אלוף במיל' עמוס חורב, שלחם במלחמות ישראל וקיבל את פרס ישראל למפעל חיים על תרומתו למדינה, הפגין עד כה בעיר מגוריו רמת השרון. בשבת האחרונה, ובגיל 98, הוא הגיע להפגנה בתל אביב וסיפר: "כן, היה קר. עמדתי עם מעיל והחזקתי שלט שעליו נכתב בגדול 'אני מראשוני הפלמ"ח שוב נלחם להגנת מדינתנו'. עצוב לי וכואב לי מאוד על מצבה של המדינה היקרה שלנו".
"בעוד שלושה חודשים אהיה בן 99, יש לי כבר שבעה נינים, ואני עדיין מפגין ברמת השרון עם דגל ישראל ושלטים", הוא סיפר. "הפעם נסעתי עם חברים להפגנה ברחוב קפלן בתל אביב. הלכתי הרבה ברגל, ראיתי המון אנשים מכל הארץ, הורים, סבים ונכדים, כולם צועדים עם דגלים".
3 צפייה בגלריה
עמוס חורב
עמוס חורב
"יש לנו מדינה נהדרת וכולנו צריכים לשמור עליה". האלוף במיל' חורב
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
עמוס חורב
עמוס חורב
מפגין בגיל 98. האלוף במיל' עמוס חורב
חורב היה ממקימי הפלמ"ח, שירת כקצין חימוש ראשי והיה מפורצי הדרך לירושלים. אחרי שהשתחרר מצה"ל כיהן כנשיא הטכניון בחיפה. "הצטרפתי למפקד חזית הדרום יגאל אלון ושימשתי גם כעוזרו של רבין וכקצין המבצעים של החזית", הוא משחזר. "השתתפתי במבצע אבק, במבצע יואב, בכיבוש באר שבע ובמבצע חורב. נאבקנו למען הקמת המדינה שלנו, שהוקמה בזכות לוחמים שחלקם נפלו בקרבות, ולא חלמתי שנגיע למצב הזה".
בהפגנה, הוא מספר, "כולם נראו מודאגים מאוד, חוששים לעתידה של המדינה. גם אני מודאג מאוד. הרבה אנשים מוטרדים, כואבים את מצבה של המדינה, ואיש מהפוליטיקאים לא לוקח ברצינות את דברי הנשיא הרצוג שקרא לשני הצדדים להגיע לפשרה. למה? יש לנו מדינה מדהימה, נהדרת, וכולנו צריכים לשמור עליה. הייתי ממקימי הפלמ"ח, ושוב בגיל 99 אני נלחם כדי להגן על המדינה היקרה שהקמנו", הוא סיכם בעצב.
מארגני המחאה הכריזו על "יום שיבוש לאומי" ביום רביעי הקרוב, שבו יתקיימו הפגנות, חסימות וצעדות לאורך כל היום במקומות שונים בארץ, ש"ישבשו את התנועה והכלכלה כאות מאבק והתנגדות לניסיון ההפיכה", לדבריהם. המארגנים הבהירו שהמחאה לא תהפוך להיות אלימה בשום שלב.
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
הפרות הסדר באיילון. כל העצורים שוחררו, מלבד אחד שהאיץ עם מכוניתו לעבר המפגינים
(צילום: טל שחר)
בהפגנה בשבת נעצרו 21 בני אדם, וכולם שוחררו מלבד אחד: יוסף חיים מאמיה, בן 23 מחולון, שמעצרו הוארך בשלושה ימים לאחר שעל פי החשד האיץ את מכוניתו לעבר המפגינים בנתיבי איילון. בתיעוד מהזירה נראים שוטרים עטים על הרכב בנשקים שלופים ועוצרים את החשוד. מאמיה טוען כי מדובר באי הבנה. המשטרה לא פירסמה את דבר מעצרו למרות שמדובר באירוע חריג, אלא ציינה את מאמיה כחלק ממניין העצורים הכללי בהפגנה.
נציג המשטרה אמר בדיון הארכת המעצר כי המשטרה הקימה מחסום מקדים בחלק הצפוני של איילון אחרי שנחסם, כדי לשחרר נהגים שנתקעו בפקק. בשלב מסוים החשוד פרץ את המחסום עם רכבו והחל לנסוע במהירות לכיוון אותם מפגינים, בזמן שניידות משטרה רודפות אחריו. לפי נציג המשטרה, שוטרים שהיו במקום חשו סכנה לחיי אזרחים, ואף שלפו כלי נשק.
"למזלנו היה רכב שגרם לו לבלום", אמר נציג המשטרה. החשוד, מנגד, טוען שחשב ששיחררו אותו מהמחסום ולכן נסע מהר. בדיון הארכת המעצר עלה גם שהחשוד התעמת עם שוטרים בזמן שביצעו את מעצרו.
סנגורו של החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית, עו"ד אשרף אבוראזק, אמר כי מדובר "בצעיר נורמטיבי שמכחיש בתוקף שהתכוון לפגוע במפגינים. הוא משתף פעולה עם החוקרים, ומסר גרסה להשתלשלות האירועים. לטענתו, הוא ניסה לעקוף את הפקק. אנחנו ממתינים שהמשטרה תבדוק את גרסתו והוא ישוחרר בהקדם".