3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
במגעים עם הרצוג, נתניהו העביר את האחריות ללוין
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ', יונתן זינדל, חיים צח לע"מ )
אחרי פרסום "מתווה העם" של נשיא המדינה יצחק הרצוג שלשום (רביעי), ודחייתו בידי הקואליציה, שר המשפטים יריב לוין לא מתכוון לוותר על העברת הצעת החוק שתשנה את דרך בחירת השופטים ואת הרכב הוועדה. לשבוע הבא כבר נקבעו ארבע ישיבות בוועדת החוקה של הכנסת, על מנת להשלים את הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, טרם פיזור הכנסת לפגרת האביב בסוף החודש. בינתיים, על ביתו של שר המשפטים, שיושב שבעה על אביו, רוססה הבוקר כתובת "יריב לוין - אויב העם".
מקורביו של לוין אמרו אתמול כי גם לאחר הצגת "מתווה העם" של הנשיא הוא מוכן להידבר על פשרה ביתר סעיפי השינויים המשפטים שהוא ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הציעו, אבל הוא משוכנע שאחד המוקדים המרכזיים בשינוי המשפטי חייב להיות בחירת וזהות השופטים והכנסת "דם שמרני" לבית המשפט העליון.
3 צפייה בגלריה
גרפיטי על ביתו של יריב לוין
גרפיטי על ביתו של יריב לוין
הכתובת על ביתו של שר המשפטים

על פי דברי בכירים בקואליציה, לוין סבור שגם שינוי דרסטי של "עילת הסבירות" כאמת מידה לצמצום התערבות שופטי העליון ‑ אינו מספיק. "אסור לשכוח שבג"ץ, אשר פסל את מינויו של דרעי, לא עשה זאת בטיעון שמדובר בחוסר סבירות קיצונית. נמצאה עילה אחרת כמו 'השתק משפטי' לצורך הפסילה", אמרו. "תמיד ימצאו עילות חלופיות להתערבות העליון. לכן, אם ניתן יהיה לשנות את הרכב שופטי העליון ולבחור שופטים שמרנים, ניתן יהיה להסיט את העליון ממסלול אקטיביסטי".
בינתיים, חרף הדחייה מצד הקואליציה והתמיכה בעולם, הנשיא מאמין שהזמן יעשה את שלו ושהקואליציה תרכך את הרפורמה המשפטית - ואולי גם תאמץ חלק מהמתווה שלו. מאחורי הקלעים של המגעים הקדחתניים בין הנשיא לקואליציה התברר שהייתה הסכמה על 80% מהמתווה ‑ כך שעוד ניתן לגשר על הפערים.
3 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
"מתווה הנשיא הוא פשרה הוגנת". ראשי סיעות האופוזיציה
(צילום: מוטי קמחי )
במגעים שהיו מאחורי הקלעים נתניהו העביר מסרים לנשיא הרצוג שהוא מעוניין בפשרה אבל כל הזמן העביר את האחריות ליריב לוין. "הוא החותמת מבחינתי", הבהיר נתניהו, לפי בכירים במערכת הפוליטית. לוין עצמו איים בהתפטרות אם הקואליציה תקבל את המתווה. הוא איים להביא איתו גם את סמוטריץ'. נתניהו נבהל והחליט לחזור בו.
למרות הביקורות שספג, הנשיא הלך כברת דרך ארוכה לקראת הימין, שם בחרו להתעלם מכמה רכיבים מאוד חשובים: בג"ץ לא יוכל לפסול חוקי יסוד; בג"ץ מוגבל מאוד בביקורת השיפוטית על חוקים; בג"ץ מוגבל מאוד בביקורת שיפוטית על החלטות ממשלה, מדיניות ומינויים וגם החלטות שרים ואינו יכול להפעיל את עילת הסבירות. במתווה הנשיא יש צמצום ענק של היקף הביקורת השיפוטית. גם החרדים קיבלו במתווה שלו מענה לחששות שלהם שבג"ץ יפסול את חוק הגיוס והוא מציע להסדיר בחקיקה את סוגיית גיוס בני הישיבות.

הנשיא הרצוג אמר אתמול: "אני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום. אני מציע לכולם ללמוד המתווה ואת הנאום שלי לעומק ולראות כמה הוא מציג אלטרנטיבה טובה לישראל. 'מתווה העם' שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו".
בינתיים, ראשי סיעות האופוזיציה יצאו אמש בהצהרה משותפת ותמכו במתווה הנשיא. יאיר לפיד אמר בהצהרה משותפת עם בני גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי ומנסור עבאס, כי "מתווה הנשיא לא מושלם - אבל הוא פשרה הוגנת". לדבריו, "לממשלה לקח 17 דקות להודיע שהיא דוחה את המתווה. הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל. אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא מפני שבמלחמת אחים יהיו רק מפסידים". גנץ הוסיף כי "מתווה הנשיא לא אידיאלי, אבל ריאלי - והאלטרנטיבה קשה והרסנית". : "המצב הביטחוני מחייב אותנו לצופף שורות - ונתניהו ושותפיו מפרקים אותן לגורמים".