אז מה קרה מאחורי הקלעים ומאחורי הפרגוד, בדרך לדרמת הענק בכנסת שהסתיימה בבחירתה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כנציגת הכנסת בוועדה לבחירת שופטים?
בצהריים איים יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בפיצוץ השיחות בבית הנשיא, בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להסיר את כל מועמדי הקואליציה מלבד טלי גוטליב שסירבה - ולמעשה לדחות את ההכרעה בחודש. אבל מאחורי הקלעים החל גנץ לרקום מהלך, כי הבין שיש סיכוי.


3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו, היום. מפלה לקואליציה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
יו"ר המחנה הממלכתי בני בגץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
יו"ר המחנה הממלכתי בני בגץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
גנץ וטרופר. רקמו מהלך
(צילום: רפי קוץ)
בפומבי, גנץ תקף בחריפות את נתניהו - אבל חבר סיעתו חילי טרופר התחיל לעבוד מול המתונים בקואליציה, וקיים לאורך כל היום פגישות כדי שיצביעו לאלהרר כנציגה בוועדת לבחירת שופטים ולח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי כנציגה בוועדה לבחירת דיינים.
בכל שעות ההצבעה טרופר נפגש עם חברי כנסת מתונים - עד שהבין שיש לו מספיק ח"כים שיצביעו איתו. בסופו של דבר מה שנראה בבוקר כמו תרגיל של הליכוד הסתיים עם הישג גדול לאופוזיציה - אלהרר ניצחה בפער של שני קולות (56:58) וגם תמנו שטה נבחרה לוועדה לדיינים, עם 60 קולות בעד. לעומתן, גוטליב - היחידה מהקואליציה שהתמודדה - קיבלה 15 קולות בעד ו-59 נגד, ולא נבחרה.

שלוש ספירות, והפתעה גדולה אחת

ומיהם העריקים? הם לאו דווקא החשודים המיידיים. ח"כ אפרת רייטן מהעבודה, שהשתתפה עם חברי כנסת נוספים בספירה הארוכה מאוד, סיפרה ל-ynet כי "הקרב היה מאוד צמוד כל הזמן, בעיקר אצל קארין. בספירה הראשונה היא ניצחה על חודו של קול. חברי הועדה, בעיקר מהקואליציה, ביקשו שנעשה ספירה חוזרת. הם לקחו את זה קצת קשה, הם לא אהבו את זה. עשינו ספירה חוזרת והיה פער של שני קולות. אז עשינו רק לקארין ספירה נוספת כדי להיות בטוחים ואכן הפער היה של שניים".

3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
ח"כ תמנו שטה. גם היא נבחרה
(צילום: עמית שאבי )
"היו כמה טפסים מעניינים שפתאום קפצו", הוסיפה רייטן. "ברוב הטפסים הייתה משמעת קואליציונית או אופוזיציונית, אבל היו כמה שפתאום קפצו בעד פנינה, נגד קארין. היו כל מיני מיקסים שאמרנו 'מה קורה פה'. והיו 15 קולות לטלי גוטליב, שכל פעם שהיא קיבלה קול זה היה וואו. דיברתי איתה גם לפני והיא אמרה - יהיה לי רק קול אחד, שלי, אני בטוחה שאף אחד לא יצביע לי. היו טפסים שהכל נגד נגד נגד ורק טלי בעד".
"אני באמת חושבת שאנשי הקואליציה שהצביעו בעד פנינה וקארין עשו מעשה מאוד אחראי", הוסיפה רייטן. "גם יוקרתו של הנשיא והשיחות בבית הנשיא עמדו על הכף. הכול עמד בסוג של מבחן ומי שבחר לעשות ככה עשה מעשה אחראי".
סיון חילאי ואטילה שומפלבי השתתפו בהכנת הכתבה