שלושה שבועות לפני ציון 50 שנה לטבח י"א חללי מינכן, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שהגיע אמש (שלישי) לביקור בברלין ונועד עם הקנצלר אולף שולץ, סירב לגנות את מתקפת הטרור באולימפיאדה - ואמר כי ישראל "ביצעה 50 שואות בפלסטינים".
אבו מאזן נשאל אם הוא מתכוון להתנצל בפני ישראל וגרמניה על מעשיהם של המחבלים הפלסטינים לפני 50 שנה, והשיב כי "אם אתם רוצים להסתכל על העבר, בבקשה: ישראל ביצעה '50 שואות' בפלסטינים". לפי סוכנות הידיעות AP, בזמן נאומו של יו"ר הרשות עיקם הקנצלר הגרמני את פרצופו בחוסר שביעות רצון - אולם הוא לא הגיב בזמן אמת, אלא מסר בהמשך הצהרה ל"בילד" הגרמני שבה מתח ביקורת על בחירת המילים של אבו מאזן. "המעטה בערך הזוועות של השואה היא בלתי-מתקבלת", אמר שולץ.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
סירב לגנות את טבח הספורטאים. אבו מאזן בברלין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן ואולף שולץ
הקנצלר זעם על ההשוואה לשואה. שולץ ואבו מאזן
(צילום: EPA)
חבר הבונדסטאג ארמין לאשט מהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית, מפלגתה של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל, הביע זעם על דבריו של אבו מאזן. "המנהיג הפלסטיני היה יכול לזכות לסימפטיה אם היה מתנצל על פיגוע הטרור נגד האתלטים הישראלים באולימפיאדת מינכן 1972. האשמת ישראל ב-50 שואות במקום זה הייתה הנאום הכי מגעיל שנשמע אי פעם בלשכת הקנצלר", האשים לאשט.
מוקדם יותר, בשיחה שנערכה בין אבו מאזן לבין שולץ, דחה הקנצלר הגרמני את טענותיו שישראל מקיימת משטר אפרטהייד - והבהיר כי מבחינתו אין זה הזמן להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה, למרות בקשותיו החוזרות ונשנות של אבו מאזן.
יו"ר הרשות אמר כי הוא מתחייב לבצע מצדו צעדים בוני אמון כדי לקדם פתרון מדיני עם ישראל, ואמר: "בבקשה, בואו לקראת השלום והביטחון. בואו נבנה אמון בינינו".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד הצהרה תקשורת נאום מתיחות ביטחונית מבצע עלות השחר טילים ירי יריות רצועת עזה
יאיר לפיד הצהרה תקשורת נאום מתיחות ביטחונית מבצע עלות השחר טילים ירי יריות רצועת עזה
"ההיסטוריה לא תסלח לו". לפיד גינה את אבו מאזן
ראש הממשלה יאיר לפיד תקף בחריפות את דבריו של אבו מאזן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב לפיד כי "אמירתו של אבו מאזן על '50 שואות' על אדמת גרמניה היא לא רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. 6 מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".
שגריר גרמניה בישראל שטפן סייברט אמר כי "מה שהנשיא עבאס (אבו מאזן) אמר בברלין בנוגע ל-'50 שואות' הוא שגוי ובלתי מתקבל. גרמניה לעולם תעמוד נגד כל ניסיון להכחיש את הממדים הייחודיים של הפשעים שבוצעו בשואה".
גם יו"ר יד ושם דני דיין גינה את דבריו של ראש הרשות ואמר כי "‏דבריו הבזויים של מחמוד עבאס בברלין על '50 שואות' הם שפל מדרגה מעורר סלידה. על ממשלת גרמניה להגיב כראוי על דברי הבלע שהושמעו בתוככי משרד הקנצלר".
הפרופ' דברה ליפשטדט, השליחה המיוחדת של הממשל האמריקני לניטור ולמלחמה באנטישמיות, צייצה בתגובה לדברי אבו מאזן: "טענתו אינה מתקבלת על הדעת. לעיוות השואה עלולות להיות השלכות מסוכנות וזה עשוי לתדלק אנטישמיות".

