2 צפייה בגלריה
גיוס חרדים
גיוס חרדים
גיוס חרדים
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת תפוגת חוק הגיוס בסוף החודש, הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את קידומו של מתווה ממשלתי שיעגן הסדרים הנוגעים לשירות חובה בצה"ל. במסגרת המתווה תקודם הצעת חוק ממשלתית שתסדיר בין היתר את סוגיית שילוב תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים בשירות הצבאי, הלאומי-אזרחי ושילובם בשוק העבודה.
הצעת החוק גם תסדיר את דחיית השירות הניתנת לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" וכן תקבע הסדרים שמטרתם לתת ביטוי הולם להוקרת כלל המשרתים, בדגש על אלו ששירתו שירות ארוך ומשמעותי. זאת, בשים לב לכך שחובת השירות אינה מוטלת באופן שווה על כלל הצעירים במדינת ישראל ועל מנת לצמצם את אי-השוויון האמור.
במסגרת ההחלטה, הממשלה הסמיכה את שר הביטחון יואב גלנט להורות לצה"ל לא לאכוף גיוס של חרדים הלומדים בישיבות. כמו כן, ייקבעו לוחות זמנים לחוק הגיוס – פרסום תזכיר חוק בסמוך לפתיחת מושב החורף, והשלמת חקיקה עד סוף החורף.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הצביעו נגד ההחלטה. גולדקנופף ופרוש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חוק הגיוס יאושר בצמוד לחוק הוקרת השירות של גלנט, שיעניק הטבות למשרתים. בנוסף, במשרד המשימות הלאומיות מגבשים תזכיר חוק שיאפשר להם להמשיך את הגיוס לשירות הלאומי-אזרחי שגם הוא אמור לפוג בסוף החודש.
שרי אגודת ישראל יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש הצביעו נגד ההחלטה. פרוש הסביר את ההתנגדות בכך ש"אין הנחייה כתובה בהצעת מחליטים שעל שר הביטחון להגיש תזכיר חוק להסדרת מעמד בני הישיבות, המילים האלו לא כתובות בהצעה, למרות שאומרים לנו את זה שוב ושוב בעל פה".
פרוש הוסיף כי "בדיוק כמו שכתוב שצריך להכין חוק להוקרת השירות, מתבקש שייכתב שצריך להכין חוק שמי שלומד תורה לא מגויס. בהצעה גם נכתב שהחוק יאושר עד סוף החורף, למרות שסוכם בפגישה אצל ראש הממשלה שלא ימרחו את זה ויסיימו את החקיקה עד אמצע מושב החורף".