4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ארי הרו
בנימין נתניהו עם ארי הרו
נתניהו עם הרו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיך הבוקר (רביעי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. החוקר ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם, ראש צוות החקירה בתיק 1000 (תיק המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), המשיך את עדותו. בתיקים האלו נאשם נתניהו בסעיפי מרמה והפרת אמונים, ומו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס, נאשם בהצעת שוחד. משולם סיפר בעדותו בתחילת השבוע כיצד החלה החקירה וכיצד נפתחו התיקים שבהם מואשם נתניהו. סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, חוקר אותו נגדית.
החקירה הנגדית היום התמקדה תחילה בהסכם עם עד המדינה ארי הרו, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, ובמשא ומתן שהתנהל עימו. "כורש ברנור (קצין בכיר במשטרה שהיה מעורב בחקירה – ג"מ) אמר להרו שייתן את כל מה שידע על אירועים פליליים ופסולים נגד אחרים בעשר השנים שבהן שירת בלשכת ראש הממשלה. תגיד לי עכשיו רשימה. כנגד סגירת התיק בפרשת H3. (החקירה שבה נחשד הרו בפלילים)", אמר חדד.
משולם השיב כי "זה חלק מצוין ממשא ומתן, שיח מעולה, כך מנהלים משא ומתן". חדד אמר כי "ככה צדים ראש ממשלה". ומשולם חזר על דבריו: "כך מנהלים משא ומתן". חדד שאל, "זה לא מסע דיג?" ומשולם השיב: "ממש לא. רק בעיוותים שלך".
חדד המשיך בחקירה: "אתם מבקשים ממנו (מהרו) סחורה שאין לו לתת". חדד הציג תמלול מחקירת הרו במשטרה, שבה אומר הרו לברנור: "אם תיתן לי עוד רמז, יכול להיות שאזכר במשהו". ברנור עונה: "אני לא צריך לרמוז, אתה צריך לתת". הרו אומר, "אז אני נתתי", וברנור משיב: "אנחנו פה מנסים לחלוב אותך".
4 צפייה בגלריה
אבי משולם
אבי משולם
משולם. "עשינו פעולות חקירה מותרות"
(צילום: יואב דודקביץ')
משולם אמר על כך: "מעולה. תספר כמה פעמים עבדך הנאמן אומר לארי הרו, 'מבקש ממך רק את האמת, לא לרצות אותנו, לא יותר ולא פחות'. אני אומר את זה מספר פעמים. אנחנו במסגרת התנהלות של מו"מ עם אדם שיושב איתנו לראשונה, הוא לא תמיד יושב ושופך (מידע). זה סוג של שיג ושיח. ישבנו עם הרבה עדי מדינה וזה סוג של התנהלות, גם מועמד לעד מדינה, קשה לו מאוד להיפתח. לא תמיד הוא מספר, הוא אומר 'זה הכול', ברור לנו מהניסיון שלא תמיד כך ולכן מתנהל שיג ושיח". חדד הוסיף: "במסווה של רדיפת אמת אומרים לו 'תגיד את האמת'. הוא אומר 'אין לי'".
חדד: "מי אישר לחקור הטיית פריימריז? חשבתם שנתניהו צריך להטות את הבחירות מול פייגלין כדי לנצח?". משולם: "זה עלה מול היועץ והיה אישור לחקור". חדד: "ארי הרו לא מספר על קשר עסקי בן פאקר למילצ'ן". משולם: "לא זוכר". חדד: "מספר שמילצ'ן ערך היכרות בין פאקר לראש הממשלה. לא התעכבתם על קשר בין שני בעלי ההון?". משולם: "נכון". חדד: "היית מאוכזב מעדות הרו?". משולם: "פרשנות שלך. כשאמרתי שצריך 'לחלוב אותו', זה סוג של שיח שאמרתי לעדים אחרים".
בהמשך הסביר משולם כי "הדברים שהרו אמר הם חלק מתיק 1000. בעקבות הדברים שלו חקרנו גם את הדס קליין ויונתן חסון על נושא המתנות, עקב עדות הרו ובן כספית. את קליין חקרנו בגלל פאקר. רק אחרי שנה חתמנו על הסכם עד מדינה עם הרו, רק אחרי שהשיג דברים נוספים בנוגע לתיק 2000. לא מיהרנו לאף מקום. היועץ החליט שיש מקום לחתום איתו לאור הראיות".
