חרף הביקורת על התקציב המתוקן בצל המלחמה, בעיקר סביב חלוקת "הכספים הקואליציוניים", הכנסת אישרה אחר הצהריים (רביעי) את תוספת התקציב לשנת 2023 בקריאה ראשונה ברוב של 62 בעד מול 53 נגד. חברי המחנה הממלכתי, בראשם השר בני גנץ, התנגדו - אך גם בליכוד לא כולם תמכו.
השר ניר ברקת הודיע שיחרים את ההצבעה, ואכן נעדר ממנה, שר הביטחון יואב גלנט נעדר בשל עיסוקו בניהול המלחמה - וקוזז עם חברת הכנסת שרן השכל, שנמצאת בנסיעה בחו"ל. חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד אמנם תמך, אך אמר במליאה כי "נעשתה כאן טעות חמורה".
2 צפייה בגלריה
הצבעת התקציב במליאת הכנסת
הצבעת התקציב במליאת הכנסת
גנץ התנגד, במליאה ליד נתניהו
(צילום: שלו שלום)
לדבריו, "כבר לפני חודש וחצי התרענו בוועדה שכדי לממן את הוצאות המלחמה הזאת דרושים סכומי עתק. זה לא מה שכיוונו. נעשתה כאן טעות חמורה. פרט לצרכי הלחימה נכנסו לתוספת התקציב הזה כל מיני דברים, חלקם מאוד קרובים ללבי דרך אגב, שלא קשורים ללחימה. עוד לא מאוחר לתקן".
הוא דרש את תיקון התקציב לפני שיעלה שוב במליאה, בקריאה שנייה ושלישית. "צריך להגיש הסתייגות שמורידה ממנו את כל ההוצאות שלא קשורות ללחימה, לטיפול במפונים, בחטופים ובכל הדברים המידיים. ההסתייגות יכולה להיות ממשלתית ויכולה להיות של ועדת כספים. ואז אם זה יקרה אני סמוך ובטוח שבשבוע הבא לא נראה פה מחזה של ויכוחים, ונראה כאן רוב של יותר מ-100 חברי כנסת שתומכים בתקציב הזה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "העברנו בקריאה ראשונה וברוב גדול את התקציב המתוקן לשנת 2023 שמביא בשורות חשובות למילואימניקים, למשפחות המפונות ולעם כולו. תקציב חשוב שיפנה למעלה מ-30 מיליארד שקל לצורכי הביטחון במלחמה ולחיזוק העורף וסיוע למפונים. תודה לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת על האמון".
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר במליאת הכנסת לקראת ההצבעה: "אנחנו כלואים בסיוט. מדינה שלמה כלואה בסיוט. חלק מהסיוט שאנחנו כלואים בו זה התקציב הזה. התחושה הזאת שיש ממשלה שלא אכפת לה באופן טוטאלי מאזרחיה, ממה שעובר עליהם, ממה שקרה לכולנו ב-7 באוקטובר. המדינה הזאת לא תוכל להתחיל את תהליך השיקום שלה כל עוד הם פה - והם צריכים ללכת הביתה".

ברקת החרים - למה לא התנגד?

אחרי שהצביע בישיבת הממשלה נגד תקציב המדינה המוצע, שר הכלכלה ניר ברקת נעדר בתחילת השבוע גם מההצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת על מסגרת הגירעון של התקציב. עוד קודם לכן באותו היום החרים ברקת גם את ישיבת סיעת הליכוד בנושא.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"תקציב גרוע"
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי )
גורמים בסביבת השר אמרו: "הוא הבהיר לנתניהו שלא יצביע בעד תקציב גרוע שירסק את הכלכלה, יש גבול". ברקת דורש מנתניהו להזרים כספים נוספים לטובת הפריפריה והצמיחה הכלכלית. בסביבת ברקת מכחישים שננקט נגדו איום בפיטורים וגם בליכוד אומרים שלא היה איום כזה.
בישיבת סיעת הליכוד בתחילת השבוע עלו טענות קשות נגד שר האוצר סמוטריץ'. יו"ר הקואליציה אופיר כץ טען כי סמוטריץ' מקצץ בכוונה ביוזמות המגיעות מהליכוד לדוגמא חדרי מיון בדרום ובתי חולים בפריפריה. לאורך היום טענו חברי כנסת כי האוצר מתנהג אליהם כאל חותמת גומי, לא מאפשר לשאול שאלות ולא משתף פעולה. חלקם טענו כי סמוטריץ' אף לא משיב לשיחות.