בכתב אישום חמור שהוגש בבית משפט השלום בירושלים הואשם צעיר המתגורר בעיר בתקיפה קשה של קצין יס"מ. לפי כתב האישום, במהלך המחאות על מותו של אהוביה סנדק תקף הצעיר את הקצין מחוץ למשרדי מח"ש, וגרם לשבר בלסתו. אותה תקיפה הותירה את הקצין עם נכות בשיעור של 28%.
הצעיר טען כי הוא הגיע לצפות בהפגנה מחוץ למשרדי מח"ש, ולא עומד מאחורי התקיפה האלימה. במשך כשנתיים טענה המשטרה כי אין בחומרי החקירה תיעוד ממצלמות גוף של השוטרים, עד שצו שיפוטי שהוצא לבקשת סנגורו חשף כי המשטרה הסתירה את התיעוד - שהראה כי הצעיר כלל לא תקף את הקצין. לאור התיעוד המזכה, בפרקליטות החליטו לחזור מהאישום.
2 צפייה בגלריה
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
מחאה בירושלים אחרי מותו של סנדק
(צילום: עמית שאבי)
אלמלא חשיפת התיעוד, סביר להניח כי אותו צעיר היה מורשע ומרצה כמה חודשי מאסר בפועל, בעקבות עדות של שוטר יס"מ שתיאר באופן חד משמעי כי הצעיר תקף את קצין המשטרה. בדו"ח שכתב, והגיע לידי ynet, הוא ציין כי ראה את הצעיר "רץ לעבר מפקד הפלגה, מכה אותו באגרוף לפנים, ובורח לתוך ההמון".
"נשארתי מול המפגינים כאשר אני שומר על קשר עין עם המתפרע שהכה את מפקד הפלגה", כתב אותו שוטר יס"מ. "אמרתי לדן (שוטר נוסף) שזה המתפרע שהכה את מפקד הפלגה, אחזתי אותו בידו ואמרתי לו שהוא עצור על תקיפת מפגין". על סמך עדות שקרית זו, בין היתר, ביססה הפרקליטות ראיות להגשת כתב האישום.
2 צפייה בגלריה
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
הצעיר, כאמור, התעקש כי אין לו כל קשר לתקיפה. עם הגשת כתב האישום ביקש סנגורו, עו"ד אריאל עטרי, לקבל את מצלמות הגוף שהיו על השוטרים על מנת להוכיח כי מרשו הוא לא זה שביצע את התקיפה. אך בפרקליטות השיבו כי לאחר בדיקה עם המשטרה לא נמצאו תיעודים ממצלמות הגוף.
עורך דין אריאל עטריעורך דין אריאל עטרי
לאחר שניתן צו שיפוטי, נמצא "לפתע" תיעוד אשר הוכיח מעל לכל ספק כי הצעיר שהועמד לדין כלל לא תקף את קצין המשטרה - והפרקליטות הורתה על ביטול כתב האישום.
עו"ד אריאל עטרי, סנגורו של הצעיר, מסר בתגובה: "אין זו פעם ראשונה שמשטרת ישראל לא מעבירה ראיות-מהותיות, ואנו מקבלים אותן רק לאחר שאנו פונים לבית המשפט. אנו שמחים שלאחר קבלת הראיות החדשות-ישנות בית המשפט ביטל את כתב האישום, והצעיר החף-מפשע ניצל ממאסר ממושך ומתשלום פיצויים כספיים גבוהים ויכול, סוף סוף, לפתוח דף חדש בחייו".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בהפגנה אלימה שהתקיימה בינואר 2021 במהלכה נעצרו מספר חשודים. לאחר בחינת חומרי הראיות שהועברו לפרקליטות, הוחלט להגיש כתב אישום נגד שלושה נאשמים. בתחילת ניהול המשפט ובטרם תשובת הנאשמים לאישומים נגדם אותרו סרטוני האירוע על ידי המשטרה והתגלו פערים בינם לבין חומרי הראיות האחרים ולכן בנסיבות העניין הוחלט לבטל את כתב האישום ביחס לשני נאשמים".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לפני למעלה משלוש שנים, התקיימה הפרת סדר אלימה בצומת הר החוצבים בירושלים בהשתתפות עשרות צעירים שכללה חסימת צירים, גרימת נזק לרכוש, יידוי אבנים ותקיפת שוטרים. במהלך ההפגנה, הנאשם תקף קצין משטרה שפעל במקום על מנת לאבטח ולשמור על הסדר הציבורי, וגרם לו לשבר חמור. הקצין פונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי ואף נזקק לניתוח.
"הנאשם נעצר מיידית על ידי שוטרים שפעלו במקום וזוהה על ידי הקצין שנפגע, כמי שתקף אותו וגרם לו לחבלה החמורה. במהלך החקירה, נאספו עדויות וממצאים נוספים ועם סיומה, התיק בעניינו של הנאשם ונאשמים נוספים, הועבר לפרקליטות לעיונם, ובהמשך הוגש נגדם כתב אישום. נציין כי חומרי החקירה הועברו לעיון הפרקליטות, ובשלב מסויים ביקשה הפרקליטות השלמות נוספות שהועברו כנדרש בשנה שעברה. ההליך המשפטי בעניינו של הנאשם, נוהל ע"י הפרקליטות שהחליטו לחזור מכתב האישום. ככל שחומר חקירה כלשהו לא הועבר בזמן כנדרש הרי שהנושא ייבדק ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".