מערך ההגנה האווירית של ישראל נמצא בכוננות גבוהה לקראת אפשרות של תגובה איראנית, לנוכח התקריות הביטחוניות שהתרחשו במדינה בשבוע האחרון, ויוחסו לישראל. בין התקריות ניתן למנות את ההתנקשות בקצין כוח קודס של משמרות המהפכה, והתקיפה על המתקן הצבאי באזור פרצ'ין.
הקצין, חסן סיאד חודאי, שדווח כי היה סגן מפקד יחידה 840 של כוח קודס יחידת העילית של המשמרות, נורה למוות בשבוע שעבר בסמוך לביתו בטהרן על-ידי מתנקשים שהיו רכובים על אופנוע. עוד נטען כי כחלק מפעילותו, חודאי היה אחראי על גיוס מחבלים במטרה לפגוע בישראלים ברחבי העולם. שמו נקשר בניסיון חיסול של דיפלומט ישראלי בניו דלהי בפברואר 2012, וכן לשורת פעולות נגד ישראלים באסיה, אירופה ואפריקה.
ניתן לראות עדות למעמדו הרם של חודאי בהלווייתו, שבה השתתפו אלפים רבים. איראן רמזה כי ישראל אחראית להתנקשות, והתחייבה לנקום את מותו. איש לא לקח אחריות על החיסול בפומבי, אך ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ישראל הודיעה לארה"ב שהיא זו שאחראית לו, בהדלפה שעוררה זעם בירושלים.
3 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
תכנן פיגועים נגד ישראלים. חסן סיאד חודאי והמכונית שבה נורה
3 צפייה בגלריה
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויתו של חודאי
(צילום: AFP)
שלושה ימים אחרי חיסול חודאי, איראן הודיעה על "תקרית" שהתרחשה ביום הקודם במרכז המחקר הביטחוני פרצ'ין, שם מפותחים טילים, כטב"מים וטכנולוגיות גרעין. במתקפה נהרג המהנדס איחסאן גאד בייגי, וב"ניו יורק טיימס" דווח שהמתקן הותקף על ידי כלי טיס בלתי-מאוישים. לפי הדיווח, מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר התפוצצו על מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים. בעיתון ציינו כי אופן הפעולה דומה לתקיפות קודמות של ישראל, שסירבה להתייחס לדיווח.
נקודה ראויה לציון היא העובדה כי המתקפה נגד המתקן בפרצ'ין בוצעה ככל הנראה על ידי מל"טים שהופעלו מתוך איראן עצמה. מתקפה דומה התרחשה לפני כשלושה חודשים במחוז כרמאנשה, אז הותקף מפעל לייצור כלי טיס. מתקפה זו, שבה הושמדו כ-150 מל"טים, היוותה מכה קשה מאוד למשמרות המהפכה, ונראתה כהצלחה גדולה מאוד של כוחות הביטחון והמודיעין של ישראל.
3 צפייה בגלריה
מיקום המתקן בפרצ'ין
מיקום המתקן בפרצ'ין
מיקום המתקן בפרצ'ין
(צילום: Google Earth, GeoEye)
תת-אלוף אילן ביטון, לשעבר ראש כוחות הנ"מ בחיל האוויר, סיפר הבוקר באולפן ynet על פעילות המל"טים של ישראל. "שילוב כלי הטיס הבלתי-מאוישים כחלק מהכוח האווירי לווה בקשיים, אך התפתח עם הזמן מפלטפורמה שעסקה בעיקר במשימות מודיעין ותצפית, לפלטפורמה התקפית", הוא אמר. "כיום ניתן לשגר ממל"ט חימושים מדויקים, וגם לרסק אותו על המטרה. התקדמנו בכל תחום, גם בטווח וגם בדיוק הפגיעה".