"החיילים נכנסו לבית בלילה כשרוב הילדים ישנו. היינו בבית סמוך ופתאום שמענו צעקות ובכי. רצנו הביתה והחיילים דרשו מאיתנו לא להתקרב". כך סיפר אביהם של חלק מהילדים הפלסטינים בחברון מתקרית הצילומים, שפורסמה אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".
האירוע, שהתרחש בחודש ספטמבר, עורר סערה ציבורית. קבוצת חיילים נכנסה בשעת לילה למתחם שבו גרה משפחת דענא בשטח שנמצא בשליטה פלסטינית. במתחם היו כ-14 ילדים, מרביתם ישנו. החיילים העירו אותם, הוציאו אותם החוצה וערכו להם מסדר זיהוי - בעקבות מידע על ידוי אבנים מהמקום לעבר בית מתנחלים סמוך. הילדים נדרשו לעמוד במרפסת בעוד קצין מצלם אותם בניגוד לחוק ואומר להם להגיד "צ'יז", כדי לסחוט מהם חיוך.
1 צפייה בגלריה
תיעוד: לוחמים נכנסים לבית פלסטיני בחברון, מצלמים את המשפחה. על רקע התחקיר על התוכנה לזיהוי פנים שצה"ל עושה בה שימוש
תיעוד: לוחמים נכנסים לבית פלסטיני בחברון, מצלמים את המשפחה. על רקע התחקיר על התוכנה לזיהוי פנים שצה"ל עושה בה שימוש
הקצין המצלם והילדים: "הם עדיין בטראומה"
(באדיבות ארגון בצלם)
"החיילים האשימו אותנו שזורקים מאצלנו אבנים לכיוון בתי המתנחלים", סיפר אתמול סמיח דענא, אביהם של חלק מהילדים שהושפלו. "הבית שלנו נמצא במרחק 200-100 מטר מהגדר. איך ילד קטן יכול לזרוק אבן למרחק כזה?".
לדברי האב, ילדיו עדיין נתונים בטראומה. "הם ישנו כשהחיילים הגיעו", סיפר, "הם נבהלו, בכו וצעקו. אמרתי לחיילים שאסור להם לצלם ילדים קטנים, אבל הם אמרו שזאת העבודה שלהם ושלא אתערב. שאלתי את הקצין איך הוא היה מרגיש אם היו נכנסים אליו כך הביתה. אנחנו רוצים לחיות בשלום. יש לי חברים בישראל ואפילו בקריית ארבע. הילדים שלנו לא זורקים אבנים. כל מה שאנחנו רוצים זה שיתייחסו אלינו בכבוד, כמו בני אדם".
מדובר צה"ל נמסר: "זוהו חשודים מיידים אבנים מבית בחברון ולוחמים נכנסו לבית. במהלך האירוע צולמו קטינים על ידי הקצין על מנת לזהות את זורקי האבנים. התנהלותו לא הייתה תקינה וכך גם התבטאותו. הוער לו על כך והנהלים יחודדו".