את השטח לקראת החזרה להסכם הגרעין, בישראל ממשיכים להעביר מסרים תקיפים למעצמות שמנהלות את המגעים מול טהרן בניסיון לבלום את איראן מלחזור להסכם הגרעין.
היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ימריא בשבוע הבא לארצות הברית לסבבי שיחות מטעם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולפי גורם מדיני בכיר בישראל המסרים שגובשו בירושלים הם שהגיע הזמן להפסיק את המגעים בשל סירובה של איראן לתנאים שהציגו האירופים.
3 צפייה בגלריה
קרב בלימה של הרגע האחרון. לפיד וחמינאי
קרב בלימה של הרגע האחרון. לפיד וחמינאי
קרב בלימה של הרגע האחרון. לפיד וחמינאי
(צילום: AP, EPA)
"כל דבר אחר מעביר מסר של חולשה", אמר הערב (חמישי) הגורם. "האירופים שלחו לאיראן הצעה סופית שאינה עומדת בעקרונות שעליהם התחייבו האמריקנים, וקבעו כי ההצעה היא בבחינת Take it or leave it". הגורם ציין כי בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית הודגש שאיראן לא מספקת הסברים אמינים לסוגיית התיקים הפתוחים - והדבר אמור להדליק נורה אדומה בקרב הקהילה הבינלאומית.
מבחינת ישראל, אמר הגורם, הגיעה העת לדון על מה יעשה המערב בעתיד הקרוב כדי למנוע מהאיראנים להגיע לנשק גרעיני. ישראל תדגיש בפני המערב כי היא לא תהיה מחויבת לשום הסכם - ותעשה את מה שיידרש ממנה כדי למנוע מאיראן להשתמש בשלוחות הטרור שלה באזור ולהגיע לפצצה. "ארצות הברית יודעת זאת, ומכירה בכך", אמר הגורם.
בתוך כך, לפיד שוחח היום בנושא עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס ועם יו"ר תת-הוועדה לענייני המזרח התיכון בבית הנבחרים האמריקני, טד דויטש.

"ארה"ב הסכימה להקלה בסנקציות ולשחרור נכסים איראניים"

אתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה בטהרן, פרסם הערב רשימה של ויתורים שארה"ב הסכימה לכאורה לתת לאיראן במהלך השיחות בווינה. לפי האתר, הרשימה הופצה בקרב גורמים שמרנים באיראן המקורבים נשיא איברהים ראיסי.
לפי הדיווח, ארה"ב הסכימה להסיר סנקציות שהוטלו על 17 בנקים איראניים, להקלה בסנקציות על 150 מוסדות איראניים ולשחרר מיד נכסים איראניים בדרום קוריאה בשווי שבעה מיליארד דולרים. עוד ברשימת הוויתורים, לפי הדיווח, אישור למכירת 50 מיליון חביות נפט, פטור מסנקציות לחברות זרות במקרה שארה"ב תפרוש שוב מהסכם הגרעין וביטול של שלושה צווים מנהליים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

המנהיג העליון "הפיל את התיק" על הנשיא

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ממשיך להתנגד עקרונית לחזרה להסכם, אך העביר את ההכרעה לנשיא איראן ראיסי - שבעצמו לא שש לחזור להסכם ומנסה לבנות קואליציה רחבה ככל האפשר כדי להגיע לקונצנזוס על כך. התחושה בירושלים היא שמשהו אכן זז באיראן, והעובדה שהמנהיג העביר האחריות לראיסי היא עדות לכך שהוא סבור שהמחיר להמשיך באותו המצב הוא יקר מדי, ולכן הוא מעדיף להשאיר את ההחלטה בידי ראיסי.
נכון לעכשיו שורר יש חוסר אמון מוחלט בין המנהיג העליון באיראן לארה"ב - ומבחינתו הערבויות שביקש עבור החזרה להסכם לא התקבלו. ייתכן מאוד שהאיראנים מבינים שהגיעו לסוף הדרך ושלא יצליחו להשיג עוד ויתורים, ולכן אין להם ברירה אלא לשתות את כוס התרעלה כעת.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
יצטרך לקבל את ההחלטה בעניין הסכם הגרעין. נשיא איראן ראיסי
(צילום: EPA)
גורמים מדיניים אמרו אמש כי "לאור הפערים המשמעותיים הקיימים, ההערכה היא שהצדדים יצטרכו לוותר בשני הנושאים האלה על-מנת להגיע להסכם", והוסיפו כי "ישראל רואה בהסכם הנוכחי הסכם גרוע, ומדגישה בפני שותפותיה את הסכנה שבחתימה עליו. האיראנים פועלים בטקטיקה ידועה של דשדוש ומשיכת זמן על-מנת להביא לוויתורים נוספים".
ישראל עצמה עדיין סבורה שהמצב הפיך ושיש עוד סיכוי שבסופו של דבר לא תהיה חזרה להסכם, ולכן בימים האחרונים מתנהל שיח אינטנסיבי מאוד עם האמריקנים והאירופים בניסיון לוודא שלא יהיו עוד ויתורים. בינתיים, כאמור, נראה שהפערים עוד קיימים ואין מתווה שמביא באופן סופי לחזרה להסכם הגרעין.
פורסם לראשונה: 18:58, 18.08.22