2 צפייה בגלריה
נחל צפית
נחל צפית
נחל צפית
(צילום: AFP)
"לא יעלה על הדעת כי במציאות שבה מוקמות ועדות חקירה ממלכתיות וועדות בדיקה באופן תדיר, לא יוקצה התקציב לוועדת בדיקה שרירה וקיימת": כך כתבו הוריהם של תשע הנערות והנער שנהרגו באסון נחל צפית, במכתב ששלחו לראש הממשלה נפתלי בנט ונחשף הערב (ראשון) לראשונה ב-ynet.

אסון נחל צפית - כתבות נוספות

בשבוע שעבר, כשלוש שנים וחצי לאחר האסון, נודע כי ועדת הבדיקה הממשלתית החוקרת את המחדלים הפסיקה את פעילותה באמצע עקב בעיות תקציב. ההורים החליטו שלא לוותר, ופנו לראש הממשלה בבקשה שיסדיר את התשלום כמה שיותר מהר.
במכתבם, סיפרו כי הופתעו לשמוע על הודעת משרד ההתיישבות לפיה התקציב המוקצה למשכורתה של מרכזת הוועדה הסתיים, וכי בהתאם לכך "הוועדה נאלצה להפסיק לזמן עדים להופיע בפניה". דבר היעדר התקציב פורסם לראשונה ב"כאן רשת ב'".
"מהלך זה בלתי סביר ואינו מתקבל על הדעת", כתבו. "מדובר בוועדה שהוקמה בהחלטת ממשלה ומצויה עמוק בתוך עבודתה". לטענתם, מלבד בדיקה של האסון, הוועדה נועדה גם "לגיבוש ופרסום מסקנות והמלצות לקביעת כללי ברזל שימנעו פגיעה עתידית בחיי אדם".
2 צפייה בגלריה
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
הרוגי אסון נחל צפית
בסוף המכתב, כתבו ההורים לבנט - וכן לשרים נוספים שקיבלו העתק, בהם גם שר החוץ יאיר לפיד, שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ, כי "הוועדה החלה בעבודתה החשובה וקיים הכרח לדאוג כי יועמדו לרשותה מלוא האמצעים הדרושים עד אשר תשלים את עבודתה".

"זו פשוט בושה", אמר איציק אור, אביה של אלה ז"ל. "במדינה מתוקנת לאסון כזה הייתה צריכה לקום ועדת חקירה בשבוע שקרה האסון - וזה לא קרה. מהר מאוד הבנו שאם לא נילחם, זה לא יקרה".
אור סיפר כי בזמנו, ההורים נפגשו עם בנט - שהיה אז שר חינוך, ודרשו להקים את הוועדה, אלא שבנט התנגד. "אנחנו בהלם ואנחנו לא הולכים לוותר", הבהיר אור. "מגיעים לוועדה הזו בכירי משרד החינוך ומגלים את גודל המחדל שנעשה כאן. יש לכל המעורבים אינטרס לקבור את הוועדה. בנט, וליברמן שהיה אז שר הביטחון, ולכן הם עוצרים את הכול ולא מעבירים תקציב".