1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
הצוותים לשיחות בבית הנשיא. אופטימיות זהירה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בעוד כשבוע וחצי, ב-1 במאי, תשוב הכנסת לפעילות אחרי פגרת החגים הקצרה, כשברקע ממשיכות להתנהל בבית הנשיא השיחות בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה על מתווה פשרה בנושא המהפכה המשפטית. חזרתה הצפויה של הפעילות בוועדות ובמליאה מעוררת את השאלה אם בכך משורטט חלון זמנים מוגדר להכרעה בשיחות. באופוזיציה מקפידים בימים האחרונים לחדד את המסר שלפיו אם אפילו פסיק מהחקיקה יקודם - הם יעזבו את בית הנשיא.
נכון לרגע זה נראה שהמחלוקות העיקריות בין הצדדים נוגעות לאופן שבו ימונו שופטים, ובעיקר האופן שבו ימונה הנשיא הבא של בית המשפט העליון. כלומר, האם תבוטל שיטת הסניוריטי, שלפיה ממונה השופט הוותיק ביותר המכהן, ובכך תוכל הקואליציה להחליט על זהותו בעצמה ולהצניח גורם חיצוני. באופוזיציה אין כרגע הסכמה על סדר העדיפויות: גורמים המעורבים בשיחות אומרים כי ביש עתיד מתעקשים לנעול את נושא מינוי הנשיא ולוודא שלא יבוצע מחטף. מנגד, במחנה הממלכתי דוחפים להכריע קודם דווקא את סוגיית הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
נכון לרגע זה הוחלט להשאיר בצד את המחלוקת על אופן מינוי נשיא העליון, ולהמשיך לדון בנושאים אחרים. נציגי הליכוד בדיון העלו אתמול (שלישי) את המודל שלדעתם יש ליישם בוועדה לבחירת שופטים: חמישה נציגים שיהיו מזוהים עם הקואליציה, חמישה נציגים שיהיו מזוהים עם האופוזיציה ושופט בדימוס שיהווה קול מכריע. נציגי האופוזיציה מסרבים למתווה זה, ומנמקים זאת בכך שהיעדרות שופטים מכהנים מהוועדה משולה לכינוס פורום מטכ"ל ללא הרמטכ"ל. בליכוד עונים שהאופוזיציה תוכל להחליט להכניס לוועדה שופטים על חשבון המכסה שלה.
באופוזיציה פועלים להשאיר את הרכב הוועדה קרוב ככל האפשר לזה הקיים כיום בטענה שהוא מבטא איזונים נכונים. "האופוזיציה לא אמורה לתת בעצמה את הייצוג לשופטים", אמר גורם המעורב בשיחות. "לא בא בחשבון שהוועדה תתנהל בלי אף שופט מכהן בחדר. ההרכב המוצע מוזר. יש בו אנשים שלא נושאים באחריות".

נושא נוסף שכבר עלה לדיון בשיחות בבית הנשיא נוגע לסוגיות חקיקה. עדיין קיים ויכוח באיזה רוב יוכל בית המשפט לפסול חוק יסוד, ובאיזה רוב יוכל להיפסל חוק רגיל הסותר חוק יסוד. בקואליציה מעוניינים ברוב מוחץ של שופטי ההרכב, ואילו באופוזיציה טוענים שהדרישה מוגזמת.
באשר לשאלה באיזה רוב יחוקק חוק יסוד עלו כמה אפשרויות: ביש עתיד ביקשו גרסה מחמירה ביותר של 80 ח"כים, במחנה הממלכתי אמרו שיסתפקו גם ב-70 ואילו הליכוד מעוניין ברוב של 61 אצבעות בלבד. ניכר ששני הצדדים מסכימים שיש לתת מעמד מיוחד לחוקי היסוד וההערכה היא שתהיה הסכמה על כך שחוק יסוד יחוקק בארבע קריאות.
חרף המחלוקות, מעורבים בשיחות בית הנשיא הביעו השבוע אופטימיות זהירה. ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) אמר: "יש הרבה על מה לעבוד - אבל יש גם עם מי לעבוד. התחלנו לדון בנושאים לעומקם". מן הצד השני אמרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "יש פערים בין הצדדים, אבל יש גם דיון ענייני והבנה שצריך לתת הזדמנות אמיתית להגיע להסכמות".
בתחילת השבוע הודיעה מפלגת העבודה על פרישה מהשיחות, וח"כ אפרת רייטן אמרה: "זה לא סוד שהיינו חשדניים, גם כלפי הכוונות האמיתיות של נתניהו והשליחים שהוא שולח. הם מודים שמה שהם הציעו היה לקחת אותנו למדינה דיקטטורית לגמרי".