מצעד הדגלים בירושלים הסתיים הערב (חמישי) ללא אירועים חריגים ורבבות צעדו לכותל המערבי, גם דרך שער שכם, תחת אבטחה כבדה - למרות התקופה הביטחונית המתוחה, שנראה כי לא השפיעה על משתתפי המצעד.
"הגענו לפה לריקודי דגלים כדי לשמח קצת את האנשים, לשמח את העם ולתמוך בדעות הימניות הפוליטיות שלנו", אמר מאור שטרית, תושב ירושלים. "אנחנו אוהבים את ירושלים, רוצים פה שלום ושבעזרת השם יהיה לנו פה רק טוב. צריך להראות לפעמים גם את העמדה שלנו, ובשביל זה אנחנו פה היום. אין חשש להגיע לאזור הזה למרות המצב הביטחוני. זאת העיר שלנו, הבית שלנו. אנחנו גרים פה וטוב לנו".
8 צפייה בגלריה
אסי, גילי, ראובן רן, ינון, דוד ומאור שטרית
אסי, גילי, ראובן רן, ינון, דוד ומאור שטרית
"כל האחים שלנו פה, איך נהיה בחשש?"
(צילום: גיל יוחנן)
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
"חמאס יכול להמשיך לאיים". מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA )
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בכותל המערבי, ירושלים
מצעד הדגלים בכותל המערבי, ירושלים
ההמונים בכותל
(צילום: AP )

אסי, תושב ירושלים שהגיע לצעדה עם ילדיו, אמר: "התחושה תענוג, עם ישראל פה. כל כך הרבה אנשים חוגגים את החג הזה של העיר המדהימה הזאת, שהיא הבירה שלנו לנצח, ובאנו לחגוג. זו הפעם השנייה שאני משתתף במצעד, שנה שעברה גם הייתי. לא חששתי לבוא עם הילדים, ממש לא. רואים פה את עם ישראל, כל כך הרבה אנשים. שום חשש בעיר שלנו".
משתתפי הצעדה יצאו מנקודת ההתכנסות ברחוב המלך ג'ורג' בבירה, ועברו בעיר העתיקה - דרך שער שכם ושער יפו - בקבוצות במסלול המתוכנן. ברחבי העיר נפרסו יותר מ-3,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים כדי לאבטח את האירועים השונים שמתקיימים לרגל יום ירושלים.
ינון ממבשרת ציון אמר שארגוני הטרור לא יכתיבו לאנשים אם להשתתף במצעד או לא. "עם ישראל חי, ירושלים שלנו לעד", אמר. "זו חוויה של כל העם. הבאתי גם את הילד כדי שיראה וילמד. כיף לו, רקדנו ושרנו. חמאס יכול להמשיך לאיים, אנחנו לא מתייחסים לטרוריסטים. יש לנו את הצבא שלנו, את עם ישראל. יש את ביבי, יש לנו את בן גביר ששומר עלינו ויש לנו את הקדוש ברוך הוא, הכי חשוב".
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
"זו הבירה שלנו לנצח, באנו לחגוג". המצעד בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: AFP )
ראובן רן ממזרח ירושלים מקווה שבקרוב המצעד יעבור גם בהר הבית. "אני נמצא פה הרבה ואין ספק שהכי בטוח זה לעבור פה ביום ירושלים", אמר. "קצת מתוח, אבל מרגישים טוב היום. כיף. לא היה לי חשש לפני שהגעתי לפה, חס ושלום. כל האחים שלנו פה, איך נהיה בחשש? חיכינו לרגע הזה הרבה שנים. בשנים האחרונות יצא לי להגיע יותר למצעד, יותר טוב לי לבוא ולראות. להיחשף לעוד קהלים בעם ישראל ולהתחזק איתם ביחד מתוך אהבה. להגיע למקום הקדוש שלנו בכותל. להר הבית עדיין לא זכינו להגיע, אבל אנחנו מקווים שהרגע הזה גם יגיע בשנים הקרובות. זה תענוג לראות את כל הצעירים שנוהרים לשער שכם, אין ספק שזו מתנה יפה ליום הזה".
