התקשורת באיראן דיווחה הבוקר (יום ג') כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגיעה להבנות עם טהרן, וסגרה שתי חקירות שמתנהלות בנוגע לאתרי גרעין ברפובליקה האיסלאמית.
3 צפייה בגלריה
איראן טוענת ששתי חקירות של סבא"א נסגרו
איראן טוענת ששתי חקירות של סבא"א נסגרו
איראן טוענת ששתי חקירות של סבא"א נסגרו
(צילום: AP)
גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות המקומית "מאהר" כי אחת החקירות שנסגרו עסקה במציאת שרידי אורניום במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו במרכז המדינה.
האורניום שנמצא בפורדו בחודש פברואר הועשר עד לרמה של 83.7% - מרחק של מעט יותר מ-6% מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחי הסוכנות. טהרן טוענת כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר.
לפי הפרסומים בתקשורת האיראנית, בנוסף נסגרה חקירה של סבא"א סביב אתר "מריבאן", בקרבת העיר אבדה שבדרום איראן. אותו אתר נחשף על-ידי ישראל בשנת 2019.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז שאיראן השתמשה באתר לפיתוח נשק גרעיני - והרסה חלק גדול מהמתקן כשהבינה שהוא עומד להיחשף. באתר נמצאו שרידי אורניום, וביוני 2022 טענה איראן כי השרידים שנמצאו הם תוצאה של "חבלה" ממדינה זרה.
היום מסרה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" כי לאור "שיפור האינטרקציה בין איראן לסבא"א" הסוגיות שעסקו באתר נפתרו, "והסתיימה חקירת הסוכנות סביב אחד האתרים המדוברים".
3 צפייה בגלריה
תמונות מההצהרה של נתניהו על הגרעין האיראני
תמונות מההצהרה של נתניהו על הגרעין האיראני
חשיפת אתר הגרעין ב-2019
(צילום: EPA)
ב-2022 פרסמה סבא"א דו"ח שעוסק בשאלות "בלתי פתורות" על הימצאותם של שרידי אורניום בשלושה אתרים שאיראן לא הכריזה עליהם כאתרי גרעין. אחד האתרים הוא האתר הסמוך לאבדה. לפי הדיווחים באיראן, כעת הגיעו הצדדים להבנות שהובילו לסגירת החקירה של אותו אתר.
הדיווחים באיראן מגיעים לקראת פרסום הדו"ח הרבעוני של סבא"א על תוכנית הגרעין האיראנית. הדו"ח יפורסם השבוע, ובשבוע הבא יתקיים כינוס של הסוכנות בווינה.