3 צפייה בגלריה
מולנר. "סגירת דלתות לעבודה חוקית פוגעת בהליך שיקום והשתלבות בחברה"
מולנר. "סגירת דלתות לעבודה חוקית פוגעת בהליך שיקום והשתלבות בחברה"
מולנר. "סגירת דלתות לעבודה חוקית פוגעת בהליך שיקום והשתלבות בחברה"
(צילום: מוטי קמחי)
עמיר מולנר נגד משטרת ישראל, הפעם בבית המשפט הגבוה לצדק: בעתירה שהגיש אתמול (יום ג') לבית המשפט מבקש מולנר משופטי בג"ץ צו על תנאי נגד משטרת ישראל שלטענתו לא מאפשרת לו לעבוד בעבודה חוקית. העתירה הוגשה בעקבות טענה שעמדתה של המשטרה היא כי תסגור כל עסק שבו יועסק מולנר.
העתירה הוגשה בעקבות המהלך האחרון שבו פשטו כוחות משטרה מלהב 433 על בית עסק לממכר פירות "נווה ירק" בשוק הסיטונאי בצריפין, שבו מועסק מולנר בתלוש שכר זה כמה שנים. בעתירה טוענים עורכי הדין רונן רבי ושמואל אלחרר כי "משטרת ישראל החליטה לרמוס גם את זכויות היסוד של העותר לעיסוק נורמטיבי ככל אזרח אחר ולגדוע את פרנסתו שכולם לגיטימיים לחלוטין".
כחלק מהמאבק נגד ארגוני הפשיעה, היחידות המיוחדות של המשטרה נוהגות כל הזמן להיות איתם "בחיכוך", על מנת שלא לאפשר להם להרגיש בנוח ולסכל את פעילותם. בשנים האחרונות במשטרה אף שיכללו את השיטה והחלו לפשוט על מקומות גם של אנשים נורמטיביים וחוקיים, אבל כאלה שמזוהים או מקורבים לדמויות בכירות בעולם התחתון. לרוב, הטענה המשטרתית היא כי העסקים הללו מגלגלים כספים עבור אותם גורמים עברייניים.
3 צפייה בגלריה
המשטרה סגרה עסקים השייכים לעבריין אמיר מולנר בשוק הסיטונאי בצריפין
המשטרה סגרה עסקים השייכים לעבריין אמיר מולנר בשוק הסיטונאי בצריפין
השוק הסיטונאי בצריפין. לטענת חברת הירקות, נציג המשטרה אמר שיידרשו "לסגור כל עסק שבו מועסק מולנר"
(צילום: עוז מועלם)
לאחר הפשיטה המדוברת פנו במשטרה למועצה המקומית באר יעקב, אשר השוק נמצא בתחומה, על מנת שהרשות המקומית תשלול את רישיון העסק של החברה בה מועסק העותר. החברה הגישה בקשה לביטול שלילת הרישיון, ובעקבות כך התקיים דיון בלשכת ראש המועצה שאליו הגיעו נציגי החברה ונציג המשטרה. בתצהיר שצורף לעתירה על ידי בא-כוחה של חברת הירקות נטען כי נציג המשטרה בדיון, נצ"מ יעקב ברמן, אמר כי "המשטרה תדרוש לסגור כל עסק שבו מועסק מולנר". בעקבות כך החליט מולנר לעתור לבג"ץ בטענה כי המשטרה בעצם פוגעת בחוק יסוד: חופש העיסוק.
"זה 12 שנים העותר 'נקי' מביצוע עבירות פליליות. בעשור האחרון מתפרנס העותר באופן לגיטימי ובעסק לגיטימי ומשלם מיסים למדינת ישראל ככל אזרח שומר חוק", נטען בעתירה. עוד לפני הגשת העתירה פנה עו"ד רבי למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. הוא טען כי "סגירת דלתות לעבודה חוקית בפני מרשי מובילה לכך כי לא יהא בכוחו של מרשי לפרנס את משפחתו, ופוגעת בהליך שיקום והשתלבות בחברה, וכל זאת לאחר שריצה את עונשו וכך למעשה 'כופה' על מרשי את עולם הפשע".
בעתירה מבקש מולנר "לתת צו למשטרה לבטל את ההצהרה של נציגה, נצ"מ יעקב ברמן, ולבטל את ההחלטה הזו בשל חוסר חוקיות ובשל הפגיעה שלה בזכויות הקניין וחופש העיסוק של העותר".
עו"ד רבי טוען כי המשטרה מגייסת את כוחה השלטוני למנוע מאדם, גם אם הוא בעל עבר פלילי, את חופש התעסוקה. "החלטת המשטרה לסגור כל עסק חוקי בפני מי ששילם את חובו לחברה היא תופעה רחבה ודרך פסולה מצד המשטרה", אמרו עורכי דינו של מולנר. "המשטרה לא משכילה להבין לצערנו כי אם יעדים משטרתיים חפצים לעזוב את עולם הפשע ולבחור בחיים נורמטיבייים, הצרת צעדיהם על ידי המשטרה מהווה שידול לחזרתם למעגל הפשיעה, בניגוד לאינטרס הציבורי ובניגוד מוחלט לחוקי היסוד".
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין רונן רבי (מימין) ושמואל אלחרר
עורכי הדין רונן רבי (מימין) ושמואל אלחרר
עורכי הדין רונן רבי (מימין) ושמואל אלחרר
בית המשפט דחה את העתירה בשלב זה בשל אי-מיצוי ההליכים מול המשטרה. בשל פנייה מטעם באי כוחו של מולנר למשטרה נאמר כי "לא ניתנה למשיבה שהות מספקת לברר הטענות".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה עולה כי לא התקבלה עתירה במשטרת ישראל. ככל שהוגשה עתירה בנושא, הרי שאנו נשיב לה בבית המשפט באמצעות הפרקליטות כמקובל".