ברקע העיכוב בכניסתה של ישראל לתוכנית היוקרתית שמעניקה פטור מוויזה לארה"ב, חתמו היום (חמישי) השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ושרת הפנים איילת שקד, ביחד עם סגן שגריר ארה"ב בישראל ג'ונתן שרייר, על הסכם בדבר שיתוף המידע (PCSC). זאת כצעד לקראת קידום הפטור מוויזה לארה"ב לאזרחים הישראלים.
כחלק מתהליך הכניסה של ישראל לתוכנית ה-VWP, תוכנית הפטור מוויזות לארה"ב, ישראל כמו יתר המדינות נדרשת לעמוד במספר תנאי סף בינלאומיים שיאפשרו לה להיכנס לתוכנית. בתחילת חודש מרץ ישראל חתמה על ההסכם הראשון בדבר שיתוף המידע והיום נחתם הסכם שני, המרכזי מבין השניים, שיאפשר שיתוף מידע באופן הדדי, הפעם מול ה-FBI.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמר בר לב וג'ונתן שרייר
איילת שקד, עמר בר לב וג'ונתן שרייר
יסדיר מנגנונים להגברת שיתוף הפעולה בין המדינות. השרה שקד, סגן שגריר ארה"ב שרייר והשר בר-לב במעמד החתימה
במסגרת שיתוף המידע יוכלו שתי המדינות לבדוק 1,000 פעמים בשנה טביעת אצבע שנלקחת מהמדינה השנייה ולשאול אודות אזרחים שהורשעו בעבירות פליליות חמורות. "ההסכם חשוב לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות, וגם צעד חשוב בקידום הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. הוא יאפשר חברות חזקה יותר בין המדינות שלנו", אמר סגן שגריר ארה"ב בישראל, ג'ונתן שרייר.
"אני שמחה להגיע היום למעמד החתימה האחרון. חתמנו על כל ההסכמים מול הממשל האמריקני שיאפשרו את הפטור מוויזות, עכשיו רק נשאר לסיים את החקיקה", אמרה השרה שקד במעמד החתימה. "אני מקווה מאוד שבליכוד יתעשתו על עצמם ויאפשרו לנו לסיים את החקיקה. אם זה יקרה אזרחי ישראל יוכלו להנות מפטור מוויזה לארה"ב כבר בתחילת השנה הבאה"
"ביחד עם שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, אנחנו עובדים ברמה היום-יומית כדי לסיים את התהליך עד דצמבר", הוסיפה שקד. "אני מתחייבת להמשיך לקדם את המשימה הכל כך חשובה הזו, ומתכוונת לדרוש גם אחרי הבחירות להמשיך ולעסוק בה על מנת להביא את הבשורה שכל אזרחי מדינת ישראל כל כך מחכים לה".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
צעד חשוב לקראת הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב
(צילום: shutterstock)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "הסכם ה-PSCS הוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל. הוא יסדיר מנגנונים להגברת שיתוף הפעולה בין ממשלת ישראל לממשל בארה"ב בכל הנוגע למלחמה בפגישה חמורה ובטרור, באמצעות מערכות מתקדמות שיאפשרו לנטר ולאתר גורמים חשודים".
בשבוע שעבר העבירו בכירים במפלגות האופוזיציה מסר לשגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, לפיו יתמכו במהלך פגרת הבחירות בשני החוקים שהם תנאי להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. מסרים ברוח זו הועברו לשגריר על ידי גורמים בליכוד, במפלגות החרדיות וברשימה המשותפת.
החוק הראשון שארה"ב מתנה את הפטור מוויזה באישורו הוא API - חוק שעוסק במידע שנמצא על הדרכון של הנוסע. התיקון לחוק בנוגע למצב הקיים יאפשר לרשויות הישראליות - ביקורת הגבולות - למסור לאמריקנים את כל המידע על הדרכון של הנוסע כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא, כדי לתת לאמריקנים אפשרות לסרב את כניסתו עוד לפני המראתו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו והשגריר ניידס. לפני פיזור הכנסת לא היו הסכמות על החוקים
(צילום: יואב דודקביץ ,AP)
החוק השני הוא PNR - חוק שנותן לישראל ולאמריקנים כלים מאוד מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים של פשיעה (הלבנת הון) ועבריינות.
בחודש ספטמבר, עם סיום השנה הפיסקלית (שנת הכספים) בארה"ב, ניתן יהיה לחשב את שיעור הסירוב בבקשות הוויזה של ישראלים לארה"ב. אם ישראל תרד מתחת לשלושה אחוזי סירוב, ניתן לומר במידה רבה של ודאות שישראל התקבלה לתוכנית. הנתון הרשמי יעובד ויפורסם רק בתחילת שנת 2023 - בסביבות החודשים פברואר-מרץ. גורמים שמעורים בנושא אופטימיים שישראל תצליח לעמוד ביעד הזה.
נזכיר כי סביב הצעות החוק שיאפשרו כניסה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה של ארה"ב לא הושגו הסכמות עד מועד פיזור הכנסת, בשל חילוקי דעות בין הקואליציה לאופוזיציה בין השאר על מועד הבחירות. לפני פיזור הכנסת, פנה שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס לאופוזיציה ודחק בחברי הכנסת לאשר את החוקים שממתינים לצורך המהלך.