חודשיים אחרי מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה, בשדרות ובשאר יישובי העוטף נרשם זינוק אדיר במספר הפניות למרכזי החוסן, שנותנים מענה נפשי בזמן אירועי לחימה ועוסקים בטיפול בטראומה מתמשכת. במרכזים צפו את גל הפניות של נפגעי חרדה, שנמצא כעת בשיאו, שכן ניסיון העבר מוכיח שהפניות מגיעות בכמויות גדולות בחודשים שאחרי מבצע צבאי. עם זאת, למרות הדרישה הגדולה לסיוע נפשי, בעיקר בקרב משפחות צעירות וילדים, התקציב איננו מותאם ויש מחסור גדול במטפלים ובשעות טיפול.
2 צפייה בגלריה
מרכז חוסן מועצה אזורית חוף אשקלון
מרכז חוסן מועצה אזורית חוף אשקלון
"זקוקים למנגנון לשיקום". מרכז חוסן במועצה האזורית חוף אשקלון
(צילום: מבקר המדינה)
בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא מרכזי החוסן בוועדת הבריאות של הכנסת, שם התריעו ראשי הרשויות מיישובי עוטף עזה ויהודה ושומרון כי התקציב של מרכזים אלו הולך ואוזל. במהלך הדיון, שיקפה את המצב הקשה שרית סעד, מנהלת מרכז החוסן של מועצה אזורית אשכול: "בלתי אפשרי מבחינתנו להתבסס על תקציבי השגרה. אנחנו זקוקים למנגנון לשיקום, אנחנו עדיין גוררים על עצמנו את תוצאות מבצע 'עלות השחר', במקביל נכנסנו למבצע 'מגן וחץ' ואנחנו עם הפנים קדימה למבצע הבא.
"זה הופך להיות בלתי אפשרי, יש לנו מאות פניות", המשיכה סעד. "אני פונה למטפלים פרטיים שיפנו עבורנו שעות טיפול על חשבון הקליניקות הפרטיות שלהם. הם נעתרים כי זה בדמם ובנפשם אבל הם צריכים להיות מתוגמלים על כך".
ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, אמר כי "מרכזי החוסן כורעים תחת הנטל, מקרי הפוסט-טראומה עלו לאחרונה ב-60%. כדור השלג הפך ענק וידנו קצרה מלהושיע".
2 צפייה בגלריה
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
"זה הופך להיות בלתי אפשרי, יש לנו מאות פניות". תופסים מחסה בזמן אזעקה בשדרות
(צילום: שאול גולן)
יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), אמר כי "ועדת הבריאות השיגה ארבעה מיליון שקלים נוספים בבסיס התקציב עבור מרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה", אך ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, השיב כי "חלק מהכסף שהוזכר כאן בכלל לא הגיע אליי".
נציגי משרדי האוצר והבריאות ענו בתגובה כי ועדת הכספים של הכנסת טרם אישרה את ההעברה. יו"ר ועדת מרכזי החוסן במשרד הבריאות, ד"ר בעז לב, ונציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, תאיר סרי לוי, סקרו את תקציב מרכזי החוסן, העומד על 32 מיליון שקלים בשנת 2023 ו-34 מיליון שקלים בשנת 2024, אך הדגישו כי לא כל הכסף נמצא בבסיס התקציב. "אנחנו פועלים על מנת שהכול יהיה בבסיס התקציב הקבוע, כדי שלא נצטרך לאסוף עוד ועוד בכל שנה", אמרה סרי לוי.