5 צפייה בגלריה
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
לפיד במפגש עם בלינקן ושר החוץ של האמירויות
(צילום: AP)
שר החוץ יאיר לפיד יארח בשבוע הבא בישראל את מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יחד עם שרי החוץ של איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין. המפגש, שבמשרד החוץ מגדירים כ"פסגה מדינית היסטורית וראשונה מסוגה", יתקיים בימים ראשון ושני. עוד נמסר כי החמישה יקיימו סבב פגישות מדיניות משותפות.
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש ביום שלישי בשארם א-שייח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומנהיג האמירויות מוחמד בן זאיד. בפסגה המשולשת דנו המנהיגים בשיתוף פעולה בין המדינות בשורה של נושאים, כולל הנושא הביטחוני והאפשרות של הגנה אזורית מול איומי הכטב"מים, הטילים ואיומי טרור אחרים. בנט הציג את החזון שלו להגנה אזורית אווירית בכל מיני ממדים, כולל במערכת הלייזר שמערכת הביטחון מפתחת.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: AP)
בנוסף למזרח התיכון, דנו השלושה גם על המלחמה ברוסיה ואוקראינה. בנט עדכן על מאמצי התיווך שלו והמנהיגים החליפו דעות בנושא. למלחמה יש השלכות בינלאומית שונות, כמו למשל על מחירי האנרגיה והחיטה. המצרים ציינו בהודעתם את עניין ביטחון המזון שנדון, שכן במדינה חיים כ-100 מיליון איש שחלק מהתזונה הבסיסית שלהם היא לחם - וישנה מצוקה של חיטה. המלחמה היא אירוע דרמטי מבחינתם, ובפסגה דנו על ההשלכות הגיאופוליטית שלה ועל איך מתנהלים בתוך האירוע הגדול הזה.
חלק מרכזי בשיחה עסק בנושא האיראני ובסוגיית משמרות המהפכה. האסטרטגיה של בנט בנויה על אפשרות של חזרה להסכם הגרעין או אי-חזרה להסכם. ההסכם כולל אמנם פאוזה קצרה לנושא העשרת האורניום, אך לא משחרר מהתוקפנות האזורית של איראן והיבטים אחרים של תכנית הגרעין. לכן, עמדתו של בנט היא שעדיף שלא יהיה הסכם - ועדיף ליצור ברית אזורית שתתמודד עם איראן בכל הממדים.
5 צפייה בגלריה
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
בנט עם א-סיסי ואבו זאיד בפסגה בשארם א-שייח
(צילום: סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות WAM)
בעניין משמרות המהפכה, התנהל בין המנהיגים שיח כן והוצגו עמדות הצדדים. האמריקנים אומרים אמנם שהסנקציות על משמרות המהפכה לא יוסרו, ושהן לא קשורות להסכם הגרעין, אך הם רוצים לבטל את המהלך של הנשיא הקודם דונלד טראמפ ומזכיר המדינה שלו מייק פומפאו, שהכירו בגוף תוך-מדינתי כארגון טרור. ישראל, מנגד, אומרת שמשמרות המהפכה הם ארגון הטרור הכי גדול ואפקטיבי בעולם.
הסוגיה הסורית והזמנתו הדרמטית של נשיא סוריה בשאר אסד לאמירויות עלתה גם כן בשיחה המשולשת. קבלתו של אסד לחיק האומה הערבית והאפשרות של החזרתו לליגה הערבית נחשבת לדרמה אזורית ענקית. כרגע המהלך לא התרחש על דעתם של האמריקנים. לישראל אמנם יש מחשבות ואינטרסים בנושא, אך אין לה עמדה נחרצת: אם מטרת העל של אבו דאבי היא להוציא את האיראנים מסוריה, יכול להיות שכניסה של מדינות כמו האמירויות ומצרים למדינה מוכת המלחמה תהווה התפתחות חיובית. מצד שני, אסד הוא רודן אכזר ובן ברית קרוב של חיזבאללה, שאפשר את כניסת האיראנים לארצו.
5 צפייה בגלריה
אלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי בלחיר אל פארוק
אלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי בלחיר אל פארוק
האלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, עבד אל פתאח א סיסי, נפתלי בנט
מוחמד בן זאיד, עבד אל פתאח א סיסי, נפתלי בנט
הפסגה המשולשת בשארם א-שייח
(צילום: לשכת נשיא מצרים)
בתוך כך, דובר צה"ל הודיע כי אמש הסתיים הביקור הצבאי הרשמי הראשון של ישראל במרוקו. ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף טל קלמן, ראש חטיבת קשרי החוץ תת-אלוף אפי דפרין וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, תת-אלוף ג׳, ערכו ביקור עבודה ברבאט, שבמסגרתו הם נועדו עם המפקח הכללי של צבא מרוקו, הגנרל בלחיר אל פארוק, ובכירי המטה הכללי, בהם ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים.
במהלך הפגישות הציגו בכירי צבא מרוקו את מבנה כוחות הביטחון ואת האתגרים המרכזיים עמם מתמודדים כוחותיהם. הבכירים דנו על הקשר ההיסטורי והתרבותי בין המדינות ועל שותפות האינטרסים במרחב המזרח התיכון, והביעו את רצונם לקדם שיתוף פעולה צבאי נרחב. בין הצדדים נחתם מסמך הבנות לתחומי שיתוף הפעולה, וסוכם על קיום ועדה צבאית משותפת לחתימה על תוכנית עבודה. כמו כן, נידונו הזדמנויות להשתתפות בתרגילים רב לאומיים משותפים.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה