3 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
אילוסטרציה. "מסכן את הצוות והילדים, נילחם בהחלטה"
(צילום: shutterstock)
משרד החינוך שלח בשבוע שעבר חוזר הנחיה למעונות היום המפוקחים, שבו עדכן כי מספר התינוקות והפעוטות במסגרות המפוקחות יגדל בשנת הלימודים הקרובה. זאת, לפי החוזר, "במטרה לתת מענה רחב ככל הניתן לאוכלוסייה הגדלה של הילדים הנזקקים למעונות יום".
לפי הוראת השעה לשנת הלימודים הקרובה, שמשנה את התפוסה המירבית במסגרות לגיל הרך, בכיתות גן המיועדות לתינוקות עד גיל 15 חודשים יהיו 22 במקום 20 תינוקות, בכיתות המיועדות לפעוטות בגילי 22-15 חודשים יהיו 32 במקום 24 פעוטות - תוספת של יותר מ- 30%. בכיתות גן המיועדות לגילי 24 חודשים ומעלה יהיו 35 במקום 30 פעוטות, ובחוזר נכתב כי "תפוסת הילדים תיקבע בהתאם לגודלן של כיתות המעון".
בתגובה להחלטה פנתה אלה כהן, מנכ"לית עמותת "כולנו משפחה", לשר החינוך יואב קיש (הליכוד) וליו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב (ש"ס) בבקשה לבטל את הוראת השעה ולחייב את משרד החינוך לעמוד בתקנות שנכתבו בחוק. "אנו רואים בציפוף המעונות סכנה לשלומם של הילדים והצוות. להגדיר תקן של גן עם 32 פעוטות בגיל 15 חודשים לא מאפשר טיפול והשגחה ובוודאי שלא מאפשר חינוך", כתבה.
כהן הוסיפה: "אנו כמיצגיי הוריי הגיל הרך מתכוונים להילחם בהחלטה הרעה הזו ולדרוש למען הילדים שלנו טיפול איכותי גם בגיל הרך. מתרחשת כאן הזנחה של הפעוטות בחסות המדינה. אני קוראת לשר החינוך קיש להתערב מיידית בהחלטה שרירותית זו, שמהווה סכנה לילדים שלנו. ילדינו לא הפקר לא ניתן יד למחסני ילדים".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
שר החינוך. "קוראים לקיש להתערב מיידית בהחלטה השרירותית"
(צילום: דוברות הכנסת)
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, חיזקה את דבריה: "במקום להתקדם קדימה במדיניות שמקדמת חינוך איכותי לגיל הרך, הולכים לאחור. חקיקה מתקדמת בתחום המסגרות לגיל הרך היא בבחינת הצהרה חלולה, אם היא לא מלווה ביישום אמיתי, מקיף, תשתיתי ומעמיק, ובתוך כך טיפול בסוגיית הצפיפות במעונות ובכוח האדם המקצועי בתוכם".
לדברי וינדמן משמעות הוראת השעה היא שילדים בגיל הרך בישראל לא יוכלו לקבל טיפול ראוי. "זה יאפשר שוב חריגה ממתווה התפוסה הרצוי בחוק, שהוא בעצמו היה רחב בהשוואה למדינות ה- oecd. הגדלת התפוסה במעונות היום, שהיא למעשה הגדלת מספר הילדים בקבוצה, משמעותה קשב מופחת לתינוקות ופעוטות בתקופה כל כך קריטית להתפתחותם.
"כבר היום ישנם מעונות שמבקשים בתורנות מהורים לא לשלוח את ילדיהם יום בשבוע כדי לעמוד בהוראות התפוסה", סיפרה וינדמן. "אבל הפתרון לא יכול להיות להתאים את התקנות למחסור, במקום לטפל במחסור עצמו. מציאות שבה גם אין מספיק מעונות, גם אין מספיק צוות וגם מתאפשר בחסות החוק טיפול במספר כה רב של פעוטות, היא מציאות שמסכנת ילדים ובטח לא מאפשרת את מימוש זכותם לחינוך, שוויון והתפתחות. על רקע זה בכוונתנו לבקש לקיים בדחיפות דיון משותף של ועדת זכויות הילד וועדת החינוך של הכנסת".
3 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוסטרציה. "הגדלת התפוסה - הפחתת קשב לפעוטות בתקופה קריטית"
(צילום: shutterstock)
ממשרד החינוך נמסר: "החל מיוני 2023 נכנס לתוקף שיפור התקינה (מספר אנשי הצוות במעון), קרי היחס שבין מבוגר לפעוט, כאשר המדינה משפה על תוספת כ"א במעונות יום שמוכרים לצורך סבסוד, כדי לא להשית את העלות הנוספת על ההורים, ובחלק מהגנים אכן עוברים לתקינה החדשה. המשרד מאריך את הוראת השעה שקיימת זאת השנה השישית, מאחר שבדיקה העלתה כי צמצום התפוסה יותיר 1,800 פעוטות שזקוקים למענה מחוץ למערכת המפוקחת והמסובסדת עד כדי הכנסתם למעונות פרטיים, שפועלים חלקם ללא רישיון בגין החוסר במטפלות.
"על כן, המשרד הפעיל שיקול דעת והוחלט להמשיך שנה נוספת ואחרונה עם הוראת שעה זו במטרה למצוא פתרונות במהלך השנה כדי שיותר ילדים יוכלו להיות במעונות יום מפוקחים ומסובסדים. יודגש, כי תפוסה מקסימלית משפיעה רק על כיתות גדולות במיוחד ורוב מעונות היום לא פועלים על פי תקינה זו".
פורסם לראשונה: 22:51, 13.07.23