נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום (חמישי) לחקיקת ביטול עילת הסבירות, ואמר באירוע שיח והידברות שאירח בביתו לציון תשעה באב כי "ישראל קיימת וחזקה וכל הרעיון ש'הלכה המדינה' חמור מאוד, רע ולא נכון. אני אומר בצורה מוחלטת - הדמוקרטיה לא חוסלה". בנוגע לניסיונות ההידברות בנושא המהפכה המשפטית אמר הנשיא: "עברתי תהליכים גדולים מאוד בניסיון להגיע להבנות ולפשרות. יש חוסר הבנה מוחלט של עומק החרדה ומאיפה הוא בוקע - התחושה של אובדן חיים חופשיים וליברלים, של ערכי יסוד של דמוקרטיה".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג במעגלי שיח בבית הנשיא
יצחק הרצוג במעגלי שיח בבית הנשיא
"צריך לדבר על הכאב ולחשוב מה הצעד הבא, בהנחה שכולנו רוצים לחיות ביחד". הרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג במעגלי שיח בבית הנשיא
יצחק הרצוג במעגלי שיח בבית הנשיא
הרצוג אירח בביתו מעגלי הידברות לרגל תשעה באב
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
אירוע ההידברות בבית הנשיא התקיים במסגרת מיזם "מחליפים מילה" שמעודד הידברות בין אנשים מקהילות, אמונות ועמדות פוליטיות שונות. במהלך האירוע נערכו מעגלי שיח פתוח, בהם השתתפו עשרות מוזמנים, בין היתר מתחומי חינוך, אקדמיה, רפואה ודת, שמייצגים קשת של עמדות ודעות שונות בחברה הישראלית.
"אני מאמין מאוד בעוצמתה של החברה הישראלית וביכולתה לעבור דברים קשים", אמר הרצוג למשתתפים שדנו במצב בישראל, בקרע העמוק סביב החקיקה ובפתרונות אליהם ניתן לחתור. הנשיא הוסיף כי "בניגוד לרושם שכולנו יוצרים שיש כאלה שחושבים שהם לא יחיו פה יחד, עלינו לחשוב איך אנחנו דואגים לכך שעוד עשרות שנים גם צאצאינו יוכלו לחיות ביחד. זה לא פשוט, אבל אולי דווקא הרגע הזה הוא רגע של הזדמנות מכוננת לכולנו, כדי לחשוב ביחד איך משפיעים על הדורות הבאים. במקום להתכתש אחד עם השני - צריך לדבר על הכאב, הכי גלוי שאפשר, אבל גם לחשוב מה הצעד האופרטיבי הבא, בהנחה שכולנו רוצים לחיות ביחד.
"עברתי בכל קבוצות השיח כאן והמעט ששמעתי ריגש אותי מאוד", המשיך הרצוג. "אני חושב שזה נפלא שבאתם ביום הזה. לא קל לבוא בתשעה באב, הטרחתם את עצמכם מכל קצוות הארץ ואני אסיר תודה על כך. אני אסיר תודה על הפתיחות והכנות, ואני מודה לכולכם על העבודה המופלאה הזאת". לדבריו, "אני מוצא את עצמי בצורה מסוימת, מהדהד ומרגיש בדיוק מה שכל אחד אמר פה. מגיעות אליי כל התחינות, נפרקים עליי כל העצבים, הקריזות, התסכולים והחרדות. יש מרחב עצום של חרדה שמהדהד לדעתי פחדים שאנחנו נושאים איתנו במשך דורות. כל אחד עם החוויות האישיות והמשפחתיות שלו, של מאיפה שהוא בא ואיך הוא הגיע לכאן, לצד כמובן החרדות הקולקטיביות, וזה בא לידי ביטוי במלוא העוצמה".