תמונה של לוחם צה"ל בתוך אוניברסיטת אל-אקצה בעיר עזה, כשמאחוריו עולים באש ספרים, התפרסמה בשעות האחרונות ברשתות ברחבי העולם וחוללה סערה. במקור, נציין, פורסמה התמונה ללא טשטוש פני החייל - ונראה כי הופצה במקור על ידי החיילים. מקרה דומה, של שריפת ספר קוראן, התרחש גם כן שלשום ברפיח.
צה"ל מסר כי "מדובר באירוע חמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה״ל ופקודותיו. בגין האירוע נפתחה חקירה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת, שבסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".
3 צפייה בגלריה
חייל צה"ל שורף ספרים בעזה
חייל צה"ל שורף ספרים בעזה
הלוחם והספרים השרופים
3 צפייה בגלריה
חייל צה"ל שורף קוראן בעזה
חייל צה"ל שורף קוראן בעזה
שריפת הקוראן ברפיח
ככל הנראה התיעוד הוא של כוח מילואים שהיה מעורב בפשיטה על האוניברסיטה סביב פרוזדור נצרים. באופן חריג, צה"ל החליט לפתוח בחקירת מצ"ח למרות שבתחילת המלחמה נקבעה מלמעלה מדיניות שקוראת להימנע ככל הניתן מפתיחת חקירות על אירועים ערכיים דומים, ולהסתפק בטיפול פנימי ביחידה שלרוב כלל הערה או לכל היותר השעיה. האירוע באוניברסיטה מתוחקר גם ברמות בכירות, על-מנת לאתר את זהות החיילים המעורבים.
לאורך המלחמה חזר צה"ל שוב ושוב בפני הלוחמים על הצורך הן לשמור על ביטחון מידע ולא להפיץ תמונות ותיעודים של מיקומי כוחות - והן על הדרישה לנהוג בהתאם לדין הבינלאומי, כשברקע התביעות נגד ישראל בהאג והחשש מהוצאת צווי מעצר בינלאומיים למנהיגים ישראלים וקצינים בצה"ל.
למרות שבחודשים האחרונים ניכרת ירידה בפרסום התיעודים הללו, הן על רקע ההסברה בנושא והן על רקע צמצום התמרון הקרקעי, עדיין מתפרסמים מעת לעת אירועים בעייתיים שהחיילים מתעדים בעצמם.
התיעוד שפורסם ברויטרס
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל עושים משחקים עם בובות ערומות
חיילי צה"ל עושים משחקים עם בובות ערומות
חיילי צה"ל עושים משחקים עם בובות ערומות
(צילום: רויטרס)
בחודש מרץ האחרון, למשל, פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס - שנחשבת לשנייה בגודלה בעולם וידיעותיה מגיעות לאורכו ולרוחבו - תמונות רבות של לוחמים משתעשעים בבגדי הלבשה תחתונה ובבובות שמצאו בבתי פלסטינים במהלך המלחמה ברצועת עזה. לפי הסוכנות, השעשוע התפשט אל הרשתות החברתיות - שם משתפים החיילים תמונות וסרטונים בעודם מחזיקים פריטים כאלה, או משתעשעים בהם עם חבריהם.
בצה"ל אמרו אז כי הצבא חוקר אירועים החורגים מהפקודות והערכים של הצבא - וגם דיווחים על סרטונים שעלו לרשתות החברתיות. "במקרים שבהם מתעורר חשד לעבירה המצדיקה פתיחת חקירה - נפתחת חקירה במצ"ח", אמרו בצבא. עוד ציינו בדובר צה"ל כי "בחלק מהמקרים הוסק כי ההתנהגות או ההתבטאויות בסרטונים אינן הולמות - והם טופלו בהתאם".
מדובר צה"ל נמסרה תגובה על שריפת הקוראן ברפיח: "התנהגות החייל בסרטון אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה״ל. צה״ל מכבד את כל הדתות ומגנה התנהגות שכזו מכל וכל. בגין האירוע נפתחה חקירה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת, שבסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".