1 צפייה בגלריה
שיג'ינג טאנג
שיג'ינג טאנג
טאנג שיג'ינג
(צילום: AFP)
דמיינו שלארץ מגיעה מתעמלת ממדינה ערבית, אפילו כזאת שאנחנו ביחסי שלום נינוחים איתה, והיא מבצעת את התרגיל שלה לצלילי שיר הנושא מ"ג'נין ג'נין", אותו סרט שנוי במחלוקת של השחקן מוחמד בכרי. קיצוני, לא? מה היה אומר על כך שר התרבות והספורט? האם המתעמלת הייתה משתתפת בכלל? איך הייתם אתם מרגישים? ובכן, משהו דומה לכך התרחש באולימפיאדה בטוקיו ועבר יחסית מתחת לרדאר.
המתעמלת הסינית טאנג שיג'ינג, שרק אתמול זכתה במדליית הכסף בתרגיל הקורה שלה, בחרה לבצע את תרגיל הקרקע שלה לצלילי שני שירים סיניים לאומניים. אחד מהם לקוח מפסקול הסרט הסיני "שדות החיטה האדומים" שיצא ב-1987 ועוסק בתוקפנות ובאימפריאליזם היפניים, טראומה קשה העומדת לנצח בין שתי המעצמות, שביום טוב לא סובלות אחת את השנייה. ובשנים האחרונות אין יותר מדי ימים טובים ביניהן.
חיפשתי אזכורים משמעותיים לאירוע הרגיש הזה. מצאתי בעיתון הסיני "גלובל טיימס" (בבעלות הממשלה הסינית, לא לדאוג) כתבה שלמה שמהללת את טאנג שיג'ינג על הבחירה שלה במנגינות "שיעוררו בקרב הקהל הסיני תחושות פטריוטיות לאומניות". ברשתות החברתיות בסין היו שתהו שמא יכולות להיות השלכות לשימוש בשיר אנטי-יפני על אדמת יפן.
הפעלתי את גיסי היפני לחפש לי כותרות סוערות בעיתונים, אך הוא לא מצא כאלה. אולי כל האירוע עבר להם מתחת לרדאר, ואולי הם בחרו בדרכם היפנית לא להאכיל את הטרול
זאת לא הפעם הראשונה שמתעמלות עושות שימוש במוזיקה של התרגיל לצרכים פוליטיים. רחוק מזה. למשל לינוי אשרם, שצפויה לעלות ביום שישי הקרוב להתחרות בשלב המוקדמות בתחרות האישית בהתעמלות אמנותית. היא תבצע שם את תרגיל הסרט שלה כשברקע תתנגן גרסה אלקטרונית-כלייזמרית עכשווית ל"הבה נגילה".
אשרם משלבת בתרגיל צעדי ריקוד חסידיים, והיא יודעת שבמחווה הקטנה הזאת היא פונה ומנגישה את האירוע כולו לקהל המעריצים הישראלי, אבל גם היהודי, שגאה בה ועוקב אחריה באדיקות. את תרגיל הכדור שלה, שאיתו היא מתחרה כבר שנתיים (מתוך הנחה שתגיע לטוקיו), היא תרקוד לצלילי "ביג אין ג'פאן". הפעם קורצת לקהל המקומי.
גם המאמנת של הנבחרת הקבוצתית בהתעמלות אמנותית, אירה ויגדורצ'יק, יודעת לעשות שימוש במוזיקה של התרגילים. באולימפיאדה בריו ב-2016, אז בכלל נכנס הענף לכותרות בארץ, היא בחרה לבנות תרגיל לצלילי "היא רק רוצה לרקוד", ובכך להפוך ספורט סובייטי קשוח לכל-ישראלי שאין מהדורה שלא תשמח לשדר.
הפעם, אולי מתוך אופטימיות זהירה להישג אפילו גדול יותר, היא שילבה בתרגיל את השיר "חי (כן, אני עוד חי)" של עפרה חזה. המתעמלות יזרקו ויתפסו וברקע יתנגן "עם ישראל חי!". אתם מסכימים שאם תהיה שם מדליה, אנחנו נעוף לרקיע כשנשמע את השיר על המרקע?
אבל הסינים בחרו בשימוש פוליטי אחר, שנועד לא רק להרים את המורל לעצמם אלא גם להכניס למארחים. איך הגיבו ביפן? הפעלתי את גיסי היפני לחפש לי כותרות סוערות בעיתונים, אך הוא לא מצא כאלה. הם לא עסקו בנושא בהרחבה. אולי כל האירוע עבר להם מתחת לרדאר (ורק שימח את הסינים), או שאולי הם בחרו בדרכם היפנית לא להאכיל את הטרול.
  • רותי רוסו היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com