משרד הבריאות מגבש תוכנית להסרה הדרגתית של הגבלות הקורונה שהוטלו בעקבות התפרצות זן האומיקרון. עיקרי התוכנית כבר הוצגו בפני ראש הממשלה נפתלי בנט אשר נוטה לקבל אותם. הערב (יום ד') צפוי דיון מכריע במשרד הבריאות שבו יגובשו ההמלצות, ואלו יוצגו מחר בדיון שיקיים בנט - אשר במקבל קיים כבר כמה התייעצויות בנושא.
בין השאר, ישנה כוונה לפתוח את ישראל שוב לתיירים ולאפשר כניסת ילדים, מה שיאפשר חידוש תיירות של משפחות. בהמשך יבוטל התו הירוק באירועים ובכנסים. מתווה החינוך וחובת מסכות בחללים סגורים יימשכו בינתיים, ויישקלו מחדש בעוד שבוע.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
נתוני התחלואה משתפרים. מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
 יואל רזבוזוב נפתלי בנט
 יואל רזבוזוב נפתלי בנט
"לתת ודאות לתעשיית התיירות". השר רזבוזוב ובנט
(צילום: קובי קואנקס, יונתן זינגל)
בישיבת קבינט המומחים שהתקיימה אתמול נרשם קונצנזוס לגבי זה שאין להסיר מסכות כרגע. בנוסף הוצגו נתונים שמראים כי שיעורי ההימצאות בביוב של הווריאנט BA2 גבוהים יותר מהמצופה.
שר התיירות יואל רזבוזוב הוא שלחץ לפתיחת ישראל לתיירות, וגם הבוקר שוחח עם השרים במטרה לגייסם לתמוך בכך. לפני שבועיים כתב רזבוזוב לבנט: "שעה שברור כי 'גל האומיקרון' מגיע לסיומו, עלינו לפעול ולתת ודאות לתעשיית התיירות. לאור אי מתן חיסון לילדים עד גיל 18 במדינות רבות בעולם, עלינו לקבוע כי מ-1 במרץ יורשו להיכנס לישראל ילדים לא מחוסנים המלווים בהורים מחוסנים. הדבר נהוג במדינות רבות בעולם ואל לנו להישאר מאחור בתחום זה".
"במקביל, יש למצוא פתרונות לסוגיית כניסת המחלימים לישראל", הוסיף רזבוזוב באותו מכתב. "זאת בשל הסיכון הרפואי הנמוך הקיים הטמון בכך, אם בכלל, ובפוטנציאל התיירותי הרב והלא מנוצל הגלום. אני סבור כי ניתן להתגבר על הבדלי ההגדרות בין המדינות השונות, על ידי דרישה לקיום בדיקות נוספות. החלטה נחושה שלנו היום עשויה להביא להתאוששות בתעשייה כבר בטווח זמן נראה לעין, ובדגש על חופשת הפסח שבה צפויות להגיע משפחות תיירים רבות".

ירידה של יותר מ-25% בחולים קשה

הסרת ההגבלות המסתמנת מתרחשת על רקע מספר המאומתים היומי, שרחוק מאוד מהשיא שנרשם בסוף החודש שעבר, וגם התוצאות של הירידה בתחלואה כבר נראות היטב בבתי החולים. מספר החיוביים לקורונה המאושפזים במצב קשה עומד הבוקר על 927, לעומת 1,255 חולים במצב קשה שהיו מאושפזים רק לפני 10 ימים. מדובר בירידה של יותר מ-25%.
3 צפייה בגלריה
דורון גזית
דורון גזית
"רואים את שוך הגל החמישי". פרופ' גזית
(צילום: קובי קואנקס)
גם במספר החולים קשה החדשים, החיוביים לקורונה, חלה ירידה חדה ואתמול – לראשונה זה יותר מחודש – אושפזו פחות מ-100 חולים קשה חדשים. לפי נתוני משרד הבריאות אתמול אושפזו 99 חיוביים לקורונה במצב קשה, זאת לעומת שיא של 230 ביממה ב-31 בינואר. יש להדגיש כי בגל האומיקרון חולים קשה מחלימים בקצב מהיר יותר מגלים קודמים.
ירידה נרשמה גם במספר המאומתים ואתמול אובחנו בישראל 20,340 חיוביים לקורונה. זאת, לעומת שיא של מעל 85 אלף ביום, שנרשם ב-23 בינואר. מקדם ההדבקה ממשיך לרדת באיטיות והוא עומד על 0.68 – דבר המעיד על דעיכת המגפה באופן משמעותי – כך שכל שלושה חולים מדביקים מעט יותר משניים.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 9,651 חיוביים לקורונה, חמישה מהם אתמול. מתחילת החודש נפטרו 685 חיוביים לקורונה, 192 מהם בשלושת הימים הראשונים של פברואר. בימים האחרונים חלה ירידה במספר הנפטרים על פי דף הנתונים של משרד הבריאות, אך כיוון שהמשרד נוהג לעדכן נתונים על פטירות באיחור ניכר מאוד, אי אפשר לומר זאת בוודאות.
על רקע נתונים אלה, פרופ' דורון גזית מהאוניברסיטת העברית אמר הבוקר לאולפן ynet כי "אנחנו כבר רואים את שוך הגל החמישי". לדבריו, הירידה במספר המאושפזים תתגבר בימים הקרובים. "מה שקרה השבוע זה שמספר המחלימים ממצב קשה החל להיות גבוה יותר ממספר האנשים שמתאשפזים, וזה גורם לירידה החדה שאנחנו רואים עכשיו", אמר פרופ' גזית. "זה העניין העיקרי".