דרמה ברוסיה: מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, מתנגד חריף וקולני לשלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין, מת היום (שישי) בבית הכלא שבו הוחזק. כך מסר שירות הכליאה הפדרלי הרוסי.

נבלני, שריצה את עונש המאסר שלו במושבת עונשין מספר 3 במחוז אוטונומי ימאלו-ננץ באזור אוראל, חש לפי ההודעה ברע ואיבד את הכרתו. ניסיונות ההחייאה לא צלחו, והרופאים במקום קבעו את מותו.
בהודעה נכתב כי נבלני מת ככל הנראה מקריש דם, אך קשה כמובן לדעת אם זו אכן סיבת המוות. מצבו הרפואי של נבלני בכלא היה רע, והוא הושאר לא פחות מ-27 פעמים בבידוד מוחלט בתא קטן מאוד, בתנאים קשים.
עורך דינו של נבלני, ליאוניד סולוביוב, סירב להגיב על הדיווח בנוגע למוות ואמר: "לפי החלטה של משפחתו של נבלני, אני לא מגיב על שום דבר. לאלכסיי היה עורך דין ביום רביעי. הכול היה בסדר אז".
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
נבלני בכלא, באחד הדיונים המשפטיים. נשלח ליותר מ-30 שנות מאסר
(צילום: AP)
נבלני נעצר ב-17 בינואר 2021 בנמל התעופה במוסקבה, מיד לאחר נחיתתו מברלין שם שהה חמישה חודשים, טופל רפואית והתאושש מניסיון התנקשות בו באוגוסט 2020, התנקשות שהתבצעה בעיר טומסק בסיביר באמצעות גז עצבים מסוג נוביצ׳וק.
על אף קריאות של רבים שלא יחזור לרוסיה כדי שלא יסכן את חייו ומחשש שייעצר, נבלני שב למדינה - ונעצר. חודש לאחר שובו לרוסיה הוא הורשע בבית המשפט במוסקבה ונגזרו עליו 3.5 שנות מאסר.
נבלני נשא אז נאום תוכחה בסגנון "אני מאשים", ותקף את המשטר ואת הנשיא פוטין. הוא התייחס אז לניסיון להרעילו, להצלתו בנס ולהרשעתו ואמר בבית המשפט: "בעצם הישרדותי ביצעתי עבירה חמורה, תודות לאנשים טובים - טייסים ורופאים. לאחר מכן פגעתי בפוטין עוד יותר בכך שלא הסתתרתי - ואז קרה דבר נורא. הייתי מעורב בחקירת הרעלתי שלי, והצלחנו להוכיח שפוטין הוא שהורה על ניסיון ההתנקשות הזה. זוהי דרך הפעולה היחידה שלו - להרוג אנשים. לא משנה כמה הוא מעמיד פנים שהוא מדינאי דגול, הוא ייזכר בהיסטוריה כמרעיל. היו לנו את אלכסנדר המשחרר, ירוסלאב החכם וולדימיר מרעיל התחתונים". על פי תחקיר שפורסם, סוכני שירות הביטחון הרוסי פיזרו את הנוביצ׳וק בתחתוניו של נבלני.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
פוטין. "ייזכר כוולדימיר מרעיל התחתונים", אמר עליו נבלני
(צילום: EPA/ALEXANDER KAZAKOV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
היה ברור שלנבלני אין סיכוי להשתחרר מכלאו כל עוד הנשיא פוטין בקרמלין, ואכן כעבור זמן מה נפתחו נגדו חקירות חדשות, והוא הורשע שוב ושוב, בין השאר באישומים של הונאה וקיצוניות, עד שעונש המאסר המצטבר שלו תפח ליותר מ-30 שנות מאסר.
עד דצמבר האחרון הוא ריצה את עונשו במושבת עונשין ידועה לשמצה במחוז וולדימיר, 250 ק״מ מזרחית למוסקבה, אך אז נעלם לזמן מה ולאחר זמן דווח כי הוא הועבר למושבת העונשין מספר 3, שבה התנאים קשים עוד יותר. במשך כל תקופת מאסרו סבל נבלני מיחס קשה ומהתעללויות. למרות זאת, נבלני דאג לפרסם באמצעות מקורביו מכתבים פומביים שבהם תיאר את שעובר עליו והמשיך לבקר בחריפות את הנשיא פוטין ומשטרו.
בשנים לפני כליאתו עמד נבלני בראש "הקרן נגד השחיתות", ופרסם אין ספור תחקירים מצולמים של מקרי שחיתות בקרב חברי האליטה השלטונית הרוסית, כולל תחקירו המפורסם ביותר שחשף את ארמונו של הנשיא פוטין לחופי הים השחור באזור סוצ׳י, תחקיר שבו צפו מאות מיליונים.
3 צפייה בגלריה
איטליה רומא הפגנה למען שחרור אלכסיי נבלני
איטליה רומא הפגנה למען שחרור אלכסיי נבלני
הפגנה למען שחרור נבלני
(צילום: EPA)
נבלני עלה לתודעה בזמן המחאה הגדולה ברוסיה לפני יותר מעשור נגד הבחירות הפרלמנטריות שנערכו אז, שבהן נחשפו זיופים המוניים ואי-סדרים. הוא הוביל את הקמפיין הציבורי נגד הממסד - הנשיא דאז דמיטרי מדבדב וראש הממשלה פוטין - עמד בראש ההפגנות, וקרא לבטל את תוצאות הבחירות ולבער את השחיתות. הוא החל לסחוף אחריו צעירים רבים, והפך למעשה למנהיג האופוזיציה החוץ-ממסדית ברוסיה.
נקודת השיא בקריירה הפוליטית של נבלני הייתה בשנת 2013, כשהתמודד בבחירות לראשות עיריית מוסקבה וזכה ל 27% מהקולות. הצלחתו היחסית היממה את הממסד, שמאותו רגע מנע ממנו להתמודד לכל משרה ציבורית, כולל לנשיאות ב-2018, אז נדחתה מועמדותו.
במהלך השנים הפגין נבלני אומץ לב יוצא דופן, אף שנעצר שוב ושוב, לרוב לתקופות קצרות בלבד של כמה ימים. הוא ביקר בפומבי ובחריפות את הנשיא פוטין, וכינה את מפלגת השלטון, "רוסיה המאוחדת" - "מפלגת הנוכלים והשודדים".
מותו בבית הכלא המרוחק היה כמעט צפוי לאור הנסיבות, אך הוא גם סמלי מאוד, ומתרחש בתקופה שבה מבחינות רבות רוסיה חזרה שנים רבות לאחור, בהתחשב בעוצמת הדיכוי הפוליטי ששטף את המדינה בעקבות המלחמה באוקראינה, והיקף המאסרים נגד אנשי אופוזיציה ומבקרי השלטון.