2 צפייה בגלריה
אחמד קריע
אחמד קריע
אחמד קריע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, אחמד קריע (אבו עלא), הלך לעולמו אתמול (רביעי) בגיל 85. קריע שימש בעבר בתפקידים רבים באש"ף ובפתח, ובין השאר היה ראש צוות המשא ומתן עם ישראל בין 2007 ל-2009. בכלי התקשורת הפלסטיניים הוא אף מכונה "האדריכל" של הסכמי אוסלו.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה עם אחמד קריע (אבו עלא)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה עם אחמד קריע (אבו עלא)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה עם קריע בימים האחרונים
קריע הצטרף לתנועת פת"ח ב-1968, ובשנות ה-70 כיהן כמנהל הזרוע הכלכלית של אש"ף וניהל את השקעותיו בעולם. כך הפך אש"ף לאחד המעסיקים הגדולים בלבנון, אך עם גירוש אנשי הארגון מהמדינה הוא עבר לתוניס. ב-1988 נבחר לוועד הפועל של אש"ף, ובמסגרת תפקיד זה לקח חלק במשא ומתן מול ישראל לקראת הסכמי אוסלו והסכם פריז.
אבו עלא מילא כמה תפקידים בקבינט הראשון של הרשות הפלסטינית, ובין השאר היה שר האוצר והמסחר ושר התעשייה. במרץ 2000 נבחר ליו"ר המועצה המחוקקת, ובהמשך השתתף בשיחות קמפ דייוויד.
הישראלים טענו שהיה גורם שלילי בדיונים ונמנע מלקדם הצעות פשרה - אך הפלסטינים טוענים שדווקא היה גורם חיובי בשיחות, וישראל אף השתמשה בו כדי למתן את יאסר ערפאת.
אבו עלא מונה לראשונה לראש הממשלה הפלסטיני על-ידי ערפאת באוקטובר 2003, וכיהן בתפקיד זה עד פברואר 2006 - אז התפטר מתפקידו בעקבות ניצחון חמאס בבחירות ברשות הפלסטינית. עם זאת, משנת 2007 עד תחילת 2009 היה ראש צוות המשא ומתן עם ישראל, ובשנת 2010 היה ראש מחלקת ירושלים באש"ף.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ספד לקריע: "אבו עלא בילה את חייו כלוחם להגנה על פלסטין, על אנשיה ועל השאיפה הלאומית לעצמאות". הוא שיבח את "תפקידו הפטריוטי והלוחמני", ואת תרומתו לאש"ף. אבו מאזן הוסיף: "אבו עלא ניצב בחזית, והגן על ארצו ועמו בזירה הלאומית והבינלאומית".
פורסם לראשונה: 23:48, 22.02.23