גורם מדיני בכיר התייחס לאפשרות להארכת הפסקת האש מול חמאס בתמורה להחזרת חטופים נוספים, ואמר היום (רביעי) בתדרוך לתקשורת הזרה כי ישראל "התחילה ביישום של ההסכם לגבי כל הנשים והילדים - בסך הכול כ-100 איש. אחרי הפעימה שתיעשה היום, יישארו עוד 27 נשים וילדים. אנחנו לא הולכים לשכוח מהם ולדון בנושאים אחרים. אנחנו צריכים להתמקד בהסכם המקורי, זה המקום שבו אנו נמצאים".
3 צפייה בגלריה
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי
(צילום: AFP)
הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
הגורם אמר כי ישראל מחזיקה ברשימה של כלל הנשים והילדים הנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה. "לא נקבל הצעות שהחמאס לא יודע איפה הם, כולם או חלקם, ושיש בעיה לאתר אותם", הבהיר. "אנו משוכנעים שהחמאס הוא הארגון הכי חזק בעזה, שיכול להגיע לכל חטוף. זאת הדרישה שלנו. כפי שאמרתי, זה לא יהיה אפשרי עבורנו לזנוח ולנטוש 27 איש כדי לדון על הסכם חדש שגם יופר באותה דרך. צריכים לדבוק בהסכם ולאתר את כל האנשים ששם. אם זה יעבוד, נהיה להוטים לדון על שאר הקבוצות שעדיין שם".
הוא התייחס לטענות חמאס שלפיהן ארגון הטרור לא מצא את רעיה רותם, אמה של הילה רותם שחזרה מהשבי ביום שבת האחרון. הבת העידה שהשתיים שהו יחד בשבי כמעט עד לשחרור, וכי מצבה של האם היה תקין. "לא הייתה הצדקה לפירוק משפחות, זו הפרה של ההסכם. אנו משוכנעים שרעיה הייתה עם בתה, שמענו את זה מהבת. אלה טריקים ומניפולציות אכזריות שהחמאס עושה, והוא לא מבין שזה רק מחזק אותנו. מקווים שנראה את רעיה היום חוזרת הביתה", אמר.
לדבריו, האפשרות להסכם של "כולם תמורת כולם" היא הצעה שישראל אינה מודעת אליה. "אנחנו מטילים ספק שיש הצעה כזו", ציין. "זה נראה הגיוני עבורנו שחמאס, גם אם יזם את ההתקפה הסדיסטית ב-7 באוקטובר, אין ברשותו 100% מהחטופים. אנחנו יודעים שהג'יהאד וארגונים אחרים השתתפו ולקחו את החטופים למטרותיהם, אבל מה שסינוואר מחליט - זה מה שקורה. אם הוא רוצה לקחת את החטופים מידי הארגונים האחרים ולוודא שההסכם מיושם במלואו - זאת לא בעיה גדולה עבורו".
הוא הוסיף: "אנחנו בעיצומו של היום השישי של יישום ההסכם לשחרור החטופים. בהתחלה היו שבועיים של דיאלוג, אתגרו אותנו בדרישות והגענו להסכם מאוזן. התחלנו בארבעה ימים של שחרור 50 חטופים תמורת הפוגה הומניטרית. הייתה אפשרות להתקדם. אתמול והיום עשינו עוד שתי פעימות. בקטאר יש שיחות בהשתתפות ישראל, מצרים, קטאר וארה"ב, ובוחנים אם יש אפשרות להתקדם באותו כיוון".
3 צפייה בגלריה
 כפיר ביבס, האם שירי ואריאל בן ה-4
 כפיר ביבס, האם שירי ואריאל בן ה-4
כפיר ביבס, האם שירי ואריאל בן ה-4
במסגרת המתווה בין ישראל לחמאס שהביא להפסקת האש, נקבע כי הצלב האדום יוכל לבקר את החטופים עד סיומו של היום הרביעי להסכם. "הצלב האדום זה דבר ביזארי", ציין הגורם, "הם מנסים להיות חלק מניטרליות. אנו לא מבקשים שיהיו פרו ישראלים ופרו חמאס. ביקשנו שיעשו את התפקיד המוסרי והקדוש שלהם - לוודא שמטפלים יפה בחטופים ושיינתנו להם סיוע רפואי ותרופות - זו דרישה בנאלית וחלק מההסכם, התעקשנו שזה יהיה בו".
לדבריו, "אנו נאבקים על זה במלוא הכוח ורוצים שזה יקרה. יש נושאים בהסכם שאנחנו לא אוהבים, אבל קיבלנו. לא אוהבים לראות אנשים שניסו לרצוח ישראלים ולקחת חיים, הולכים הביתה שמחים כאילו כלום לא קרה. אנחנו שונאים את זה, אבל עושים את זה כי זה ההסכם. אז גם אם החמאס לא אוהב את הרעיון שהצלב האדום יגיע אל החטופים, ישאל איך הם מרגישים ויקבל מהם סימן חיים - הוא חייב לכבד את זה. הצלב האדום צריך לדרוש, לדרוש ולדרוש. אנו נדרוש מהצלב האדום לא להפר את המחויבות שלו לעשות את זה".
