בדיון הבוקר (יום א') בוועדת הבריאות של הכנסת הביעו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (יש עתיד) ושר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) תמיכה במתווה קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים. עם זאת, במהלך הדיון התעורר עימות בין השניים אחרי שהורוביץ ציין שהמהלך כולל מורכבויות רבות שאינן מאפשרות להוציאו לפועל באופן מיידי ללא הסדרת התקציבים, התקנים ועוד.
השרה ברביבאי: "אילו היינו בעולם ללא אילוצים ויכולנו להגדיר היקף עבודה סביר ביחס של בין עבודה ומנוחה זה היה נהדר, אבל זה לא המצב. יש מורכבויות רבות עד כדי שכמעט מפתה להגיד שהעניין הוא בלתי פתיר. זה מה שהיה לאורך שנים, אבל אני החלטתי שזה בלתי סביר. המתווה הנוכחי מצומצם אבל הוא התחלה חשובה ואני נחושה לצאת לדרך".
השר הורוביץ: "אנחנו הולכים למהלך לקיצור תורנויות ומה שהיה לא יהיה. הקצנו ב-2022 כמעט 40 מיליון שקל לצורך קיצור התורנויות, אבל צריך לדון עדיין בפרטים. אנחנו רוצים לעשות מהלך שלא יאריך את ההתמחות הארוכה גם כך, וגם לא רוצים לפגוע בשכר המתמחים או באיכות הכשרתם. רוצים שהמתמחה יקבל את הידע שעליו לקבל ושיתעסק במה שחשוב ולא במסביב. לכן נכניס עוד כוח עזר וכוח אדם אדמיניסטרטיבי שיסייע לוודא שהשעות שבהן המתמחה מתעסק ברפואה עצמה לא יפחתו".
עם זאת הוא טען כי "הגישה של השרה שלפיה 'אני מקצרת, תסתדרו', היא בעייתית. צריך לתת זמן ללבן את הדברים. הבהילות הזאת תביא למצב שנתחיל משהו ולא נוכל ליישם אותו. אנחנו רוצים לעשות את הדבר הזה בשכל".
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי ניצן הורוביץ
אורנה ברביבאי ניצן הורוביץ
השרים ברביבאי והורוביץ. "גישת 'אני מקצרת, תסתדרו'"
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס )
3 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת. מאיימים בהתפטרות
(צילום: שלו שלום,TPS)
3 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
(צילום: שלו שלום,TPS)
יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן אמרה: "השרה מציבה כאן יעד מאתגר".
ביום רביעי אמור לפוג ההיתר שמאפשר להעסיק את הרופאים המתמחים בתורנויות של 26 שעות. מחוץ לדיון בוועדת הבריאות הפגינו עשרות מתמחים. חלקם פשטו את מדיהם וזרקו אותם כאות מחאה וכאיתות על כוונתם להתפטר.
הרופאים המתמחים הכריזו לפני כשבועיים על מצב חירום וכ-2,200 סטאז'רים וסטודנטים חתמו על עצומה נגד המתווה המתגבש של השרה ברביבאי, שמקצר את התורנויות מ-26 שעות ל-22 או ל-21 שעות בלבד. הם מאיימים בהתפטרות המונית אם זו תאושר.
בשבוע שעבר נפגשו נציגי ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" עם השרה ברביבאי והבהירו כי הם דורשים את קיצור תורנויות ל-16 שעות (+2) בכל המקצועות, בכל בתי החולים, בכפוף למתווה שנכתב בשיתוף עם משרד הבריאות. המתווה המדובר כולל קיצור מיידי בבתי החולים בפריפריה, ובנוסף קיצור במחלקות הפנימיות ובמלר"דים בכל בתי החולים בארץ. לדבריהם, כל מתווה אחר שיאושר או יעוגן בהיתר יוביל להתפטרות המונית.