4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, יאיר לפיד
ולדימיר פוטין, יאיר לפיד
גינוי חריף מישראל. לפיד ופוטין
(צילום: AFP)
ראש הממשלה יאיר לפיד גינה הערב (שני) בחריפות את מתקפת הטילים הרוסית על קייב וערים נוספות באוקראינה, אותה ביצעה רוסיה כתגובה לחבלה בגשר שמוביל אל חצי האי קרים בסוף השבוע. "אני מגנה בתוקף את התקיפה הרוסית על אוכלוסייה אזרחית בקייב ובערים נוספות באוקראינה", מסר לפיד וציין כי הוא "שולח תנחומים כנים למשפחות ההרוגים ולעם האוקראיני".
במקביל, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר ל-ynet אחרי המתקפה כי ארצו דורשת מישראל סיוע צבאים כבר חודשים - ללא כל מענה חיובי. "אני מבין שלפיד הוא אחד התומכים הגדולים שלנו", אמר, "אבל אני מותש. בשבעת החודשים האחרונים אני מפציר בישראל לשנות מדיניות, והייתי שמח שזה יקרה - אבל אני לא במעמד לקבל החלטות".
4 צפייה בגלריה
יבגן קורנייצ'וק
יבגן קורנייצ'וק
"ישראל היחידה במערב שלא מסייעת צבאית - ואל תשוו עצמכם להונגריה". יבגן קורניצ'וק
(צילום: יריב כץ)
"דיברנו עם ראש הממשלה ושר החוץ, אני לא יודע מה עוד צריך לקרות כדי שישראל תשנה את מדיניותה", אמר השגריר האוקראיני. "יותר מ-80% מהעם בישראל, לפי סקרים של השגרירות, תומכים באוקראינה - אבל הם לא מצליחים לדבר על סיוע צבאי בגלל 'פחד' או 'ביטחון לאומי' שנוגעים לכוחות הרוסיים בסוריה וכל מיני תיאוריות קונספירציה שלא קיימות".
לטענת השגריר האוקראיני, "רוסיה משכה את כל הצבא שלה מסוריה, כולל מערכות ההגנה האוויריות, בגלל המלחמה באוקראינה. הם השאירו מספר מוגבל של חיילים שם, שרק דואגים לנמל שהם שולטים עליו, וזה הכל. אז אין איום מכיוון סוריה, אבל פוליטיקאים עדיין משתמשים בזה כדי לא לקבל החלטה. הם מדברים גם על הבעיה של הסוכנות היהודית ברוסיה, שיסגרו אותה, אבל זה יקרה בכל מקרה ובלי קשר למה שישראל תעשה. למה אתם שוכחים מאלפי היהודים שסובלים באוקראינה מאז פרוץ המלחמה?".
"הקהילה היהודית באודסה ובקייב סובלת", הוסיף קורניצ'וק. "ישראל היא המדינה היחידה בין מדינות המערב שלא תומכת באוקראינה מבחינה צבאית. ואל תשוו את עצמכם להונגריה, אתם לא רוצים להיות שם".

4 צפייה בגלריה
נזק מטיל רוסי בדניפרו
נזק מטיל רוסי בדניפרו
נזק מטיל רוסי בדניפרו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
תקיפה של רוסיה בקייב אוקראינה
תקיפה של רוסיה בקייב אוקראינה
קייב, הבוקר
(צילום: רויטרס)
המתקפה האחרונה על אוקראינה, חריגה בהיקפה וביעדיה, מעמידה בסימן שאלה את חזרתו של הצוות הישראלי של שגרירות ישראל לקייב המופצצת. כבר לפני החגים פרסם משרד החוץ אזהרה לישראלים שנמצאים באוקראינה וקרא להם לצאת משטחה - ולאחר המתקפה הוחלט שהאזהרה תישאר בתוקף. כך או כך, חזרתם של עובדי השגרירות הייתה כפופה להערכות המצב הביטחוניות ולאישורה של חטיבת הביטחון של משרד החוץ, שביצעה בימים האחרונים דיונים על ההתפתחויות האחרונות.
עד כה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הייתה היחידה שהתבטאה לאחרונה בעד מתן סיוע נוסף לאוקראינים אחרי התקיפה. "פוטין יורה טילים על קייב ולבוב. הרחובות בוערים. הנשיא ביידן כבר אמר מפורשות שמתבצע שם רצח עם", אמרה גלאון. "בתחילת המלחמה, ביקשה אוקראינה מהאמריקאים להצטייד בכיפת ברזל. בישראל התנגדו. הגיע הזמן להסיר את ההתנגדות הזאת. זה הדבר המוסרי לעשות כשאזרחים מטווחים בטילים איראניים בגלל טירוף אישי של עריץ צמא-דם". עם זאת, מערכת כיפת ברזל כלל לא מיועדת ליירט את הטילים שרוסיה משתמשת בהן, כמו גם את המל"טים המתאבדים.