חמאס טען היום כי שירי ביבס ושני ילדיה, כפיר בן ה-10 חודשים ואריאל בן ה-4, אינם בחיים. ארגון הטרור לא פרסם כל הוכחה לכך, וגם בישראל לא אותתו כי בידיהם אינדיקציה לכך. לאב ירדן הארגון לא התייחס כלל. "אני מקווה שזה לא נכון. הם נלקחו בחיים, ראינו את זה בתמונות. זה לא מקובל שהם לא בחיים, אני לא חושב שזה נכון. לנו אין אינדיקציה לכך", ציין הגורם.

התחזקות חמאס בימי ההפוגה? "מחיר שידענו מראש שאנו מוכנים לשלם"

הגורם התייחס לאפשרות שחמאס התחזק בימי ההפוגה, ואמר כי הוא בספק אם ארגון הטרור "יכול להבריח לעזה עוד נשק ותחמושת. אבל כשאתה בלחץ של צה"ל, בעיקר בצפון, כל יום הוא יום שאתה יכול למלא מלאים, לשנות טקטיקה, לתקן את קווי התקשורת, לדאוג ללוגיסטיקה. הם בוודאי מנצלים את הימים האלה. זה מחיר שידענו מראש שאנו מוכנים לשלם כי רצינו את העסקה ולהציל את האנשים - דבר שהוא משימה קדושה עבורנו".
לגבי תרחיש שבו חמאס יסכים לעזוב את עזה, כפי שיו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת עזב את ביירות, אמר הגורם כי הוא "לא חושב החמאס הגיוני כמו אש"ף. זה ארגון יותר ג'יהאדיסטי דתי שמחויב לרעיונות של איראן. אני לא בטוח שהמנהיגות דומה. יש שם פסיכופט בבונקר בעזה. סינוואר, אני לא חושב שהוא תופס את המציאות בצורה הגיונית. אולי אחרי שנוכיח שאנו נחושים שאין אופציה אחרת, יש אפשרות שהאופציה הזאת תוצג, אבל אני לא יכול להגיד שאני אופטימי לגבי זה".
הוא הוסיף: "אנחנו רואים את הדברים עין בעין עם ארה"ב. אנחנו רוצים להתמקד במבצע נגד המחבלים ולוודא שהאזרחים מחוץ לסכנה - לכן אנחנו מעודדים אנשים לנוע מהצפון לדרום, אנחנו מבינים שבצפון הם נוצלו על ידי החמאס שהשתמש בהם כמגן אנושי. הייתה החלטה אמיצה של יותר ממיליון איש לנוע בניגוד לאיומי החמאס ולניסיונותיו למנוע מהאזרחים לעזוב - והם למעשה ניצלו".
ביחס לדרישה האמריקנית שישראל תימנע מדרישה לפנות אוכלוסייה מדרום הרצועה, אמר הגורם: "לא נהיה אדישים לאנשים ששם. נצטרך לעשות אותו דבר, לוודא שהאזרחים לא יהיו בסכנה עד כמה שאנו יכולים. אם הם יבחרו להישאר במקומות שצה"ל ייכנס אליהם, זה לא משהו שנוכל למנוע, אבל אני מאמין שהם יצאו".
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים דרומה דרך סלאח א-דין
פלסטינים עוזבים דרומה דרך סלאח א-דין
פלסטינים עוזבים דרומה דרך סלאח א-דין
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
לדבריו, "אנחנו צריכים להבטיח שיש מספיק מקומות שיכולים להיות בטוחים, ולקרוא לאזרחים לעשות מאמץ ולצאת מאזור סכנה. בדרום הם יצטרכו לנוע קילומטר אחד לצפון או למערב, לאזור הים, או דרומית משם. אנחנו אופטימיים שנוכל להמשיך במבצע ולהבטיח שזה לא יהיה שונה ממה שהיה בצפון. אנחנו רציניים והולכים בכל הכוח פנימה, וכדאי שיעשו מאמץ להתנתק מחמאס". עם זאת, הוא הבהיר: "לא נשנה את החוקים הבסיסיים של מלחמה כדי להילחם באויב ולהיפטר ממנו. אנחנו לא יכולים להמציא דרכים קסומות שלא נצטרך לתקוף את המקומות שבהם נמצאים הטרוריסטים".
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי ישראל "חד משמעית" תחזור ללחימה בעזה אחרי החזרת החטופים. "אין מצב שאנחנו לא חוזרים ללחימה עד הסוף. זו המדיניות שלי, הקבינט כולו עומד מאחוריה, הממשלה כולה עומדת מאחוריה, החיילים עומדים מאחוריה, העם עומד מאחוריה - זה בדיוק מה שנעשה", קבע נתניהו.
נתניהו הוסיף: "מתחילת המלחמה קבעתי שלושה יעדים - חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו ולהבטיח שעזה לעולם לא תחזור להיות איום על ישראל. שלושת היעדים האלה עומדים בעינם. בשבוע האחרון אנחנו השגנו הישג גדול מאוד - החזרת עשרות רבות של חטופינו. לפני שבוע זה היה נשמע דמיוני, אבל השגנו את זה".
דברי נתניהו מגיעים אחרי תהיות שעלו בישראל סביב אפשרות שההפוגה בלחימה תהפוך לכזו קבועה. מוקדם יותר אמר דובר משרד החוץ של קטאר כי דוחה "אופטימית מאוד" לגבי הארכת ההפוגה בין ישראל לחמאס, ולדבריו הכרזה בעניין יכולה להגיע תוך שעות.