חדד שואל על מידע שהעביר הרו בנוגע לקשר בין מילצ'ן למוזס ולבעל הון נוסף שהתעניינו ברכישת "ידיעות אחרונות". חדד שאל: "הוא (הרו) מסביר שוב שפאקר מיודד עם מילצ'ן ואולי גם הוא יכול לרוכש את ידיעות?", ומשולם השיב: "נכון".
בהמשך התייחס חדד לחקירה אחרת. "הרו סיפר שנרכשו סיגרים ושמפניות לנתניהו הרו אמר שמי שיכול לשפוך אור על הנושא הם עדנה חלבני ויאיר קספריוס (עובדים במשרד ראש הממשלה)", אמר חדד. משולם השיב כי "לא חקרנו אותם". חדד שאל האם נושא הסיגרים והשמפניות עלו בחקירת הרו: "בהודעות הכתובות של הרו אין מילה על מילצ'ן והסיגרים. מתי הופקו התמלילים?".
4 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
קליין. "נחקרה בגלל פאקר, לא ידענו שהיא העוזרת של מילצ'ן"
(צילום: עמית שאבי)
משולם: "לא מעניין, לא רלוונטי בגלל שהפרקליטות הייתה שם". חדד: "שלא יגיד 'לא מעניין' או תשובות מחוצפות של עד שהיה צריך לחטוף בבית המשפט מכה על הראש". משולם: "אל תרד לרמה הזאת כי גם אני יודע לרדת. יושב פה קצין משטרה מולך, אתה לא תדבר אליי בצורה כזו, לא אתן לך להתבטא כלפיי בצורה כזאת. תכבד אותי כמו שאני מכבד אותך". השופטת: "לא להתבטא כלפי העד כך. משולם, תענה על השאלה". חדד: "כמובן שלא הייתה כוונה למכה פיזית. שיענה".
חדד חזר על השאלה מתי תומללו השיחות ומשולם שב על תשובתו: "לא רלוונטי. הפרקליטות ליוו אותנו במהלך כל התשאולים". חדד טען כי ליועץ המשפטי לממשלה "לא הגיע מידע על מילצ'ן ושמפניות מהרו", ומשולם השיב כי "היינו מעדכנים את היועץ".
חדד שב לנושא העיתונאי בן כספית שמסר עדות ראשונית בתיקי האלפים. הוא הציג דברים שכספית כתב באחד הפרסומים שלו: "בחודשים האחרונים כמעט לא התייחסתי לבדיקה המתנהלת בעניינו של ראש הממשלה, פסלתי את עצמי. הסיבה הייתה העובדה שבמהלך הבדיקה פנו אליי גורמי משטרה וביקשו סיוע, חומרים שאליהם הגעתי במהלך תחקירים עיתונאיים, הנעשה סביב נתניהו, לא ששתי לבקשת החוקרים, הם הפעילו לחץ כבד. בסופו של דבר נעתרתי והחלטתי להדיר לעת עתה מסיקור החקירה. חששתי שאני עלול לזהם את החקירה".
חדד שאל את משולם אם נחשף לדברים, ומשולם השיב כי הוא "לא קורא תקשורת. תשאל את בן כספית על דבריו שהוא כותב". חדד המשיך להקריא מדברי כספית. "בן כספית כתב: 'סגירת תיק ללא חקירה תהיה פשע'. זה גרם לך לכעס שלא מאפשרים לכם לחקור?", שאל חדד. משולם השיב כי "אני זוכר לגבי הנושא של אודליה כרמון, חשבנו וגם אני חושב עד היום שהיו צריכים להמשיך להעמיק בבדיקה, אבל היועץ בשלב זה לא אפשר לנו. כעס זו פרשנות, אנחנו לא יריבים, יש דיון מקצועי. באה המשטרה, אומרת את דעתה ובסוף מחליט היועץ. פעם ראשונה שאני מעיד על כתבות בתקשורת, זה מדהים אותי".
4 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
חדד: "הדלפות זה פלילי". משולם: "הדלפה זו עבירה פלילית. חמור מאוד, בראש ובראשונה פוגעת בחקירה. לכן אנחנו עוברים פוליגרף. זה הכי מקומם אותי". חדד: "חקרתם את יאיר נתניהו שישב בדירת ג'יימס פאקר. סיפרת ב-2016 שאדם מסר לך מידע על נושאים הקשורים לנתניהו". משולם: "נכון. אדם שיש לו חיסיון על זהותו באישורו של היועץ שמסר מספר נושאים".
