יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען הערב (ראשון) כי שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין. "לא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר. מי שכשל בשמירה עליו הם לא אנשי הימין והציונות הדתית, לא המתנחלים, אלא שירותי הביטחון שלא רק כשלו בשמירה עליו, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", אמר סמוטריץ'.
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
סמוטריץ' נואם בכנסת, הערב
( צילום: שלו שלום)
יו"ר הציונות הדתית, שנאם מעל דוכן הכנסת לרגל ציון 27 שנים לרצח רבין, התייחס בדבריו לסוכן השב"כ לשעבר אבישי רביב, שנגדו נטען כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין. נגד רביב, סוכן שב"כ שזכה לכינוי "שמפניה", הוגש כתב אישום בגין אי מניעת רצח ראש הממשלה. רביב טען כי דיווח למפעיליו על כוונתו של עמיר לפגוע בערבים אולם הם לדבריו לא עשו דבר, וטען כי סוכנים נוספים ידעו על כוונותיו של עמיר לרצוח את ראש הממשלה, אך נמנעו מלדווח על כך.
רביב טען ששמע את עמיר מתבטא על "דין רודף" שחל על רבין, אבל אמר שלא סבר שמדובר בכוונה רצינית - ולכן נמנע מלדווח עליה. רביב טען עוד כי מעולם לא תודרך להתמקד בהשגת מידע על כוונות אנשי ימין לפגוע באישיות ציבורית. ראש היחידה להפעלת סוכנים בשב"כ, המכונה "עדין", העיד במשפט כי רביב לא ידע על הכוונה לרצוח את רבין. רביב, יש לציין, זוכה לבסוף פה אחד מהעבירה המיוחסת לו.
גורמים בכירים בשב"כ אמרו ל-ynet הערב כי הם מביעים זעזוע על ההתבטאות מעל בימת הכנסת ביום הזיכרון לרצח רבין. "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני", אמרו הגורמים.
במהלך נאומו, הסביר סמוטריץ' כי "ביקשתי לנאום בישיבת הזכרון כדי לבקש: 27 שנים אחרי הרצח הנורא, תנו גם לי, תנו גם לנו, להיות שותפים ליום הזה. אני זוכר את עצמי כנער בן 15 שומע את איתן הבר ז"ל מבשר בקול רוטט, זוכר את עצמי נדהם ומתעטף בצער רב וביגון עמוק על רצח ראש ממשלת ישראל, אבל התחושה הזו נמשכה דקות ספורות בלבד. מיד עם היוודע דבר הרצח הנורא הוקם מפעל ההאשמה שגם 27 שנים אחרי מייצר עוד ועוד האשמות נגד יותר מחצי מהעם המואשם באחריות לרצח שביצע הרוצח השפל יגאל עמיר".
3 צפייה בגלריה
אבישי רביב
אבישי רביב
אבישי רביב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סמוטריץ' שיבח את בני משפחתו של רבין על שבחרו שלא לנאום ביום הזיכרון הממלכתי. "זה מסר של פיוס. בואו נהיה שותפים", פנה אליהם. "לרבין זכויות גדולות בתקומת עם ישראל בארצו, אבל הוא גם היה ראש ממשלה שהוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום בדמות הסכמי אוסלו. אמרנו את זה אז ומותר לומר זאת גם היום".
לדבריו, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה כי "שיא החוצפה עד כה נשבר כששר מיועד השתמש באזכרה הפרלמנטרית לרבין כדי להפיץ תיאוריית קונספירציה ולהאשים את השב"כ ברצח. יש רק לקוות שהשיא לא יישבר שוב בשנה הבאה כשיעלה לנאום זה שתלש את הסמל של הקדילאק".
ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה כתב בטוויטר בתגובה לנאומו של סמוטריץ': "הסכם קואליציוני ראשון בין נתניהו והציונות הדתית: סמוטריץ' ימלא את מקומו בתפקיד הקוזק הנגזל. נאום מביש בישיבת הזיכרון לרה"מ רבין בכנסת".

נתניהו: "לצאת מהשוחות ולעבוד יחד"

לפני סמוטריץ' נאם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. בפתח נאומו אמר כי "חילוקי הדעות לא ייעלמו, וזה בסדר. אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק-ההתנצחות בין המחנות - צריך לצאת מן השוחות ולדעת לעבוד יחד. צריך לנהל את הוויכוחים באחריות ובשיקול דעת. צריך לדעת על מה להסכים. מותר להתווכח, אבל מנגד צריך לדעת על מה כן להסכים. אינני מסתיר את חילוקי הדעות שלי עם ראש הממשלה יצחק רבין. הזהרתי מפני הסכנות שטמונות במסירת שטחים לפלסטינים. אני הייתי נאמן לאמת שלי, כפי שיצחק רבין היה נאמן לאמת שלו".

נתניהו גם התייחס לסוגיות המדיניות שעל הפרק, לקראת כניסתו הצפויה ללשכת ראש הממשלה בפעם השישית. "נמשיך לעצור את איראן בניסיון להתחמש בנשק גרעיני. ישראל חייבת להיות מאוד חזקה. אף שעדיין אין הסכם קבע עם הפלסטינים, ולא נראה כזה באופק, בעיקר בגלל הסרבנות הפלסטינית, ישראל צריכה את השליטה הביטחונית בכל ישראל", אמר.
לפני נתניהו נאם ראש הממשלה יאיר לפיד שאמר כי "רבין הבין בכוח. הוא לחם כל חייו והיה רמטכ"ל ששת הימים, חייל של המדינה בגלל שהבין בכוח. הוא ידע שכוחה של מדינת ישראל צריך להיות בנוי על יסודות אמיתיים וחזקים במיוחד". הוא שלח עקיצה ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר: "הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם, זהו נשקם של הפחדנים. נשקו של יגאל עמיר".
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
גנץ. "אלה בדיוק אותן צרחות, עליי"
( צילום: שלו שלום)
בסיום הוסיף: "נהוג לומר שאפשר לרצוח אנשים אבל אי-אפשר לרצוח רעיונות. זה לא נכון, אפשר לרצוח רעיונות הרעיונות היפים ביותר נרצחים ברחבי העולם בכל יום. מה שיקרה בתפיסת העוצמה של רבין תלוי בנו, במה שנעשה בשנים הקרובות. אם ישראל תזנח את שלטון החוק, ואת הקשרים שלנו עם הקהילה הבינלאומית ותזנח לחלוטין את האמונה בשלום. ישראל תהיה חלשה יותר ורעיונות רבין ייקברו לצידו".
אחרי השניים עלה לנאום גם שר הביטחון בני גנץ, שמצא בנאומו קווי דימיון בינו לבין ראש הממשלה לשעבר רבין. בנאום מלא זעם הוא סיפר על ביקורו בכותל המערבי בלילה שלפני הבחירות, ועל הקריאות שספג שם מצעירים. "הכנסתי פתק לכותל 'שיבוא שלום עלינו ויהיה שלום בתוכנו', ואני מוצא את עצמי פסיק ליד רבין. מקבלת אותי חבורת אנשים בצרחות נוראיות 'רוצח', במשך 20 דקות שלמות. אלה בדיוק אותן צרחות, עליי".