ערב חג ראש השנה, שיפתח את שנת תשפ"ד, יחול היום (שישי) בערב ויימשך עד יום ראשון - ובממשלה, במערכת הביטחון ובמשטרה נמצאים בהיערכות מלאה להעבירו בשלום. בצל הזינוק בהתרעות לפיגועים והאזהרה שהשמיע שר הביטחון יואב גלנט, ישנה היערכות גם להסלמה בהר הבית, ולהתפרעויות אפשריות של פלסטינים במקום. בהמשך הכתבה: מפת הפקקים הצפויים בחג.
7 צפייה בגלריה
משטרה במסגד אל אקצא
משטרה במסגד אל אקצא
גורמי הביטחון הביעו חשש מהסלמה, ו"פייק ניוז" מתוכנן של ארגוני הטרור. שוטרים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
משרד ראש הממשלה הפיץ לשרים דגשי הסברה שכללו "סעיף נצור" לתרחיש אפשרי שבו יהיו התפרעויות פלסטינים בהר הבית, סעיף שמעיד כי בממשלה נערכים לאפשרות הזו במהלך חגי תשרי. במסר הנצור נכתב: "בהתאם לנסיבות דה-לגיטימציה לפורעים בהר הבית - הם אינם מגינים על מסגד אל-אקצא, אלא פוגעים בקדושתו ומבצעים פרובוקציות מתוכננות בשירות ארגוני הטרור". גם במהלך ישיבת הקבינט שדנה בהיערכות לחגי תשרי, גורמי הביטחון הביעו חשש מהסלמה בהר הבית. לשרים אף הוצגה היערכות להזמנת "פייק ניוז" שיפיצו ארגוני הטרור על הפרות כביכול של הסטטוס קוו בהר הבית.
במשרד ראש הממשלה העבירו לשרים דגשי הסברה נוספים: היערכות מוגברת של כוחות הביטחון בכל רחבי המדינה כדי לאפשר את קיום שגרת החג בבטחה, שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית ובירושלים תוך דרישה להקפיד על הנהלים ולהימנע מפרובוקציות, חופש פולחן לכל בני הדתות ופעילות צה"ל וכוחות הביטחון, במיוחד בגזרת יהודה ושומרון, לסיכול מדויק של פעולות טרור. כמדי שנה, גם הפעם הודיעו בצה"ל על סגר כללי שיוטל במהלך החג על יהודה ושומרון, כמו גם על סגירת המעברים ברצועת עזה.
השר גלנט אמר בהערכת מצב לקראת חגי תשרי שכינס בשבוע שעבר: "אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מורכבת בכלל הגזרות. בתקופה הזו, יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים. כדי לוודא שאזרחי ישראל יעברו בבטחה את התקופה הזו מערכת הביטחון נערכת בפריסה רחבה - במודיעין, בהגנה על הצירים והיישובים ובפעולות לסיכול פעילי הטרור ומשלחיו. המסר שלי למערכת הביטחון ברור: עלינו להגן על אזרחי ישראל". הוא אף שלח מסר לגורמי הטרור, ואמר כי "נפעל בפעולות ההגנה, ואם נדרש להתקפה - נעשה זאת באופן מוחץ. אל תנסו אותנו".
7 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
יתפרסו במקומות הקדושים, באתרי הבילוי, בפארקים, בחופים ובכבישים
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
למשטרה עשרות התרעות על פיגועים, כשיו"ש וירושלים במוקד. שוטרים בבירה בשנה שעברה
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
(צילום: דוברות המשטרה)

היערכות מוגברת במשטרה: עשרות התרעות לפיגועים, י-ם ויו"ש במוקד

בדומה לצה"ל, גם במשטרה נערכים לשמור על הסדר והביטחון במהלך החג. למשטרה עשרות התרעות בדסק המודיעין לפיגועים, כשירושלים ויהודה ושומרון נמצאים במוקד. במשטרה עדיין מזהים מוטיבציה גבוהה של ארגוני הטרור להוציא פיגועים, במיוחד בחגי תשרי. הדגש מבחינתם הוא על קו התפר, ומניעת כניסה של שוהים בלתי חוקיים לצד סריקות ברחבי הערים לאיתורם. במג"ב פעלו בהיערכות מוגברת לקראת החגים, ובפעילות של השבוע האחרון תפסו 371 שוהים בלתי חוקיים, ועוד 90 חשודים שסייעו להם.
דגש נוסף מבחינת המשטרה הוא על הערים המעורבות ברחבי הארץ. במשטרה ירכזו כוחות מתוגברים, כ-5,000 שוטרים, ומאמץ מודיעיני בכל רחבי הארץ, ובמיוחד במקומות הומי אדם. כמו כן קיימת היערכות מתוגברת למענה מהיר לכל תרחיש, בעיקר לגדוע באיבו כל ניסיון פיגוע.
במשטרה הודיעו כי במהלך החג יתפרסו אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים במקומות הקדושים, באתרי הבילוי, בפארקים, בחופי הרחצה ובכבישים על מנת לתת מענה לאלפי המטיילים ולשמור על הסדר והביטחון, ולפעול להכוונת התנועה בכבישים.
במהלך חג הסוכות, ימי חול המועד ושמחת תורה, צפויים להתקיים אירועים רבים ברחבי הארץ, לרבות אירועי תפילה, בהם ברכת הכוהנים המסורתית בכותל המערבי וחגיגות שמחת תורה. כמו כן, אלפי מטיילים ונופשים צפויים לפקוד את אתרי הטבע, הפארקים וחופי הרחצה. ברקע ההתרעות לפיגועים, במשטרה מבקשים מהציבור לגלות ערנות ולפנות למוקד החירום (100) בכל אירוע חריג המצריך טיפול או התערבות משטרתית, בכל יום ובכל שעה. כמו כן, ניתן לפנות למוקד המידע הארצי של המשטרה, מוקד 110, כדי לקבל מידע מגוון ולהתעדכן בהתאם.
7 צפייה בגלריה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
כך זה נראה בשנה שעברה. עומס תנועה באיילון בערב ראש השנה
(צילום: נדב אבס)

