(צילום: נויל האריס)

שלושה חודשים לפני הבחירות חברי הכנסת רם שפע (העבודה) ושלמה קרעי (הליכוד) ערכו הבוקר (שלישי) עימות באולפן ynet, שבו התייחסו בין היתר ליוקר המחיה, לרפורמה החדשה בתחבורה הציבורית ולמשבר החינוך.
ח"כ קרעי ביקר את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית, שנכנסה לתוקף אתמול. "בגלל הרפורמה של שרת התחבורה מרב מיכאלי מחיר הרכבת מנתיבות לתל אביב למשל עולה יותר מפי 2. הממשלה הזאת ניתקה לגמרי את הפריפריה", אמר קרעי. "הממשלה הזאת שפכה מאות מיליונים כל שבוע כדי לקנות הצבעות של טיבי ושל זועבי, ו-250 מיליון שקל בשנה אין להם לתושבי הפריפריה לתחבורה הציבורית? גם אם הכוונות ברפורמה היו טובות - הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות".
3 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ שפע השיב לקרעי: "כל כך הרבה שנים אף אחד, לא בליכוד ולא במפלגות אחרות שהיו בקואליציה, לא ניסו לוודא שהמחירים שהם משיגים הם מחירים טובים. בשנה שעברה הייתה אמורה להיות עליית מחירים בתחבורה הציבורית, אבל שרת התחבורה ושר האוצר הקפיאו את העלייה ועכשיו הם יצרו שוויון, במקום להעלות לכולם את המחיר".
"כשרוצים לעודד תחבורה ציבורית צריך לייצר הוזלה של מחירים לאנשים שקונים כרטיסים וחופשי חודשי או חופשי שנתי, ולא רק לנסיעות החד-יומיות", המשיך שפע. "והדבר הזה בהחלט הוזל. היום ב-99 שקלים אפשר לנסוע בכל הפריפריה, בדרום ובצפון".
3 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
"לא ניתן להם לפרק את מערכת המשפט". ח"כ שפע
(צילום: יריב כץ)
קרעי המשיך וביקר את הממשלה הנוכחית על כך שיוקר המחיה התעצם בתקופתה. "הממשלה הנוכחית אולי לא המציאה את יוקר המחיה, אבל היא תדלקה אותה. עכשיו אמנם מחיר הדלק ירד, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי, וגם זה בזכות מאבק עיקש שלנו. הממשלה הנוכחית הטילה מס על הכלים החד פעמיים ועל השתייה המתוקה, וביצעה את הרפורמה בתחבורה הציבורית שמייקרת לפריפריה. כל מה שקורה בשנה האחרונה זה טירוף.
"כל זה גורם לתדלוק של יוקר המחיה, כי כשאתה מעלה חלק מהמחירים בסופר, אז לא יעלו רק את המחיר של השתייה המתוקה או החד פעמי. אנחנו רואים מה קורה ברשתות השיווק. הן מעלות את הכול, במקום לפתוח את השוק לתחרות".
השקת "דרך שווה" בתחנה המרכזית בבאר שבע
(צילום: רועי עידן, נדב אבס)

שפע בתגובה האשים את קרעי כי הוא "מנותק לגמרי מהמציאות". לדבריו, "אחרי עשר שנים שהם היו בשלטון יוקר המחיה שלנו עלה כמעט בכל תחומי החיים, והדבר היחיד שהוא יודע לעשות זה להגיד מה הממשלה הנוכחית לא עשתה טוב. הוא היה שותף מלא לנתניהו שלא העביר תקציב מדינה במשך שלוש שנים. כשאין תקציב אז אי אפשר לעשות רפורמות ואי אפשר להעביר חוק הסדרים.
"מה שהניע את קרעי וחבריו זה לשרת את אותם אינטרסים של נתניהו, ולכן הם לא העבירו תקציב, לא מינו מפכ"ל וגם לא פרקליט מדינה. המצע שלנו הוא לא לתת להם לפרק את מערכת המשפט".
על כך השיב קרעי כי מה שמעניין את שפע ואת חבריו לגוש זה שבנימין נתניהו לא יהיה ראש הממשלה. "כל האידיאולוגיה והאג'נדה של הגוש הנגדי לנו זה 'רק לא ביבי', את זה כבר כולם מבינים, ועכשיו הם מנסים להסתתר מאחורי מסכי העשן כאילו יש להם איזו ממשלת אחדות. האחדות שלהם היא 'רק לא ביבי', האחדות שלהם היא האחים המוסלמים ובפעם הבאה גם הרשימה המשותפת".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"מה שמעניין אותו זה האינטרסים שלו". נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
בתגובה לכך אמר שפע: "הממשלה הנוכחית הייתה ממשלת אחדות שמייצגת קשת רחבה של אוכלוסיות, ולראייה מפלגה ערבית ישבה עם אנשי ימין, עם אנשי שמאל, עם דתיים וחילוניים. זה לא נכון שאנשי הימין היו במיעוט, בדיוק להיפך - אנחנו היינו במיעוט כי מבחינה כלכלית-חברתית, מה לעשות, חבריי מיש עתיד, מכחול לבן, מתקווה חדשה ומימינה הם אנשי ימין כלכלי מובהק, במיוחד בכל מה שקשור להסכם מדיני. בכל אופן, אני כמובן רוצה ממשלה רחבה יותר, בשמחה גדולה, אבל בלי הדרך שהליכודניקים הולכים אחריה, אחרי מה שנתניהו רוצה להוביל פה - שזה בעיקר הדאגה לאינטרסים שלו".
קרעי התייחס למעמדו בליכוד לקראת הפריימריז שיתקיים במפלגה בהמשך החודש. "אני חושב שהציבור יודע לשפוט את אלה שנתנו עבודה, את אלה שהיו במליאה, בפיליבסטרים ובוועדות. זה מה שבסוף הוביל להפלת הממשלה הנוראית הזו. 140 אלף בוחרים זה חוכמת ההמון. בסוף יש דילים וקבוצות כוח, אבל חוכמת ההמון קובעת מי נתן עבודה ומי רוצים שימשיך לייצג אותם.
בהמשך התייחס שפע להצעת החוק שהגיש, ולפיה שכר המורים יושווה לשכר הממוצע במשק. "במשרד באוצר לא אוהבים שום רעיון שגורם לאנשים להוציא כסף, אבל אני כאיש חינוך חושב שזה הדבר הכי קריטי שיש למדינת ישראל. אנחנו במשבר אדיר של מעמד המורים, אנחנו במשבר אדיר בגיל הרך ואני אעשה הכול כדי שאנחנו כמפלגת העבודה נדרוש את תיק החינוך בממשלה הבאה. בעיניי זה מעל הכול, למרות שיש לנו עוד הרבה אתגרים שהשאירו לנו לצערי בעשר שנות שלטון".