2 צפייה בגלריה
קטי פרי וכלא גלבוע
קטי פרי וכלא גלבוע
קטי פרי וכלא גלבוע
(צילום: AFP, דנה קופל)
חקירת מחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע מעלה הילוך: הוועדה הממשלתית לבדיקת האירוע שיגרה אתמול מכתבי אזהרה לארבעה בכירים בשב"ס – הנציבה קטי פרי, סגנה מוני ביטון המשמש גם כמפקד אגף הביטחון והמבצעים, מפקד מחוז צפון אריק יעקב ומפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית. "עלולים להיפגע מהמסקנות שהופקו עד כה," נכתב בהודעת הוועדה.
בריחת ששת המחבלים בסוף הקיץ האחרון עוררה בהלה, העמידה את המדינה על הרגליים וחשפה תרבות ארגונית בעייתית בשב"ס. בתום מצוד נרחב של כמה ימים נתפסו כולם והוחזרו לכלא.
2 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
(צילום: יריב כץ)

כשקטי פרי נבחרה לתפקיד הנציבה כינו אותה "אשת הברזל" – כינוי שלדברי גורמים שונים התנפץ לאחר מחדל הבריחה, כאשר היא בחרה להשליך את האחריות למחדל על פקודיה.
בשנים האחרונות סבל שב"ס מפגיעה קשה בתדמיתו בשל פרשות שונות, החמורה שבהן – הסרסור לכאורה בסוהרות. כשפרי מונתה היו שסברו שהיא תשקם את הארגון, גורמים בארגון טוענים שתחת זאת היא בחרה להלך אימים על אנשי סגל שלא ישרו איתה קו ומינתה את אנשי שלומה לתפקידי מפתח גם אם לא התאימו.
כיום פרי נמצאת במערכת יחסים קשה עם חלק ניכר מסגל הפיקוד הבכיר, יש שיאמרו עד כדי חוסר תקשורת כמעט מוחלט בינה לבין מפקדי המחוזות. ככה אי אפשר לפקד על ארגון ביטחוני.
לו היינו חיים במדינה מתוקנת היה על פרי לומר אתמול כי לאחר שקראה את מכתב האזהרה החליטה לקחת אחריות מלאה לכשלים החמורים ולהתפטר לאלתר. כאמור, היא מלכתחילה ניערה את האחריות מעל עצמה והטילה אותה על פקודיה. זאת בעוד רב־גונדר פרי, כראש הארגון, אמורה לנקוט את האמצעים כדי שלא יהיו בריחות מהכלא, בוודאי לא בסדר גודל קטסטרופאלי כמו בריחת המחבלים.
יש להדגיש כי המחדל איננו רק של פרי, אלא לפי טענות שונות גם של קודמיה בתפקיד. כלומר, היא זו שעלולה לשלם מחיר גם על ליקויים שנעשו לא בתקופת כהונתה. יש האומרים כי הוועדה הייתה אמורה לשלוח מכתבי אזהרה גם לפיקוד הקודם של שב"ס ובראשו לממלא המקום לשעבר אשר וקנין שנהנה מתנאי פרישה של נציב למרות שהיה רק ממלא מקום. לווקנין, שחפירת המנהרה בכלא גלבוע התחילה לפי כל הסימנים בעת כהונתו, יש לכאורה אחריות ישירה למחדל. גורמים בשב"ס אומרים שהוא הכיר היטב את הכשלים בכלא ולמרות זאת המשיך להזניח את התשתיות.
השר לביטחון פנים לשעבר גלעד ארדן הזניח גם הוא לפי הטענות את השב"ס. הוא מינה ועדה להחמרת תנאי הכליאה של המחבלים בבתי הכלא, "לא עשה דבר עם המסקנות שגובשו".
הדו"ח הסופי של הוועדה לא יכול להסתכם רק בפרי ובשלושת הקצינים הבכירים. שב"ס זקוק לרפורמה מעמיקה וכתיבה מחדש של תורת ההפעלה של הארגון. רק גורם חיצוני יוכל לשקם את ההריסות.