בעקבות המידע שמסר אותו אדם נחקר רועי רוזן, הנהג שהקליט את יאיר נתניהו. חדד שאל "מה העבירה שחוקרים על יאיר נתניהו?", ומשולם השיב כי "היועץ אישר לנו מכיוון שהעלנו שיש חשד למתן טובות הנאה על ידי איש עסקים לבנו של ראש הממשלה. לא ידענו את האינטרסים הכלכליים שלו ולכן היועץ אישר לנו לבוא ולחקור".
חדד: "נכון, יש אישור כזה. אבל בנו של רה"מ בגיר, יכול לישון איפה שהוא רוצה. איזו עבירה?".
משולם: "ניתן לנו האישור לבדוק מימון שעליו לא ידענו כמה פעמים, גם מימון מאבטחים (על ידי המדינה) שמגיעים לשם. לבדוק מתן טובות הנאה על ידי פאקר לבן משפחתו של ראש ממשלה, לא ידענו מה מהות היחסים. גם עלה מהרו שהוא איש עסקים שקרוב למילצ'ן. עלה שהוא רצה לרכוש את 'ידיעות אחרונות'".
מאוחר יותר סיפר משולם כי בזמן ההפסקה בדיון ניגש אליו אדם ואמר לו: "אתה בושה למשטרה". הוא הצביע עליו בעודו יושב באולם. השופטת הורתה לאיש, תומך נתניהו, לצאת מהאולם. האיש יצא וסינן: "הוא באמת בושה למשטרה". חדד גינה את דבריו: "גם כשאנחנו חלוקים אנחנו מגנים אמירות אישיות".
חדד המשיך בחקירה הנגדית ושאל האם "הנהג לא מבסס את התיאוריה שלכם, שפאקר מממן את נתניהו?". משולם השיב לו כי "היה לו מושג".
חדד: "אתם באים למלון, תופסים מצלמות וחוקרים את 'הפשע המחריד', שיאיר נתניהו ישן בדירה של משיהו". משולם: "עשינו פעולות חקירה מותרות". חדד: "היה שם איש ציבור נוסף שהגיע. למה לא חקרתם אותו?". משולם: "העלנו בפני היועץ ולא בדקנו את זה, ביקשנו לבדוק".
חדד טען כי החוקרים הרחיבו את החקירה מעבר לגבולות שהציב היועץ המשפטי לממשלה בחקירת הסיגרים והשמפניות. "פורצים גבולות, הרי זו חקירת רצח, מותר לעשות הכול", אמר חדד. הוא טען גם שהחוקרים ידעו מה לשאול את קליין בעקבות חקירות קודמות של כספית והרו ומידע נוסף, אך למרות שהיועץ לא מאשר את הקו של לחקור אותה, הם חקרו בכל זאת בנושא הסיגרים והשמפניות.
משולם: "בהתחלה לא ידענו שקליין היא העוזרת של מילצ'ן. איזה שטויות. אני אומר לך חד משמעית, לא ידעתי. ידענו שהיא רק העוזרת של פאקר". חדד: "בריאיון העד שלך נתת הסבר לשיטתך, תירוץ לשיטתנו, למה הוצאת צו חיפוש לחברות בשליטת מילצ'ן למימון ואמרת, 'מידע זה התווסף על המידע שהיה במשטרה על הקשר בין מילצ'ן לפאקר על בסיס העדות של ארי הרו'. ארי הרו לא מספר לכם על קשר עסקי בין מילצ'ן לפאקר, הוא אמר שהם מיודדים וחברים, שמילצ'ן הכיר את ראש הממשלה לפאקר, אבל לא מידע עסקי". משולם: "כן. ואז גילינו שזאב פלדמן הוא רואה חשבון בחברה ששניהם שותפים לה". השופט בר עם: "הנתון לכאורה של שמפניות וסיגרים שעברו ממילצ'ן, לא ביקשתם בשלב הזה לחקור את זה, אם זה מעורר חשד סביר?". משולם: "פרקליט המדינה אמר שצריך לבדוק את נושא המתנות של ארנון מילצ'ן, שלדון אדלסון, רון לאודר. היועץ סיכם בצורה די לקונית לחקור את נושא טוהר המידות, הוא לא חזר על השמות שהעלה פרקליט המדינה. לאחר הפגישה עם אותו אלמוני, כשעלו רשימת נושאים עלה השם של ג'יימס פאקר". השופטת פרידמן פלדמן: "זה לא עונה על השאלה של השופט בר עם, למה כשחקרתם את הדירה לא חקרתם את המתנות שעלו קודם?". חדד: "כי לא היה להם אישור". משולם: "לא הייתה מניעה לחקור, חקרנו בשלב זה את הדירה".