לקראת הבחירות הקרובות שיתקיימו ב-1 בנובמבר, בפעם החמישית תוך פחות מארבע שנים, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס סיפרה בריאיון לאולפן ynet על ההכנות לקראתן, על מוכנות הוועדה מפני איומי סייבר - ועל מערכות הבחירות הקודמות ומה שלמדה מהן.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
"זה תמיד קשה באותה מידה משום שמערכת בחירות היא סוג של דבר שחוזר על עצמו", אמרה עדס. "יש מסגרת והוראות זהות, אבל יחד עם זאת לכל מערכת בחירות האתגרים והקשיים שלה. ארבע המערכות האחרונות תרמו לוועדת הבחירות כי התמקצענו בצורה כזו ש-16 שנים לא היו עושות את מה שעשו השלוש שנים הללו. הדבר הגדול שהן עשו לנו זה שלמדנו שיש לנו את היכולת. גם אם אנחנו לא ערוכים במאה אחוז - יש לנו יכולת להתמודד עם כל אתגר שמובא לפתחנו. אני מניחה שמערכת הבחירות הזו תביא אתגרים מוכרים וגם חדשים".
2 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
"יש לנו יכולת להתמודד עם כל אתגר שמובא לפתחנו". מנכ"לית ועדת הבחירות
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לדברי מנכ"לית ועדת הבחירות, מערכת הבחירות האחרונה בפברואר שנה שעברה הייתה המורכבת והקשה שהייתה בישראל אי פעם. "יחד עם זאת, דווקא בהיבט הזה היא רכשה מאוד את אמון הציבור, כי היו אז אתגרים מאוד מיוחדים. עשינו בחירות בעיצומה של מגפת הקורונה וטוהר הבחירות היה בלב הסערה ובשיח הציבורי. הייתה את סוגיית הגנת הסייבר למשל - אלה אתגרים שיחזרו על עצמם גם הפעם, ואני מקווה שההיערכות והניסיון הקודם אכן יעמדו לצדנו".
עדס סיפרה על ההיערכות של הוועדה מפני מתקפות סייבר כאלה ואחרות. "אין ספק שבשנים האחרונות החשש הזה קיים בכל ארגון ובכל גוף ציבורי", אמרה. "זה נמצא בכל דבר שאנו עושים, גם ביומיום שלנו ולא רק בבחירות, אז כמובן שגם הבחירות מצטרפות לאתגר הזה. בפעמים האחרונות עשינו פעילות מאוד משמעותית ואינטנסיבית בתחום. התחלנו את זה ב-2017 כשזיהינו את הקשר בין בחירות לסייבר, כשהמושג לא היה שגור בפינו כמושג יומיומי. היום הוא כבר חלק מחיי היומיום.
2 צפייה בגלריה
ספירת הקולות בוועדת הבחירות המרכזית
ספירת הקולות בוועדת הבחירות המרכזית
ספירת הקולות בוועדת הבחירות המרכזית בבחירות האחרונות
(צילום: רפי בן חקון, לע"מ)
"עשינו מאז פעילות מאוד ענפה, מאוד מקיפה", אמרה עדס. "אנחנו משתפים פעולה עם כל גופי הביטחון בישראל. אף על פי שאנו לא נחשבים באופן רשמי גוף מונחה, פנינו מרצוננו למערך הסייבר הלאומי שמשתף איתנו פעולה. אנו משקיעים משאבים עצומים בתחום הזה, יש לנו יועץ שנחשב לבעל שם עולמי. אני מקווה שכפי שבארבע מערכות הבחירות האחרונות הפעילות הוכיחה את עצמה, ותודה לאל התמודדנו עם הסוגיה בהצלחה - כך זה יימשך".
באשר להצבעות בקלפיות בציבור הערבי והחרדי, אמרה עדס כי "ועדת הבחירות איננה מבחינה בין מגזרים, וככל שהיא נוקטת בפעולות זה ברמה הכוללת כלפי כל הקלפיות". לדבריה, "בפעמים האחרונות יצרנו מעטפת מיוחדת להבטחת טוהר הבחירות שבמסגרתה הפעלנו מפקחים ונושאי מצלמה, תגברנו בשני מזכירים והיה סדרן בכל קלפי. כל המערך הזה יוצר הגנה כוללת בכל הקלפיות בהיבטים של טוהר הבחירות, ואני מקווה שגם באבטחה. כמובן שגם משטרת ישראל מעורבת במיזם העצום הזה של הבחירות ופועלת במישור האבטחתי שלה, מחזקת היכן שצריך ונמצאת בכל מקום. בפעמים האחרונות זה הוכיח את עצמו".