כמדי שנה: הפקקים שצפויים במהלך החג

במשטרה צופים שבערב החג תורגש תנועה ערה במרכזי הקניות. לקראת כניסת החג צפויים עומסי תנועה בכבישים ראשיים שונים ברחבי הארץ. כוחות משטרה יתפרסו לאורך הכבישים על מנת להזרים את התנועה, ובמשטרה ממליצים לציבור להקדים יציאה בערב זה. במהלך החגים וצום גדליה, המשטרה תיערך בנוסף בכוחות מתוגברים לקראת הגעת מתפללים לירושלים ולכותל המערבי. במהלך יום הכיפורים המשטרה תיערך למתן מענה בהיבטי ביטחון שוטף וטיפול באירועים חריגים.
הכבישים שצפויים להיות פקוקים בערב החג הם כביש 85 וכביש 90 באזור צומת עמיעד שבצפון, כביש 77 מצומת המוביל לצומת גולני, כביש 6 מעירון עד תל קשיש, כביש 65 מאום אל פאחם לעירון. דרומה יותר צפויה תנועת רכבים ערה בערב החג בכביש 2 בין נתניה לאולגה ובכביש 4 מרעננה לחדרה. באיילון דרום וצפון צפויים עומסים בין צומת גלילות והרצליה. בכביש 1 צפויים עומסים בערב החג בין בית הערבה למישור אדומים, כאשר בכביש 60 תיאלצו לעמוד בפקקים בסביבת אלעזר ואפרת. כביש 4 לכיוון דרום יהיה פקוק בין אשדוד לאשקלון, ובכביש 6 לכיוון דרום צפויים עומסים בין מאחז לקמה.
עומסים אלו צפויים לחזור על עצמם גם במהלך חול המועד עצמו. בנוסף, בעיקר בשל מטיילים, צפויים עומסי תנועה גם בצירים נוספים ברחבי הארץ. כך לדוגמה צפויים עומסים בכבישים 90 ו-92 סובבי הכינרת וכביש 77 מצומת המוביל לצומת גולני. צפויים גם פקקים בכביש 443 בין מכבים לצומת עופר ובכביש 1 בין ענבה לשער הגיא.
7 צפייה בגלריה
מפת התנועה וצפי העומסים בכבישים בחגי תשרי
מפת התנועה וצפי העומסים בכבישים בחגי תשרי
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
מפת התנועה וצפי העומסים בכבישים בחגי תשרי
מפת התנועה וצפי העומסים בכבישים בחגי תשרי
(צילום: דוברות המשטרה)
ומה באשר לתחבורה הציבורית? שינויים קלים צפויים בכל הקשור לתפקוד התחבורה הציבורית בחג, כאשר האוטובוסים יסיימו את נסיעותיהם כשעה לפני כניסת החג ביום שישי, ויחלו שוב בנסיעות כשעה מצאת החג. ברכבת הקלה בגוש דן צפויות להתקיים הנסיעות האחרונות של הקו היום, כמדי יום שישי. הרכבת האחרונה שתצא מתחנת הקוממיות עד לתחנה המרכזית בפתח תקווה תצא ב-15:20. בכיוון ההפוך הרכבת האחרונה תצא ב-15:16. הרכבת האחרונה שתצא מתחנת הקוממיות בבית ים לתחנת קריית אריה בפתח תקווה תצא ב-16:15 והרכבת האחרונה בין תחנות אליפלט וקריית אריה בפתח תקווה תצא רבע שעה אחר כך ב-16:30.
ברכבת ישראל הודיעו כי לקראת החג הרכבות יפעלו היום בצורה מוגברת. רכבות הנוסעים יופעלו בין השעות 16:00-6:00 בערב החג, ובין השעות 00:00-21:00 במוצאי החג. בשתי הפעמים יהיה כאמור מדובר במתכונת מתוגברת המבוססת על לוחות זמנים של ימי שישי, בתוספת שירות רכבתי בתדירות גבוהה של שתי רכבות מידי שעה (במקום אחת מידי שעה) בקו חיפה-תל אביב, וכן הפעלת שירות רכבות בתחנות באר שבע, אופקים, נתיבות, שדרות ודימונה.
פורסם לראשונה: 22:29, 14.09.23