בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (ד') עדותו של חוקר המשטרה ניר שוורץ, מי שהוביל את חקירתו במשטרה של ניר חפץ, עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. זהו היום השלישי לעדותו של שוורץ, ובחקירה הנגדית שערך לעד סנגורו של נתניהו הוא עימת אותו פעם נוספת עם טענותיו של חפץ, על התנאים הקשים שעבר במהלך חקירתו במשטרה. בין היתר טען הסנגור בעז בן צור כי לפי המדובב בתא המעצר שבו שהה חפץ, הוא שם בנעליו אוכל - ככל הנראה חטיף כלשהו.
4 צפייה בגלריה
ניר שוורץ, ניר חפץ
ניר שוורץ, ניר חפץ
חוקר המשטרה ניר שוורץ ועד המדינה ניר חפץ. "שב"ס היה אחראי על הזנתו"
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)

חפץ, נזכיר, הוא דוברו לשעבר של נתניהו ונעצר בפברואר 2018 במסגרת הפרשה שזכתה בהמשך לכינוי "תיק 4000", ושבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הפרקליטות טוענת כי נתניהו סיפק הטבות רגולטוריות לבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', בתמורה להיענות חריגה לדרישות לסיקור באתר וואלה בכל הנוגע לנתניהו ובני משפחתו. תחילה סירב חפץ לתת גרסה להאשמות כלפיו, אך בהמשך חתם על הסכם עם הפרקליטות שבמסגרתו הפך לעד מדינה מרכזי בתיק.
אחת הטענות המרכזיות של ההגנה היא שחפץ הסכים לחתום על ההסכם רק לאחר לחץ כבד מצד החוקרים, ואת הקו הזה המשיך כעת לקדם עורך דינו של נתניהו. בחקירה הנגדית של שוורץ הטיח בפניו בן צור: "המדובב ראה שחפץ שם בנעליים אוכל. אומר שככל שחולף הזמן הוא מדבר פחות צלול. 'הוא דואג לאוכל בצורה אובססיבית', אומר המדובב". שוורץ לא הכחיש את הדברים: "אני לא מתווכח עם מה שהוא אומר. יש כאן תיאור של אדם במעצר. אדם במעצר הוא פחות שמח, ולא נעים לו. הוא נמצא במצב קשה, תנאי הסביבה הם תנאים קשים".
4 צפייה בגלריה
 ניר שוורץ
 ניר שוורץ
שוורץ על דוכן העדים. "אנחנו לא יודעים כמה ישן, נותנים קפה"
(צילום: יואב דודקביץ')
בשלב זה התערב השופט משה בר-עם ושאל את שוורץ: "איך אפשר לקבל גרסה מאדם שהוא פחות צלול? יש קושי לקבל גרסה שלו?". שוורץ השיב, כפי שכבר אמר ביומה הראשון של החקירה, כי החוקרים לא אחראים לתנאי המעצר במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר: "מבחינתו אנחנו מקבלים אותו ליחידה ואנחנו לא יודעים כמה זמן הוא ישן". השופט המשיך לתהות: "אם הנתון היה מובא בזמן אמת, זה היה משנה את התנהלותך בזמן החקירה?". שוורץ השיב: "יכול להיות שהיינו מביאים כמות כפולה של סנדוויצ'ים. לגבי פחות צלול, היינו מביאים אותו לחקירה, נותנים לו קפה ובוחנים את הצלילות שלו בחדר החקירה".
הסנגור בן צור הטיח עוד בפני חוקר המשטרה כי "חפץ סיפר שאכל ב-36 שעות שני סנדוויצ'ים", ושאל את שוורץ אם יש סיבה לפקפק בטענה הזו. שוורץ השיב ש"כנראה שלא", וחזר על טענתו ולפיה שב"ס אחראי על "ההזנה" של העצור. גם כאן התערב השופט בר-עם ותהה אם לא היה מקום לתת מענה לצרכיו של אדם שאומר שהוא רעב, ושוורץ השיב כי במקרה שכזה היחידה החוקרת אכן נדרשת לספק לו מזון, אולם הוסיף כי "לא כל הזמן" יש ברשות החוקרים אוכל זמין, ובמקרה שכזה "ממשיכים לחקור עד שהוא מקבל את האוכל". השופט העיר על כך: "אדם רעב אומרים לו 'עזוב את זה', בוא תמשיך להיחקר?".
