3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
השר איתמר בן גביר. שוקל את צעדיו
(צילום: AFP)
בקואליציה אין הסכמה לגבי עצירת חקיקת חוקי המהפכה המשפטית - והמתנגד העיקרי הוא השר לביטחון לאומי: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רוצה לעצור את החקיקה. ש"ס ויהדות התורה מגבות אותו, אך מצד שני יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מתנגד נחרצות לעצירה. גם יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הודיע כי הוא מתנגד לעצירת החקיקה, ובמקביל בליכוד מארגנים קבוצת חברי כנסת שיעבירו מסר לנתניהו שאם הוא יעצור את החקיקה - הם לא יצביעו איתו יותר.
נתניהו, שהיה אמור לנאום, דחה בינתיים את הצהרתו וקודם לכן הוא ייפגש בצהריים (יום ב') עם בן גביר. יו"ר עוצמה יהודית צפוי לטעון בפגישה כי "עצירה היא שגיאה קשה. פרס לאנרכיסטים". לדבריו, "אפשר להמשיך את החקיקה ובמקביל לנסות לדבר". בשלב זה הוא לא מתכוון להפיל את הממשלה.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן
בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן
נגד עצירת החקיקה. סמוטריץ' ורוטמן
(צילום: עמית שאבי)
בתוך כך, גורמים בכירים בקואליציה פועלים לקדם פתרון למשבר הפוליטי-חברתי ומציעים לצאת למשאל עם על הרפורמה המשפטית ולהעביר בחקיקה החלטה בנושא. היוזמה מגיעה על רקע ההבנה, לדעת אחד הבכירים המובילים את המהלך, כי זו הדרך הנכונה להתקפלות מהרפורמה בצל המחאות הגוברות. "אם כבר אנחנו מפסידים, אז לכל הפחות הפסדנו בדרך דמוקרטית ולא באמצעות מיעוט שהשתלט וניצח", אמר הגורם הבכיר מהקואליציה ל-ynet.
בעוצמה יהודית קוראים להמשיך כאמור את חקיקת חוקי המהפכה המשפטית. בן גביר הזהיר בפגישה של ראשי הקואליציה כי עצירת החקיקה "עלולה להביא לפירוק הממשלה". בהמשך אמר בן גביר כי ישקול צעדיו, ועדיין לא ברור אם בכוונתו לפרוש מהממשלה ולתמוך בה מבחוץ או שיוביל לפירוק ממשלת הימין. בן גביר כתב בהמשך בהודעה שפרסם כי "‏היום הזה נפל דבר בישראל. הקולות של הטייסים שווים יותר מהקולות של גולני ומג"ב. הקולות של צהלה שווים יותר מהקולות של דימונה ובאר שבע, והקולות של אנשי ההייטק שווים יותר מעובדי הכפיים. אסור לעצור את הרפורמה במערכת המשפט ואסור להיכנע לאנרכיה".
במקביל, מפלגת הציונות הדתית הודיעה הבוקר כי היא מתנגדת לעצירת חוקי המהפכה המשפטית. "אחרי הרבה התלבטויות והתייעצויות עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן", נכתב בהודעה המפלגה - שבה לא היה אולטימטום או איום במקרה שבו החקירה כן תיעצר. "עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיים את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכח על הדמוקרטיה הישראלית. נבחרנו כדין וקיבלנו מנדט ברור מהעם להחזיר את האיזונים לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים לרוב העם את השמעת קולו ואת המשך התיקון ההיסטורי החשוב הזה".

בהודעת מפלגתו של בצלאל סמוטריץ' נכתב עוד כי "הימים האחרונים, שבהם קבוצות מיעוט שצברו לאורך השנים כח חסר מעצורים בממסדים השונים, ולא מהססות לעשות בו שימוש אלים ודורסני נגד הרוב, קמים על הדמוקרטיה ודוחפים בעיניים פקוחות לתהום ולפירוק מרכיבי היסוד של העם והמדינה - רק ממחישים את נחיצות הרפורמה ואת החזרת הכח לעם".
מנגד, נשמעים קולות אחרים בציונות הדתית. שר העלייה הקליטה, אופיר סופר, אמר: "אנחנו נמצאים בטירוף, ישנם מעט מאוד תהליכים שצריכים לעבור באופן כזה. הסיבה היחידה להתנהלות כזו כוחנית בכזו רוח סערה צריכה להיות קיומית ביטחונית. מעבר לכך הכשלון שלנו בהובלת התהליך מחייב אותנו לקחת אחריות ולבנות אותו נכון ומחדש לא להאשים את הצד השני בחוסר האחריות שלו ויש לו מלא כזו. אין שום שינוי במדינה שנכון להוביל אותו באופן הזה. אני מודאג מאוד וסבור שעלינו לגלות מנהיגות".
בעקבות ליל מחאה חסר תקדים, שבו יצאו המונים להפגין ברחבי הארץ לאחר פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, התקיימו בלשכת ראש הממשלה דיונים לגבי המשך החקיקה, שבהם השתתפו חברי סיעות. ככל הנראה יודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על עצירת החקיקה. במקביל, יו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע על בקשתו שלא לקיים דיון בהצעת חוק "דרעי 2" - שהייתה אמורה לעלות הבוקר לאישור סופי במליאת הכנסת.
3 צפייה בגלריה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
"יש לקחת אחריות ולבנות את התהליך נכון". השר אופיר סופר
(צילום: מוטי קמחי)
מי שעוד מתנגד לעצירת החקיקה הוא יו''ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, שפנה לנתניהו ולראשי הקואליציה: "המשיכו במה שהתחלנו, כלומר בתיקון ובהחזרת האיזון בין הרשויות. כניעה שלנו תהווה מתן אישור סופי לכך שאין עוד כל טעם בבחירות דמוקרטיות בישראל, ובעצם בזה ישראל תהפוך למדינה דיקטטורית, שבה הדיקטטורים הם האליטות בבית המשפט העליון, בתקשורת ובפקידות הבכירה במערכות הציבוריות".
בינתיים אישרה הבוקר ועדת החוקה, שבראשה עומד חבר המפלגה ח"כ שמחה רוטמן, את ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקראת קריאה שנייה ושלישית. בסיום ההודעה נכתב כי במפלגה מסכימים לעצור את החקיקה, לאחר שהצעה זו תאושר באופן סופי. "לאחר העברת החקיקה, שתאזן את הרכב הוועדה למינוי שופטים, ניתן יהיה לעצור ולהושיט יד להידברות עם כל מי שיחפץ בכך, מעמדה של כבוד הדדי והכרה בתוצאות הבחירות ולא מתוך כפייה אלימה של דעות המיעוט".
פורסם לראשונה: 09:37, 27.03.23