תגובות סוערות במערכת הפוליטית - ועקיצות נגד גנץ

גם במערכת הפוליטית בישראל לא נשארו אדישים לאמירה, ועל רקע מערכת הבחירות המתקרבת היו מי שניצלו זאת כהזדמנות להתנגח עם שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שנפגש עם אבו מאזן כמה פעמים בשנה האחרונה לצורך תיאום ביטחוני ופתרון סוגיות אזרחיות. "אבו מאזן נלחם בחיילי צה"ל בהאג, ומכחיש שואה בגרמניה. אסור לתת לו לגיטימציה ובטח שלא להזמינו לראש העין", עקצה בטוויטר שרת הפנים ויו"ר הרוח הציונית איילת שקד.
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
"אסור להזמינו לראש העין". במערכת הפוליטית עקצו את גנץ
(צילום: AP)
שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר: "אבו מאזן הוא מכחיש שואה ואויב מושבע של מדינת ישראל. הוא טרוריסט שעוסק בטרור מדיני ולכן הוא מסוכן יותר מכל פעילי הטרור של החמאס או הג'יהאד האיסלאמי. אני קורא לרה"מ ולשר הביטחון להפסיק לתת לו לגיטימציה, להיפגש ולהידבר איתו. אין כל סיבה להתרגש מאיומיו להפסיק את התיאום הביטחוני, כי גם אבו מאזן יודע שהתיאום הביטחוני חשוב לו עצמו, לא פחות מלישראל, ואם האיש נשאר בחיים עד היום ולא חוסל על ידי ארגוני טרור מתחרים, זה אך ורק בזכות התיאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים למערכת הביטחון הישראלית".
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט אמר: "כראש ממשלה לא הסכמתי לפגוש את אבו מאזן, או לקדם כל משא ומתן מדיני איתו, גם מול לחצים מבית ומחוץ. 'פרטנר' שמכחיש שואה, רודף את חיילנו בהאג ומשלם משכורות לטרוריסטים - הוא לא פרטנר".
גנץ השיב לאחר מכן על הביקורת ואמר: "מי שלא שולח חיילים לקרב, ומי שאין לו אחריות לחיי אזרחי ישראל ולחיילי צה"ל - טוב יעשה אם לא יטיף על פגישות שמנעו ומונעות את המלחמה הבאה ומביאות ליציבות בשטח ולחופש פעולה מדיני. בזכות התיאום הביטחוני שמתבצע בדרגי השטח, ועל ידי ראשי מערכות הביטחון ועל ידי – יש אזרחים וחיילים רבים שחייהם ניצלו. מי שרוצה לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהמציאות הביטחונית והמדינית המורכבת - לא מתאים לאחוז בהגה השלטון ולהוביל את מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "אני מתכוון להמשיך ולנהג באופן אחראי את ההתנהלות האזורית ובפרט מול הפלסטינים, למען ביטחון ישראל וללא שיקולים פוליטיים".
חבר מפלגתו של גנץ, שר המשפטים גדעון סער, הגיב גם: "דבריו של אבו מאזן - חרפה. הם חלק מתעמולה פלסטינית ממסדית המבוססת על עלילות דם כוזבות, עם 50 גוונים של אנטישמיות, שמטרתן דה-לגיטימציה לישראל. בחירתו של אבו מאזן לומר את דבריו המתועבים על אדמת גרמניה רק מעידה על השפל אליו בחר להגיע".
בעמוד הטוויטר של מפלגת הליכוד נכתב: "הכחשת השואה של אבו מאזן מזעזעת ומסוכנת, ושיתוף הפעולה האובססיבי של לפיד וגנץ עם אבו מאזן וממשיכי דרכו מסוכנת לא פחות".

משפחות החללים יחרימו את הטקס: "פיצויים מעליבים"

בשבוע שעבר נודע כי משפחות י"א החללים צפויות להחרים את הטקס לציון הטבח, בעקבות "הצעה מעליבה", כלשונן, לפיצויים. אם המשפחות אכן יחרימו את הטקס, גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ויושבת ראש הוועד האולימפי, המדליסטית יעל ארד, לא צפויים להשתתף בו.
5 צפייה בגלריה
הטבח באולימפיאדת מינכן
הטבח באולימפיאדת מינכן
אחד המתנקשים בטבח באולימפיאדת מינכן
(צילום: AP)
הגרמנים, אמנם, מתכוונים לקיים את הטקס כך או כך, כדי להנציח את הספורטאים שנרצחו על אדמתם. בנוסף, הוגשה למשפחות הצעה נוספת, על סך 200,000 אירו לכל אחד מ-34 הקרובים הנותרים (כך שסך ההצעה תעמוד על 6.8 מיליון אירו לעומת 5.5 מיליון), אך המשפחות החליטו לדחות גם אותה.
פורסם לראשונה: 23:27, 16.08.22