3 צפייה בגלריה
הרכב עם לוגו האס.אס עליו
הרכב עם לוגו האס.אס עליו
הרכב עם לוגו האס.אס עליו
בעקבות תלונה שהגישה הקונסוליה הישראלית בצ'נגדו במחוז סצ'וואן שבסין, נגד רכבו שנשא באופן בולט סמלים וכיתוב נאצי - המשטרה המקומית עצרה את בעל הרכב וחייבה אותו להסיר את הסמלים. עובדת ישראלית שמועסקת בקונסוליה צילמה במרכז העיר ב-18 ביולי את הרכב שנשא באופן בולט סמל וכיתוב של ה"וואפן אס.אס", שהייתה הזרוע הצבאית של האס.אס הגרמני.
לקונסוליה היה ברור כבר מהרגע הראשון שבחירת הסמל והכיתוב לא נבעה ממניעים אנטישמיים, אלא מבורות. הם החליטו בכל זאת לפעול בשני מישורים: הקונסוליה פרסמה ברשתות החברתיות הסיניות צילום של הרכב, עם הסבר קצר על הוואפן אס.אס והפשעים שביצעו, בין היתר בסין, בעזרת בעלת בריתם דאז יפן.
במקביל, פנתה הקונסוליה למשרד החוץ המקומי של מחוז סצ'וואן, שם השיבו כי בסין אין חוק האוסר על שימוש בסמלים נאציים, אך המליצו לדווח באופן רשמי לרשות לביטחון הציבור, ולבקש מהם לבדוק את הנושא. בנוסף, עובדת סינית מהקונסוליה הישראלית הגישה תלונה כבר באותו יום לרשויות על חשד למדבקה לא חוקית – שכן הוספת מדבקה לרכב בסין מחייבת רישוי ממשטרת התנועה.
3 צפייה בגלריה
חיילי אס אס SS גרמניה נאצי נאצים
חיילי אס אס SS גרמניה נאצי נאצים
חיילי האס.אס בגרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה
(צילום: Gettyimages)
3 צפייה בגלריה
גדי הרפז הקונסול בצ'נגדו
גדי הרפז הקונסול בצ'נגדו
פרסמו פוסטים על מנת להעלות את המודעות בסין לשואה. גדי הרפז, הקונסול הישראלי בצ'נגדו
שלושה ימים לאחר התלונה הראשונה זומן הקונסול הכללי של ישראל בצ'נגדו, גדי הרפז, לפגישה במשרד החוץ של סצ'וואן בנושא הרכב שנשא את הכיתוב והסמלים הנאציים. בישיבה השתתפו גם נציגי המשטרה המקומית, שדיווחו כי הגיעו לבעל הרכב, הורידו לו את הכיתוב והסמלים, וקנסו אותו תוך מתן הסבר על מעשיו.
בעל הרכב טען שפעל מתוך בורות וללא כוונה אחרת. עוד הוא אמר כי המדבקה הנאצית "נראתה לו מגניבה", אך הוא לא ידע מה המשמעות שעומדת מאחוריה.
לאחר שהגיעו להבנה בנושא, ביקשה נציגת משרד החוץ הסיני מהקונסוליה הישראלית להוריד את הפוסטים שהעלו ברשתות החברתיות הסיניות. הקונסול הרפז הודה לכל הנוכחים על טיפולן המהיר והיסודי, והשיב כי מטרת הפוסטים הייתה אך ורק לנסות ולהעלות את המודעות של הציבור הסיני לנושא השואה. הוא הסכים להוריד את הפוסטים לבקשתם, והתחייב להעלות פוסטים הקשורים לשואה ללא אזכור הרכב.
הרפז דיווח למשרד החוץ בירושלים כי הפוסטים שהועלו לרשת זכו למאות אלפי תגובות, שעיקרן היו תומכות וחיוביות. כלי תקשורת מקומיים רבים דיווחו על הפרשה, והם נצפו על ידי מיליוני בני אדם.