המכתב האישי של המיליארדר הישראלי-אמריקני לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן: איש העסקים חיים סבן פנה במכתב אישי לנשיא ביידן, ליועץ לביטחון לאומי ג׳ייק סאליבן ולמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ותקף את ההחלטה לעצור את משלוח החימושים לישראל בעקבות פעולה ברפיח - תוך שהוא מכנה את ההחלטה "רעה, רעה, רעה".
1 צפייה בגלריה
חיים סבן וג'ו ביידן
חיים סבן וג'ו ביידן
חיים סבן וג'ו ביידן
(צילום: באדיבות קרן סבן)
אנחנו, ארצות הברית, כפי שציינו כמה פעמים, מאמינים שאת חמאס חייבים להביס", כתב סבן במכתבו לביידן. "הנשיא, החלטת לעצור שליחת חימושים לישראל כדי להשיג את המטרה הזו. גם בלי קשר לישראל, זה שולח מסר נוראי לבנות בריתנו באזור ומעבר. שאנחנו יכולים להתהפך מלעשות את הדבר הנכון עקב לחץ פוליטי".
בסיום מכתבו הקצר הזכיר סבן, אחד התורמים הגדולים ביותר במפלגה הדמוקרטית, גם את הפן הפוליטי: "בוא לא נשכח שיש יותר בוחרים יהודים שדואגים לישראל מאשר בוחרים מוסלמים שדואגים לחמאס. החלטה רעה, רעה, רעה, בהתבסס על כל הרמות. בבקשה שקול אותה מחדש. תודה, חיים".
סבן עשה את הונו בעיקר כמפיק טלוויזיה בארצות הברית, והונו נאמד לפני שנתיים ב-3.7 מיליארד דולר. הוא נחשב בעבר גם למקורב מאוד לנשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, ועם חשיפת "הסכמי אברהם" נכתב כי היה מהמתווכים בהסכם לנירמול היחסים בין איחוד האמירויות לישראל.
בתדריך לעיתונאים היום של דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, הוא למעשה אמר כי ביידן חזר בו מעט מהחלטתו. "ביידן הבהיר שלישראל יהיה את הנשק שנחוץ לה להגן על עצמה. ארצות הברית תמשיך לספק לישראל את היכולות שהיא צריכה, אך היא לא רוצה קטגוריות מסוימות של נשק אמריקני במבצע ברפיח. ישראל עוד לא יצאה למבצע כזה והנשיא דיבר מה יקרה בעתיד אם תלך לשם. זאת החלטה שישראל תצטרך לקבל", אמר קירבי.