מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הכריז לאחר הפיגוע הרצחני באלעד - ששני המחבלים שביצעו אותו הם פלסטינים שעבדו באופן לא חוקי בעיר - על "מבצע משטרתי ארצי רחב היקף" למעצר שוהים בלתי חוקיים ועל "העלאת הילוך" מול התופעה. אבל שבתאי יודע שההכרזות האלה הן מס שפתיים ונועדו בעיקר לצורכי יח"צנות.
1 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשנים האחרונות מבצעת המשטרה אחת לכמה זמן "מבצע" לתפיסת שוהים בלתי חוקיים. אלא שהמבצעים הללו חסרי כל תכלית. בחלק מן המקרים השב"חים מגורשים מיד לשטחים ובמקרים אחרים הם נעצרים ומשתחררים בבית משפט. בחלק מן המקרים כן מוגשים כתבי אישום נגד שב"חים, אך הבעיה שהם נכלאים לתקופות קצרות ובמקרים רבים אף משתחררים "שחרור מנהלי" לפני תום תקופת מאסרם בשל "צפיפות בבתי הכלא".
לעתים, על כמעט כל שב"ח שהמשטרה תופסת, שב"ס נאלץ לשחרר שב"ח אחר ששפוט לעונש מאסר - בשל מצוקת מקומות הכליאה בבתי הסוהר. במקרים אחרים, שב"חים חוזרים לשטחי ישראל לאותה פרצה בגדר שממנה הסתננו בפעם הקודמת. העונשים שגוזרים בתי המשפט קלים לרוב ומסתכמים בתקופות מאסר קצרות, מה שהופך את עבירת ההסתננות לכדאית ולא-מרתיעה.
המפכ"ל שבתאי יודע שהמבצעים הללו חסרי תכלית. אם כבר, לא היה צריך לחכות ל-19 נרצחים ישראלים בגל הטרור האחרון כדי להתחיל במבצע שכזה. עד שכלל המערכות במדינה לא ישתפו פעולה ויהפכו את עבירת הכניסה הבלתי חוקית לישראל לעבירה לא-כדאית עם עונש מאסר ממושך - רק אז אולי תיווצר הרתעה ממשית.
הדבר המתבקש והמורכב הוא טיפול שורש בבעיה: דרישה מהכנסת להחמיר בעונשם של שב"חים ומשתפי פעולה איתם ודרישה מנשיאת בית המשפט העליון שתורה לבתי המשפט להחמיר עם חשודים בעבירות הללו. במקום זאת בחר שבתאי שוב בהפרחת סיסמאות ובמבצעים שתכליתם נועדה בעיקר לסיבוב תקשורתי ותו לא.