על-רקע חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" ולפיה מספר חולי הקורונה במצב קשה נמוך מהמספרים הנקובים בפרסומים הרשמיים של משרד הבריאות, המשרד מסרב להעביר מידע לידי התנועה לחופש המידע, שאת חלקו התבקש להעביר על-פי חוק עוד בחודש ינואר.
2 צפייה בגלריה
משרד הבריאות
משרד הבריאות
בקשות ממתינות עוד מינואר. משרד הבריאות
(צילום: אלכס גמבורג)
התנועה טוענת שהמשרד טרם העביר לידיה את אופן קביעת המדיניות לטסים לחו"ל ולחוזרים לישראל מיעדים בעולם בתקופת הקורונה - בקשה שהוגשה בינואר. בנוסף, לידי התנועה לא הועבר גם פירוט הפרוטוקולים שמהם ניתן ללמוד מה היו השיקולים בבחירת המדיניות, ומה היה מספר הנכנסים למדינת ישראל בתקופת הקורונה.
משרד הבריאות סירב גם להעביר את פרטי ההתקשרות עם חברת התרופות האמריקנית "מודרנה", שממנה רכשה ישראלי חיסוני קורונה בשווי מיליוני שקלים. בחיסונים, נזכיר, לא נעשה שימוש בקרב אזרחים ישראלים בסופו של דבר. גם הבקשה לחשיפת ההסכם המלא עם חברת פייזר, שמייצרת את החיסונים שבהם חוסנו כל אזרחי ישראל, נענתה באופן דומה: התעלמות. גם בקשה זו, יש לציין, הועברה עוד בחודש ינואר.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
בין הבקשות: הסכם החיסונים עם פייזר
(צילום: עידו ארז)
משרד הבריאות ביקש ארכה פעם אחר פעם במסירת המידע, אבל עדיין לא העביר אותו, אף שהוא מחויב לעשות זאת על-פי חוק. גם נתונים על הנפקת רישיונות להחזקת קנאביס לא הועברו לידי התנועה, כמו גם יומן הפגישות של שר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין, וזאת אף שיומני השרים מחויבים בשקיפות. לרוב, שרי הממשלה נעתרים לדרישות התנועה ושולחים אותם.
"פנייתכם נבדקת מול היחידות המקצועיות ואנו מקווים כי נוכל להשיב בהקדם האפשרי", נמסר מהמשרד לתנועה בחודש אפריל – ומאז המידע לא נשלח.
"הגשנו שבע בקשות בשבעה נושאים שונים ובהם גם נושאים שאינם נוגעים לקורונה. לכן עתרנו לבית המשפט לעניינים מנהליים", אמר אור סדן, עו"ד בתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למנהל. "מצופה ממשרד הבריאות לעבור למתכונת של פרסום יזום, ולבטח לא לאלץ מבקשי מידע לעתור לבתי משפט כדי לזכות למענה לבקשות. לא די בפרסום נתונים חלקיים לציבור, וכדי להשיב את אמון הציבור התפיסה במשרד הבריאות חייבת להשתנות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד לא מסרב למסור את המידע ומעולם לא הוצג למבקשי המידע שהמשרד מסרב למסור את המידע. אכן הוגשה עתירה על ידי התנועה לחופש המידע ביחס למספר בקשות מידע שטרם יצא לגביהם מענה למבקשים. אנו נתייחס לעתירה כנדרש במסגרת ההליך".