בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (רביעי) מאסר עולם על חאלד ג'בארין (31), תושב אום אל פחם, בגין רצח שפיק כבהא (53), שנחשב לאחד הזמרים הפופולריים ביותר במגזר הערבי. "אני מרוצה מהעונש אפילו שהוא לא יחזיר לי את אחי", אמרה אחותו של שפיק, מאריה, לאחר מתן גזר הדין. "זהו מסר לכל הצעירים הערבים שרוצחים - תשבו כל החיים בכלא".
כבהא, תושב כפר קרע שהיה בן 53 במותו, נרצח ב-2013 כאשר שני רעולי פנים על קטנוע ירו בו מטווח קצר בעת שנסע במכוניתו לביתו לאחר הופעה באולם שמחות באום אל פחם. לפי האישום, ג'בארין, שהורשע ברצח לפני כחודש, זעם על הזמר שלא הופיע בחתונת אחיו ביולי 2012. הרצח, שהתרחש כאמור ב-2013, פוענח בתוך זמן מועט, והוכח כי הנאשם אכן ביצע את העבירה, אך המשפט התנהל במשך כתשע שנים, מאז ינואר 2014.
4 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי חיפה טיעונים לעונש רצח הזמר שפיק כבהא
בית משפט מחוזי חיפה טיעונים לעונש רצח הזמר שפיק כבהא
יפצה את משפחת הקורבן ב-150 אלף שקל. חאלד ג'בארין
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
שפיק כבהא
שפיק כבהא
שפיק כבהא
(צילום: חסן שעלאן)
בנוסף למאסר, קבע בית המשפט כי ג'בארין יפצה את משפחת הקורבן ב-150 אלף שקל. "הפיצוי הכספי לא מעניין אותי, ויתרתי עליו מראש", אמרה מאריה, "לא רוצה לקבל כסף מלוכלך".
לפי התביעה, ביולי 2012 התקיימה מסיבת החינה וחתונתו של זקי ג'בארין, אחיו של חאלד. כבהא הוזמן להופיע באירוע, אך מסר למשפחה שלא יוכל להגיע בשל אירוע אחר שאליו התחייב. לטענת התביעה, הדבר הכעיס את חאלד ובני משפחתו, ולאחר שנודע לו ולחברו על מקום ההופעה - חתונה בגן האירועים "אל-וואחה" באום אל פחם - החליטו השניים לרצוח את הזמר. עם סיום ההופעה עזב כבהא את המקום ברכבו, בעוד חאלד וחברו עוקבים אחריו.
בהגיעם לכיכר המשטרה בעיר, עקפו השניים את רכבו של הזמר - וג'בארין ירה בו בפלג גופו העליון. שוטרי היחידה המרכזית של מחוז חוף עצרו את ג'בארין וחברו, שהפליל בהודאתו את היורה.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של כבהא מחזיקה את תמונתו. ארכיון
משפחתו של כבהא מחזיקה את תמונתו. ארכיון
משפחתו של כבהא מחזיקה את תמונתו. ארכיון
4 צפייה בגלריה
מאריה כבהא
מאריה כבהא
"לא רוצה כסף מלוכלך". אחותו של הנרצח, מאריה כבהא
(צילום: שרון צור)
בשלב הטיעונים לעונש שהתקיים הבוקר, אמר אביו של ג'בארין לשופטים: "הבן שלי היה במעצר בית במשך שמונה שנים - לא ביצע שום עבירה ולא הפר תנאים. כל המשפחה נפגעה בריאותית וכלכלית. אנחנו מרגישים שלא נשפטנו למאסר עולם אלא לגזר דין מוות. אני מבקש להתחשב במצב של הבן שלי".
התובעת, עורכת הדין ענת שטיינשניד, ביקשה לגזור על ג'בארין מאסר עולם ועונש מצטבר של שמונה חודשים נוספים, וכן לחייב אותו לשלם למשפחת המנוח את הפיצוי הכספי המרבי הקבוע בחוק - 258 אלף שקל.
סנגורו של ג'בארין, עו"ד משה שרמן, ביקש להתחשב בהימשכות ההליכים. "הנאשם לא עבד במשך תשע שנים, המשפחה שלו לא צריכה להיענש. אבקש בשם המשפחה להוריד ממאסר העולם את השנים שבהן שהה הנאשם במעצר בית מלא. מדובר הבחור צעיר שחרב עליו כל עולמו".
כאמור, השופטים רון שפירא, אברהם אליקים ותמר נאות פרי, שהרשיעו את הנאשם בעבירות של רצח בכוונה תחילה, קשירת קשר לפשע ועבירה של החזקה ונשיאה של נשק שלא כדין, גזרו על ג'בארין עונש מאסר עולם חובה.