חלק מהצועדים קראו "שיישרף לכם הכפר" לעיתונאים ולאנשי כלי תקשורת ערביים, וגם השמיעו קריאות נגד ערבים. מקלות ובקבוקים הושלכו לעבר עמדת עיתונאים זרים בשער שכם, והמשטרה מסרה כי עצרה שני חשודים בחשד למעורבות במעשה. השניים הועברו לחקירה, ובתיקו של אחד מהחשודים - בן פחות מ-18 - אותרה גם סכין. גם דגלי להב"ה הונפו במהלך המצעד.
8 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר במצעד הדגלים בירושלים
איתמר בן גביר במצעד הדגלים בירושלים
בן גביר במצעד הדגלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
המפכ"ל שבתאי בחפ"ק בשער שכם
(צילום: משטרת ישראל)
דוד מירושלים אמר: "המצעד עובר מעולה. יש לנו מדינה ריבונית והכול בסדר, ברוך השם. אני זוכר שנים שהיו פה מריבות ובלאגנים שהמשטרה סגרה. היא עשתה סגר לא רק פה, גם ביו"ש. פנטסטי, הפיקו לקחים. החג עובר בשלום כמו שצריך. התחלנו ללכת מאזור קינג ג'ורג' עד לפה וכמובן יש עוד חצי דרך כדי להגיע לכותל. נקווה שהמשטרה לא תגביל את כמות המשתתפים כמו שתכננו. בינתיים נראה שזורם".
גילי מהשומרון, שהגיעה גם היא למצעד עם כל המשפחה, אמרה: "זו זכות גדולה להגיע לירושלים, עיר הקודש, ולצעוד עם הדגלים. ברכה. שנזכה לעשות את זה כל שנה. חונכנו על אהבת ארץ ישראל, ירושלים עיר הקודש. חיכינו לעלות עם כל המשפחה. אחרי זה נלך לאכול פיצה".
במקביל למצעד התקיימה הפגנה של עשרות בני אדם בכיכר החתולות בבירה שמוחים נגד קיום המצעד ומעברו ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. גם ברצועת עזה הפגינו כמה עשרות ליד הגדר עם ישראל, ולפי הפלסטינים נורו לכיוונם רימוני גז. המפגינים תועדו דורכים על דגל ישראל, וגם חמורים שנשאו חלק מהמפגינים דרכו על הדגל. בצה"ל אמרו כי "עשרות מפרי סדר התקהלו בסמוך לגדר בצפון רצועת עזה. מפרי הסדר השליכו מספר מטענים. אין נפגעים לכוחותינו, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי".
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
סמוטריץ' במצעד
(צילום: AFP )

גם ביפו יצאה צעדת דגלים, בהשתתפות של כ-100 בני אדם. ציר הצעדה אובטח בכמה מעגלי אבטחה. גם ברמלה התקיימה צעדה בהשתתפות מאות, שעברו בצמתים מרכזיים ושרו שירי הלל לירושלים. "מי שלא ראה את דמעות השמחה של מבוגרי העיר שמביטים במרפסות ומנופפים בהתרגשות לא יבין את גודל המעמד", אמר דוד אולשבנג, תושב שכונת עמישב ברמלה.
במהלך היום נרשמו כמה עימותים ברחבי ירושלים, ואלה התחדשו בזמן המצעד. ברחוב צלאח א-דין התעמתו תושבים מקומיים עם שוטרים - שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. לאחר מכן השקט שב למקום.
לפני כן, בשעות הצהריים, בשכונת ראס אל-עמוד שבמזרח הבירה הותקפו כלי רכב של יהודים וערבים, ואף דווח על תקיפה של שני יהודים לפחות - וכן על יידויי אבנים בציר המוביל לשכונה. אברהם, תושב השכונה, סיפר כי הותקף על ידי פורעים באזור אחרי שזיהו שהוא חרדי. גם ברחוב הגיא בעיר העתיקה התפתחו עימותים בין קבוצה של כ-12 יהודים, שתקפו כמה ערבים. המשטרה הדפה את קבוצת יהודים מהמקום.