יאיר, תלמיד כיתה ב' מפתח תקווה, חוסן פעמיים בחיסון נגד שעלת, דיפתריה ופוליו - בשל טעות בין תלמידים בעלי שם פרטי זהה. התלמיד, יש לציין, אמר לאחות שהוציאה אותו מהכיתה שכבר חוסן לפני שבועיים בנוכחות אמו הילה, וסירב להתחסן שוב. הילה אמרה כי מדובר ב"אטימות ורשלנות" תוך פגיעה והשפלת בנה שחוסן חרף מחאותיו, תוך שהוא בוכה ומפוחד.
"זו אינה טעות", התעקשה אמו של התלמיד, "זה חוסר הקשבה ואי-הקפדה על נהלים. אני לא מבינה למה האחות לא הקשיבה לבן שלי וביצעה בדיקה נוספת. אני לא יכולה לתאר לעצמי את רגעי הפחד והתסכול שלו כשהאחות מתעלמת ממנו ומחסנת אותו בניגוד לרצונו". לדבריה, נאמר לה כי האחות מחסנת מטעם חברה פרטית שנשכרה על ידי משרד הבריאות, והיא טעתה בין שני תלמידים, זאת על אף ששמות המשפחה שלהם שונים.
2 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
יאיר בן ה-8 בכה והתחנן שיתקשרו לאמו, אך חוסן בכל זאת פעמיים: "הוא הושפל". ארכיון
(צילום: AFP)
עוד עלה כי בפנקס החיסונים של התלמיד השני בעל אותו שם פרטי נרשם כי הוא חוסן, למרות שלא חוסן בפועל, ואילו בפנקס החיסונים של יאיר נכתב כי חוסן פעם אחת בלבד. על השתלשלות האירוע סיפרה האם: "בני נלקח מכיתתו על ידי אחות לביצוע חיסון במקום לקחת תלמיד אחר עם אותו שם פרטי. שבועיים לפני כן הבן שלי חוסן בבית הספר כשאני לצדו מעודדת ומחזקת אותו משום שהוא פחד מהחיסון. יאיר חזר הביתה אתמול עם כאבים ואמר שזה מהחיסון והופתעתי משום שהחיסון נעשה לפני שבועיים".
היא ציינה כי לא העלתה בדעתה שחוסן שוב: "יותר מאוחר סבתו שאלה אותו איך הוא מרגיש ויאיר חזר ואמר 'לא טוב', והסביר שזה בגלל החיסון. בשלב הזה התחלתי לברר איתו והזדעזעתי. יאיר היה בהלם ומפוחד, הוא סיפר לי שהגיעה אישה זרה לכיתה והוציאה אותו להתחסן. הוא אמר לה והתחנן שהוא כבר חוסן והוא לא רוצה. הוא ביקש שיתקשרו אליי. הוא ממש התחנן והיא אמרה לו: 'התקשרתי לאימא שלך והיא אמרה לי לחסן אותך'".
"הוא ביקש שתתקשר שוב וניסה להימנע מהחיסון, אבל היא חייבה אותו. היא התעלמה מהבקשות שלו ושום גורם מבית הספר לא היה שם לעצור את המחדל. יאיר חוסן בכוח פעמיים והושפל משום שלא הקשיבו לו והתעלמו מתחינותיו ובכיו. יאיר אמר לי, 'אמא אני לא אשם, אמרתי לה שחוסנתי והיא לא הקשיבה לי'. אף אחד מטעם בית הספר לא טרח לעדכן אותי שחוסן בפעם השנייה ועל הכול נודע לי באמצעות הבן שלי שחש ברע. בבדיקה עם בית הספר אמרו לי שחלה טעות".
2 צפייה בגלריה
בלבול ברישום בפנקס החיסונים הוביל לטעות. אילוסטרציה
בלבול ברישום בפנקס החיסונים הוביל לטעות. אילוסטרציה
בלבול ברישום בפנקס החיסונים הוביל לטעות. אילוסטרציה
(צילום: קרן נתנזון)
האם המשיכה ודרשה מבית הספר לקחת אחריות על המקרה: "אני שולחת ילד לבית הספר למקום שבו אמרו להיות מוגן ויקשיבו לו ודווקא שם הוא נפגע. איפה האחריות של בית הספר לוודא שבני מוגן מפני אנשים זרים שתקפו אותו והתעלמו מקיומו כאילו הוא כבשה או פרה, כאילו הוא עוד ילד ששמו יאיר. כואב לי שטוענים ש'מדובר בטעות' כאשר מדובר במחדל וזלזול בילד.
ממשרד החינוך נמסר: "עם קבלת הדיווח על התקרית החמורה שאירעה, המשרד פנה למשרד הבריאות, האחראי על מתן חיסונים לתלמידים, לטובת תחקור מיידי של האירוע. משרד הבריאות הודיע למשרד כי הוא יחקור את האירוע אל מול החברה המעסיקה את האחות".
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות יבצע תחקיר מול חברת פמי ויפעל בהתאם לממצאים".