2 צפייה בגלריה
מיכאיל פרידמן
מיכאיל פרידמן
מיכאיל פרידמן. נעצר בלונדון
(צילום: Shutterstock)
הסוכנות הלאומית למלחמה בפשיעה בבריטניה הודיעה אתמול (שבת) כי עצרה בלונדון "איש עסקים רוסי עשיר" בחשד להלבנת כספים ולעבירות נוספות, כחלק מהמאבק נגד האוליגרכים הרוסים. בבריטניה לא פורסם שמו של אותו עצור - שבינתיים שוחרר בערבות - אבל גורמים המקורבים לאותו מיליארדר מסרו לתקשורת הרוסית כי מדובר במיכאיל פרידמן.
פרידמן הוא איש עסקים יהודי-רוסי המחזיק גם באזרחות ישראלית. הונו מוערך לפי "פורבס" בכ-15 מיליארד דולר, והוא אחד ממייסדי תאגיד "אלפא גרופ" הכולל בנקים, חברת נפט, רשת מרכולים, חברות תקשורת ועוד. "אני בסדר, אני פוגש חברים בסוף השבוע", אמר פרידמן בן ה-58 ל"פורבס" ברוסית, לאחר מעצרו.
2 צפייה בגלריה
מיכאיל פרידמן וולדימיר פוטין
מיכאיל פרידמן וולדימיר פוטין
פרידמן ופוטין
(צילום: EPA)
לפי הדיווח בבריטניה, המעצר אירע באחוזה "בשווי מיליוני ליש"טים". לפי ההודעה הבריטית, האוליגרך נעצר בחשד להלבנת הון, קשירת קשר להונאת משרד הפנים וקשירת קשר לביצוע פשע. מלבדו נעצר גם בן 35 בעת שיצא מהמקום כשהוא נושא תיק ובו אלפי ליש"טים. גבר בן 39, בן זוגה לשעבר של חברתו הנוכחית של פרידמן, נעצר אף הוא, בביתו בלונדון. הן פרידמן והן שני העצורים הנוספים שוחררו לאחר תשלום ערבות.
בסוכנות הלאומית למלחמה בפשיעה אמרו כי יותר מ-50 שוטרים השייכים לכוח המאבק בשחיתות השלטונית היו מעורבים בפעולה באחוזת המיליארדר, משם הוחרמו בתום חיפוש התקנים דיגיטליים וכמות משמעותית של כסף. ראש הסוכנות, גרהאם ביגר, אמר שלכוח המאבק שהוקם השנה כדי להתמודד עם הניסיונות להתחמק מהסנקציות שהוטלו בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה השפעה משמעותית על הפעילות העבריינית של האוליגרכים. "נמשיך להשתמש בכוח שלנו ובכל הטקטיקות האפשריות כדי לסכל את האיום", אמר.
פרידמן, שבאיחוד האירופי אמרו השנה כי הוא נמנה על המעגל הקרוב לפוטין, הוא גם המייסד והמממן המרכזי של הקרן הפילנתרופית ג'נסיס, שתומכת בחיזוק הזהות היהודית של יהודים דוברי רוסית ברחבי העולם. פרידמן הוא גם ממייסדי קרן פרס בראשית, הנחשב לפרס הנובל היהודי וניתן לאישים ידועי שם. האוליגרך התלווה ב-2012 לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקורו בישראל, והיה מאלה שמימנו את האנדרטה לזכר ניצחון הצבא האדום על הנאצים – אנדרטה שפוטין חנך באותו ביקור בנתניה.
פורסם לראשונה: 22:15, 03.12.22