בשלב זה הזכיר בן צור מכתב ששלח חפץ לראש יחידת להב 433 של המשטרה, בה נחקר, ובו התלונן על שורת נושאים, כולל סוגיית המזון שקיבל. בן צור טען שהחוקרים כינו בשל כך את חפץ "חוצפן". שוורץ אמר על כך כי לא היה מקובל על החוקרים שחפץ כעצור פנה לראש להב, אך הדגיש כי הדבר "לא נמנע ממנו". בן צור טען שבעקבות מה שנאמר לו, חפץ קרע את המכתב שניסח – ושוורץ השיב שאינו זוכר זאת.
4 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עורך הדין בעז בן צור עם נתניהו, בדיון במשפטו בשנה שעברה
(צילום: ראובן קסטרו)
במהלך העדות נרשם עימות בין שוורץ לסנגור, כאשר חוקר המשטרה התעצבן על בן צור ואמר לו: "אני מבקש ממך לא לענות לי בצורה מזלזלת, דבר אליי בכבוד". בן צור השיב: "אני מדבר אליך בכבוד, לא כמו שדיברת עם חפץ".
לפני כן הסביר שוורץ על החקירה ותיאר כיצד ניסה "לשכנע" את חפץ לתת גרסה משלו לחשדות. "חקירה זה מסע של שכנוע", אמר שוורץ. "יש חשוד שמסתיר שדות שהוא לא רוצה לשתף עליהם בחקירה. זו זכותו המשפטית. תפקידו של החוקר הוא לשכנע אותו כן לדבר, לתת גרסה, להציף את האמת, לחשוף את העבירות שהוא ביצע – והוא עושה את זה במספר רב של אמצעים, של שכנוע. לפעמים אתה משכנע אדם בהצגת ראיות והטחתם בו, והוא מסיק מהם (שעליו) לשנות גישה ולדבר, כי אחרים מדברים עליו ויש מצבים שמסבירים לו שהמצב שלו קשה מבחינת הראיות, ולכן משך המעצר עלול להיות ארוך והולך להיות קשה. אין פה איומים, זו תכלית החקירה".
בעדותו היום שוורץ התייחס להמלצה מרומזת של חוקר אחר לחפץ במהלך חקירתו, להחליף למעשה עורכי דין. את ההמלצה אותו חוקר עשה במרומז, כאשר דיבר על כך שלפעמים מחליפים גם רופא שאינו טוב. "חמור מאד, זה לא תקין", אמר על כך שוורץ.
בעדותו אתמול של שוורץ, התמקד בן צור בחקירה הנגדית שלו בתרגילי החקירה שעבר חפץ. בן צור עימת את שוורץ עם טענתו של חפץ, ולפיה הוא איים לחשוף תכנים אישיים מהטלפון הנייד שלו. "אין דבר כזה", ענה העד. "אף אחד לא איים על ניר חפץ ש'יפשיטו אותו'. לא אמרתי את זה. הוא חש ככה מתוך מצוקה בחקירה".
"הושמעו דברים לגבי המשפחה שלו, לא הושמעו איומים", התעקש שוורץ. "נאמר לו שאם ימשיך לדבוק בזכות החוקית שלו (לשתוק, ג"מ) זה עלול לחזק את הראיות נגדו הוא עלול להיות מורשע בגין זה". לדברי שוורץ, "היה מספר טלפון שלא ידענו עליו, ורצינו לדעת אם הוא השתמש בו לצרכים לא-לגיטימיים". בן צור אמר לשוורץ כי בעקבות פעולות החקירה שננקטו, חווה חפץ טלטלות דרמטיות בחייו.
לאחר שוורץ וחוקר נוסף שצפוי להעיד, יניב פלג, יעלו עוד שורת עדים נוספים, ולאחריהם – בסוף ינואר או בתחילת פברואר – צפוי להעיד עד המדינה שלמה פילבר בנוגע לתיק 4000, שבו כאמור נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.