חמאס הוציא להורג את המוכתאר של חמולת דגמש בצפון הרצועה, לאחר שלאחרונה דווח כי ישראל ניהלה מגעים עם ראשי חמולות ברצועה כדי שיפקחו על הסיוע לעזתים. מדובר בחמולה חמושה וגדולה, שיושבת בצפון הרצועה ומחזיקה בתחמושת וכוח חברתי רב.
2 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים מאבטחים את הרחובות ברפיח
חמושים פלסטינים מאבטחים את הרחובות ברפיח
חמושים פלסטינים שמאבטחים את רחובות רפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
חסן אלשרפי, פעיל זכויות אדם בעזה, סיפר: "אנחנו בעזה מתים לפעמים משלמה (יהודים) ולפעמים מחמאס. מיליציות של חמאס הוציאו להורג את המוכתר של משפחת דגמש בתוך 'בית המשפט לענייני משפחה'". מעל ראש החמולה הזו עומד שיתוף פעולה לכאורה עם ישראל וגם קבלת סיוע הומניטרי תחת איומי נשק. מדובר בחמולה שמחזיקה קבוצות חמושות בעיר עזה, בעל יכולות חימוש ואימונים גבוהות, המסתמכות על אנשים שקיבלו הכשרה צבאית במסגרת מנגנוני הביטחון.
רבים מהם עבדו או קיבלו הכשרה במחנות משלהם באזורי מזרח עזה, שהוקמו תחת שמות כמו "ועדות התנגדות עממיות" ו"צבא האיסלאם". גורמי ביטחון רבים מסתמכים על שומרים פרטיים מהקבוצות האלה, כמו שרים או אנשי עסקים ומנהלים ציבוריים.
הם מוצבים בשכונות תל אל-הווא ואל-סברה, ובראשם עומד המוכתר סאלח דגמש, המכונה אבו מוחמד. לאורך השנים הם ידעו להילחם בחמאס, כמו ב-2008 כשתקפו את ביתו של מנהיג חמאס מחמוד א-זהאר באמצעות רקטות, או כשחטפו את העיתונאי הבריטי אלן ג'ונסטון. הם גם לקחו חלק בחטיפת גלעד שליט.
כעת, ישנו כאוס משמעותי בין אנשי חמאס לבין החמולות שהסכימו לדבר עם ישראל, למרות שחמאס הבטיחה נקמה. החמולות הוציאו הודעה שבה הצהירו כי הם עדיין תומכים בחמאס ולא ישתפו פעולה עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים מאבטחים את הרחובות ברפיח
חמושים פלסטינים מאבטחים את הרחובות ברפיח
יש כאוס בין אנשי חמאס לבין חמולות שהסכימו לדבר עם ישראל. חמושים ברפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
אתמול חמאס בירך על כך בהודעה שבה נכתב: "מברכים על העמדה הלאומית האחראית של המשפחות והחמולות בעזה, שסירבו בתוקף להגיב לתוכניות הזדוניות של הכיבוש הציוני, שמטרתן ליצור גופי תיאום בלי לאומיות פלסטיניות, הם הדגישו את תמיכת המשפחות והחמולות בהתנגדות, הממשלה והמשטרה ושירותי הביטחון שלנו, ודחיית ניסיונות הכיבוש להתעסק עם הלאומיות הפלסטינית".
אך כעת, לאחר הרצח של המוכתר, שלטון חמאס יתמודד עם הרבה התנגדות, בשל רצח מנהיג חמולתי בעל כוח והשפעה בעזה. חמולת דגמש תנקום בחמאס בכל מקום, וזה איים על יציבותה המעורערת גם ככה בכל הרצועה.
לפי התקשורת הערבית, כפי שדווח בשבוע שעבר, רק משפחות ספציפיות היו מוכנות להתייחס לפנייה של צה"ל על חלוקת הסיוע. לפחות שתי משפחות מוכרות בשכונות העזתיות סברה וזייתון היו בקשר כלשהו עם גורמים ישראלים.
"איננו מוכנים לשתף פעולה עם הכיבוש בכל נושא שהוא", אמר בשבוע שעבר חבר באחת החמולות. חבר חמולה אחרת, שלא הכחיש שמשפחתו הייתה בקשר עם צה"ל, מודאג מניסיון של חמאס לרדוף משפחות שהוא מאשים בקשירת קשר עם ישראל, במידה שיושג הסכם הפסקת אש בימים הקרובים. "חלק מהמשפחות מודאגות שהפסקת אש תיתן לחמאס הזדמנות למצות איתן את הדין".