ישראלים רבים נענו לקריאות של מומחי הבריאות – וכ-25 אלף בני אדם נבדקו בעמדות הבדיקה המהירות של מד"א ערב ראש השנה. במד"א מסרו היום (ג') כי בעזרת הבדיקות הללו, שאינן רשמיות כיוון שהן לא מדויקות כמו בדיקות PCR, אובחנו אתמול בסך הכול 644 נדבקים. לפי מד"א מדובר בשיעור חיוביים של 2.5%. "בכך נקטעה שרשרת ההדבקה בבתים רבים לקראת ארוחת ערב ראש השנה", מסרו בארגון.
גם היום המונים הלכו להיבדק ביותר מ-100 העמדות של מד"א הפרוסות ברחבי הארץ, אחרי הארוחה המשפחתית או לפני כניסתם לאטרקציות השונות עם הילדים הלא-מחוסנים. לפי מד"א עד שעות אחר הצהריים נבדקו בעמדות הללו יותר מעשרת אלפים איש. חלק מהמתחמים, נמסר, יישארו פתוחים עד השעה 20:00, כמפורט באתר מד"א. במד"א הדגישו כי את הבדיקות יש לתאם מראש במוקד 3101*.
2 צפייה בגלריה
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע תל אביב
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע תל אביב
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע תל אביב. "שרשראות הדבקה רבות נקטעו"
(צילום: מוטי קמחי)
ישראלים רבים ערכו גם בדיקות PCR במוקדי פיקוד העורף, והבוקר דווח על עומסים בכמה מהמוקדים, שכבר נסגרו בצהריים. לפי פיקוד העורף, אתמול נערכו בסך הכול כ-90 אלף בדיקות במתחמים שלו, נתון שאינו חריג ביחס לימים האחרונים. במשרד הבריאות טרם פרסמו את כמות הבדיקות החיוביות אתמול.
עומס נרשם למשל בתחנת בדיקת הקורונה בבאקה אל גרבייה שבצפון השרון, המנוהלת על ידי פיקוד העורף, לשם הגיעו מאות אנשים, שחלקם התלוננו על צפיפות ועל אי הקפדה על ריחוק חברתי. היו כאלה שאף עזבו את המקום מבלי להיבדק עקב כך. רובם הגיעו לאחר שהכיתות בבתי הספר של ילדיהם נסגרו בגלל תלמידים שנדבקו בקורונה. התלמידים הועברו ללמידה מרחוק ונדרשו לערוך בדיקות קורונה פעמיים כדי לקבל החלטה אם להחזירם לבית הספר במידה שיקבלו תוצאות שליליות.
2 צפייה בגלריה
עומסים במתחם בדיקות קורונה של פיקוד העורף בבקה אל גרבייה
עומסים במתחם בדיקות קורונה של פיקוד העורף בבקה אל גרבייה
"הכל היה צפוף". מתחם בדיקות הקורונה של פיקוד העורף בבאקה אל גרבייה
"שלחו את הכיתה של הבן שלי ללמידה מרחוק לאחר שגילו שאחד התלמידים נדבק. ביקשו מאיתנו לערוך שתי בדיקות", אמרה תושבת באקה אל גרבייה. "הגעתי בשעה 16:00 לתחנה וראיתי מלא אנשים והכל היה צפוף. כשראיתי שהרוב מתעלמים מהנחיות המרחק החלטתי לחזור הביתה. אני לא מבינה למה פיקוד העורף מתעלם מהצפיפות הזו, ובאותו זמן נציגיו נכנסים לבתי ספר ומעבירים הרצאות איך לשמור על מרחק. הם צריכים למצוא דרך אחרת כדי שיבדקו את האנשים בלי לסכן את חייהם. השיטה הזו שגורמת לאנשים לחכות הרבה זמן ולעמוד במקום צפוף מעיד על זלזול של האחראים".
טרם החג, ומחשש להדבקות רבות שיפגעו בסימני הבלימה הנראים כעת בגל הרביעי, קראו מומחי הבריאות לישראלים להיבדק – ולבקש מאורחיהם להיבדק גם הם, במיוחד כאלו שטרם התחסנו במנת הבוסטר.
פרופ' נחמן אש אופטימי: "יש סימנים שהגל נבלם"
(צילום: דוברות הכנסת)

במשרד הבריאות לא עדכנו את נתוני התחלואה מאז יום ראשון, ולפי הנתונים האחרונים שפרסם מרכז המידע והידע של המועצה לביטחון לאומי, עולה כי נכון לשעות הבוקר אתמול היו מאושפזים 689 חולי קורונה במצב קשה. בדו"ח היומי של אמ"ן נכתב כי מדדי התחלואה עודם גבוהים מאוד, אולם רובם בסימן ירידה ונראה כי מגמת העלייה נבלמה. עוד נכתב כי לפחות לעת עתה, הודות להשפעת מנת החיסון השלישית, ניכרת ירידה במספר החולים שמצבם קשה בדגש על המחוסנים, וירידה במספר המאומתים החדשים בגילאי 60 ומעלה. עם זאת, מקדם ההדבקה (R), שממשיך לרדת, עדיין נמצא מעל 1.
עוד נכתב בדו"ח אמן כי "לצד הסימנים האופטימיים לבלימה מסוימת בתחלואה, נדרש עוד לעקוב בימים הקרובים ולראות כיצד משפיעה פתיחת מערכת החינוך והמפגשים בחגים והאם מגמת הבלימה נמשכת". עוד נכתב כי על מנת להתגבר על התחלואה בגל הרביעי, יש להמשיך בפעולות שננקטות על ידי הרשויות והציבור – בעיקר התחסנות נרחבת של הזכאים לכך, עטיית מסכות בחללים סגורים – כולל מחוסנים ומחלימים, וכן הקפדה על בידוד בנוסף לבקרה הדוקה על החוזרים מחו"ל.