ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לשגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, להתמנות לתפקיד שגריר ישראל בוושינגטון לאחר סיום כהונתו של השגריר הנוכחי, מייק הרצוג, ככל הנראה בנובמבר השנה. השיח בין הצדדים נמשך, כשנשקלת גם אפשרות של מינוי שגריר יליד ארה"ב - בסגנון השר רון דרמר, שאינו מועמד לתפקיד. בכל אופן, בשעה שישראל נמצאת תחת "צונאמי" מדיני, נתניהו עדיין מתמהמה במינויים של שגרירים בכירים בחו"ל.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
אמור לסיים באוגוסט את תפקידו באו"ם. ארדן
( צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל חצי התורן שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב
דגל ישראל חצי התורן שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב
שגרירות ישראל בוושינגטון, ארכיון
(צילום: EPA)
ארדן אמור לסיים באוגוסט כהונה של ארבע שנים כשגריר באו"ם. גורמים בסביבת נתניהו אמרו שרה"מ הציע לארדן לכהן כשגריר בארה"ב, ומכיוון שישנם שיקולים משפחתיים והשיח בין הצדדים על הנושא הזה נמשך - נתניהו בוחן כאמור גם אפשרות נוספת של מינוי שגריר יליד ארה"ב. נתניהו מתלבט בסוגייה הזאת, וישנם שיקולים לכאן או לכאן.
בנוסף, נתניהו שוקל להציע לחבר הכנסת דני דנון מהליכוד את תפקיד השגריר באו"ם במקומו של גלעד ארדן, שמסיים את תפקידו באוגוסט. בכיר בסביבת נתניהו אמר שהסיכויים שדנון יקבל את התפקיד, שבו כיהן בעבר, "עומדים על 60%". מכל מקום, נתניהו היה אמור להיפגש ביום שני עם דנון אך הפגישה נדחתה בגלל דרמת הצווים מהאג. השניים צפויים להיפגש בזמן הקרוב.
בסביבת נתניהו, נזכיר, הוחלט שלא להאריך את כהונתו של מייק הרצוג כשגריר ישראל בוושינגטון מעבר לשנה שלישית, כך שיסיים את תפקידו בנובמבר
בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו הוחלט שלא להאריך את כהונתו של מייק הרצוג כשגריר ישראל בוושינגטון מעבר לשנה שלישית, כך שהוא צפוי לסיים את תפקידו בנובמבר. נסביר כי שגריר מתמנה לתקופה של שלוש שנים ויכול לבקש שתי הארכות של שנה. בסביבתו של נתניהו הבהירו בחודש אוגוסט כאמור שהוא לא יאריך את כהונתו של הרצוג. מדובר כנראה במסר להרצוג שעדיף שלא יבקש הארכה, כדי שלא ייענה בסירוב.
משמעות אותה החלטה היא שבסוף השנה יתפנה לנתניהו תפקיד בכיר מאוד – אולי התפקיד הדיפלומטי הבכיר ביותר – והוא יוכל להציע אותו לאחד השרים או לאחד ממקורביו.
באוגוסט פורסם בערוץ 13 כי נתניהו נזף בהרצוג בשיחה סגורה על כך שלא דאג לו להזמנה לבית הלבן. מעבר לכך, גורמים בסביבת נתניהו נשמעו מותחים ביקורת חריפה על נשיא המדינה יצחק הרצוג, אחיו של השגריר, לאחר שהטיל עליו את האחריות לכישלון שיחות הפשרה סביב עילת הסבירות. כל זה קרה, נדגיש, לפני הטבח ב-7 באוקטובר.